Un pariu de 200 de ani
Istoria Procter & Gamble
Desi Statele
Unite erau acaparate de o criza financiara si falimentul era aproape, iar sute
de banci se inchideau unele dupa altele, William Procter si James Gamble, doi
producatori de lumanari, respectiv sapunuri, au deschis o mica firma, in
Cincinnati. Compania a inceput sa prospere in secolul al XIX-lea, iar in anul
1859, vanzarile au atins cifra de un milion de dolari, desi in acele vremuri, in
cadrul P&G lucrau doar opt persoane. In timpul Razboiului Civil din SUA,
compania a incheiat niste contracte pentru dotarea Armatei cu sapun si lumanari.
Pe langa profiturile mari acumulate din timpul razboiului, contractul militar
continea o clauza conform careia soldatii americani erau obligati sa foloseasca
produsele P&G. Dupa terminarea razboiului, soldatii care s-au intors acasa
au ramas fideli produselor companiei. In 1880, compania a lansat pe piata un sapun
ieftin, care plutea pe apa, denumit Ivory. In deceniile care au urmat, P&G
a inceput sa se schimbe si sa se dezvolte, iar la sfarsitul secolului XIX,
compania s-a implicat in protejarea mediului inconjurator. Intre timp, P&G
a inceput sa se concentreze pe producerea de sapun, producand in 1980 peste 30
de tipuri de sapun. De cand electricitatea a devenit din ce in ce mai folosita,
P&G a renuntat, in anul 1920, la producerea de lumanari. In secolul XX,
datorita cererii tot mai mari de produse, compania se extinde si in alte locatii
din Statele Unite.
In 1900, P&G
este apreciata pentru laboratoarele sale de cercetare, unde oamenii de stiinta pregateau
noi solutii. In anii '20-'30, cand radioul a inceput sa devina mai cunoscut,
P&G a sponsorizat un numar mare de programe. Drept rezultat, aceste
emisiuni au devenit cunoscute sub numele de „soap operas". In 1946, P&G
produce detergentul Tide, iar in 1950, samponul Prell. Dupa cinci ani, compania
comercializeaza prima pasta de dinti fluorurata – Crest. In 1957, compania
fabrica hartie igienica si alte produse din hartie. Unul dintre cele mai revolutionare
produse ale companiei sunt scutecele „Pampers", care au fost testate pe piata in
1961 si au avut un mare succes de vanzare in randul mamelor. La jumatatea
secolului al XX-lea, P&G a achizitionat mai multe companii, printre care
Folgers Coffee, Norwich Eaton Pharmaceuticals, Richardson-Vicks, Noxell,
Shulton's Old Spice, Max Factor, cu ale caror produse si-a diversificat oferta.
La mijlocul anilor '90, P&G a fost in centrul unui scandal in urma
folosirii unui inlocuitor pentru grasimi, utilizat pentru producerea de
chipsuri si snacksuri, care provoca tulburari gastrointenstinale.
In anul fiscal
care s-a incheiat la 30 iunie 2000, P&G a inregistrat vanzari pe plan
mondial de 40 miliarde de dolari. In ianuarie 2005, P&G anunta achizitionarea
Gillette, devenind una dintre cele mai mari companii de bunuri de consum si
devansand astfel compania Unilever.
P&G in Europa
Din 1992, P&G
a inceput sa activeze si in Balcani, cu numai trei angajati. Sediul central
pentru zona Balcanilor este Bucuresti, de unde P&G isi conduce afacerile
din cele sapte tari: Romania, Bulgaria, Republica Moldova, Iugoslavia, Bosnia,
Albania, Republica Macedonia. Azi, cu peste 250 angajati si o cifra de afaceri
de cateva zeci de milioane dolari, filiala P&G Balkans este complet
integrata in reteaua mondiala a companiei.
Dupa un an, primele
produse importate sub marca P&G au inceput sa fie vandute in regiune.
Printre ele si detergentul de clasa superioara Ariel. In 1994, P&G
inaugureaza filiala din Bulgaria, la Sofia, si isi incepe activitatea si in
aceasta tara. Detergentul Tide, renumit in intreaga lume, incepe sa fie vandut in
Balcani. Dupa aproximativ un an, P&G cumpara fabrica din Timisoara si incepe
imediat lucrarile de reamenajare. Compania intra pe piata produselor pentru ingrijirea
parului prin lansarea unor marci de renume ca Pantene si Head&Shoulders in
Romania si Bulgaria. In 1996 fabrica din Timisoara, avand acum o noua infatisare,
este inaugurata si incepe productia locala a detergentului Tide. Peste un an,
compania isi incepe activitatea in Iugoslavia, deschizand biroul local la
Belgrad, iar in 1998 si 1999 incep activitatile din Republica Macedonia
(FRIAM), Moldova si Bosnia. P&G intra pe piata regionala a produselor de ingrijire
orala prin relansarea pastei de dinti Blend-a-med in toate tarile regiunii.
Programe P&G in Romania
Pentru a sarbatori
noul mileniu, P&G lanseaza in 2000 programul P&G 2002, prin intermediul
caruia P&G a dotat 160 de scoli din Romania cu laboratoare informatice.
In 2001, Tide a
dus Romania in Cartea Recordurilor Guiness prin fabricarea celei mai mari camasi
din lume. Dimensiunile ei au fost de 45 m lungime si 50 m circumferinta
bustului, iar greutatea ei totala era de 370 kg.
In 2002, Pampers
a demarat campania de „dotare" in Romania, prin donarea catre 20 de maternitati
a 300 de paturi neonatale si a 20 de mese pentru schimbarea bebelusilor,
acoperind astfel 20% din necesarul noilor nascuti intr-un an.
2003 este al
doilea an de derulare a programului P&G „Invata sa schimbi lumea" in Romania.
Scopul acestei initiative de educatie civica este sa ii educe pe copii sa devina
buni cetateni, sa faca diferenta in viata comunitatii si sa fie initiatorii
unei atitudini pozitive, de implicare in nevoile comunitatii.
Din aprilie 2000,
presedintele si CEO-ul P&G a fost ales omul de afaceri american Alan George
Lafley. Inca de la preluarea conducerii, Lafley si-a concentrat toata atentia in
promovarea marcilor Tide, Pampers si Crest.
Acesta detine un
Bachelor of Arts in Economie obtinut la Universitatea Hamilton din SUA si un
MBA la Harvard Business School. Dupa absolvire, in 1977, Lafley si-a inceput
activitatea in departamentul de marketing. A ocupat mai multe functii in
companie, iar in 1992 a fost numit vicepresedinte, obtinand vanzari record
pentru produsele promovate. In 1995, Lafley a fost ales vicepresedinte executiv
fiind responsabil pentru produsele P&G pe zona Asiei. Pe langa A.G. Lafley,
la conducerea companiei se mai regasesc: Bruce Byrnes, Scott D. Cook, Joseph
Gorman, Charles R. Lee, Lynn M. Martin, W. James McNerney, Jr., Johnathan
Rodgers, John F. Smith, Jr., Ralph Snyderman, Margaret Whitman si Ernesto
Zedillo. In octombrie 2007, Norman Augustine s-a retras de la conducerea
P&G.
In 2007, divizia
canadiana a P&G s-a regasit in Topul celor mai buni 100 de angajatori
canadieni, publicat in revista Maclean, fiind singura companie de bunuri de
consum din top.