Un CEO turc în România. „Prin acțiunile mele, influențez viața și schimb viitorul consumatorilor”
Lui Nazmi Çağlar Bölük îi place să conducă și crede că reușește să motiveze oamenii să își atingă țintele stabilite. Învață continuu și din orice experiență, iar asta e chiar o pasiune pentru el. În timpul liber, navighează și îi place să descopere Bucureștiul.
Cariere: Ce v-a influențat să alegeți acest domeniu de activitate?
Nazmi Çağlar Bölük: Provocările, dezvoltarea continuă și faptul că, prin acțiunile mele, influențez viața și schimb viitorul consumatorilor – acestea sunt componentele esențiale pe care le caut de fiecare dată. Din toate aceste motive, înainte de a deveni CEO, am ales să lucrez în marketing și strategie.
Cariere: Câte ore munciți în fiecare zi? Aveți timp și pentru dumneavoastră?
N.Ç.B.: Încerc să găsesc momente pentru mine între întâlnirile de peste zi și deplasările pe care le fac, dar nu sunt foarte numeroase. În mod obișnuit, lucrez zilnic cel puțin 12 ore.
Pregătit pentru România
Cariere: Cum a fost prima zi la serviciu ca CEO la Euroweb România? Ce planuri inițiale aveați și cum s-au schimbat ele între timp?
N.Ç.B.: Prima zi a fost foarte emoționantă, pentru că era, totodată, și prima mea zi în România. Înainte să accept această poziție, nu mai fusesem niciodată aici. Așa că prima zi la Euroweb România a reprezentat un nou început – atât pe plan profesional, cât și pe plan personal. Cu toate acestea, înainte să vin, am făcut o analiză a pieței și a companiei, am citit mult despre București și despre România, iar când am venit aici, eram deja pregătit să îmi pun planul în aplicare. Chiar din prima zi mi-am întâlnit colegii, am vrut să îi cunosc dincolo de numele și rolul fiecăruia în companie, așa că ne-am ascultat reciproc, am vrut să le cunosc punctele de vedere, situațiile pe care le întâmpină în jobul de zi cu zi, ne-am împărtășit intențiile și valorile în care credem.
Cariere: Cum arată o zi din viața dumneavoastră?
N.Ç.B.: Mă trezesc la ora 6:00, fac puțină mișcare, apoi un duș, iar la micul dejun îmi verific programul și îmi stabilesc prioritățile. La 7:30 plec către birou. Când ajung, beau o cafea, verific mailurile și mă pregătesc pentru întâlnirile de dimineață. De obicei, am mai multe întâlniri importante dimineața. Cele de rutină, cu colegii din companie, au loc, de regulă, în a doua jumătate a zilei. Pauza de masă este rezervată pentru întâlnirile cu partenerii. Abia după toate aceste întâlniri răspund la e-mailurile primite de-a lungul zilei, preiau telefoanele la care nu am apucat să răspund și mă pregătesc pentru ziua următoare. Rămân în continuare la birou și analizez proiectele pe termen lung pe care le avem în derulare sau sunt doar în stadiul de idee. De cele mai multe ori, plec de la birou undeva între ora 8-9 seara.
Cariere: Cum ați descrie compania pe care o conduceți, într-un singur cuvânt?
N.Ç.B.: Robustă.
Cariere: Care a fost cel mai dificil proiect pe care l-ați dezvoltat și implementat?
N.Ç.B.: Atragerea unui nou investitor și adresarea unor noi segmente de business sunt cele mai importante proiecte din viața mea profesională.
Cariere: Cum v-a schimbat criza, din punct de vedere profesional?
N.Ç.B.: Identificarea riscului, planificarea pe termen lung și controlul costurilor sunt zone critice care devin însă sarcini zilnice. Înainte de criză, cred că cei mai mulți directori nu erau atât de îngrijorați.
Priorități: sănătatea și familia
Cariere: Care au fost cele mai grele momente din viața dumneavoastră profesională și personală?
N.Ç.B.: Cele mai grele momente din viața personală și profesională coincid cu întoarcerea mea din SUA, când am început totul de la zero. Iar motivul pentru care am renunțat la slujba mea de acolo și m-am întors a fost starea precară de sănătate a tatălui meu. Ce am învățat din experiență este că sănătatea și familia sunt prioritățile mele: dacă sunt bine pe plan personal, am și putere de muncă, hotărâre și curajul de a începe de la zero.
Cariere: Puteți descrie angajatul ideal? Și pe șeful ideal?
N.Ç.B.: Angajatul perfect este cel proactiv, axat pe a face lucruri, sincer și un jucător de echipă. Șeful perfect este integru, motivant pentru angajați, pe care îi sprijină în ceea ce fac.
Cariere: Care sunt obiectivele pe care le țintiți în continuare în carieră?
N.Ç.B.: Am fost în Grupul Turk Telekom de peste șapte ani și am lucrat în această companie pe poziții și în departamente diferite. Îmi doresc și mai multe responsabilități în viitorul apropiat.
Cariere: Cât de importantă este echipa cu care lucrați?
N.Ç.B.: Cred că încrederea este o valoare esențială atunci când lucrezi cu oamenii. Prefer să fiu deschis și să construiesc un dialog cu oamenii cu care lucrez, pentru a elimina astfel birocrația și a îndepărta bariere de tot felul. Aceste lucruri fac ca echipa să creadă în tine, iar tu, la rândul tău, să ai încredere în ea.
Cariere: Care este proiectul la care țineți cel mai mult? Și de ce?
N.Ç.B.: Planificarea strategică a fost cel mai important proiect pe care l-am finalizat recent. Am lucrat la toate nivelele companiei pentru a prioritiza nivelele noastre strategice și planurile de acțiune pentru a crea viitorul Euroweb.
Cariere: Cum arată competiția pe piața telecom din România și cum vă influențează?
N.Ç.B.: Este una dintre cele mai grele piețe din regiune. Competiția este foarte mare, atât la nivel de infrastructură și oferte comerciale, dar în mod special la nivelul prețurilor. Riscul pieței curente este să devină mai greu să creezi valoare pentru clienți din cauza profitului mic al operatorilor telecom. Cred că o consolidare a pieței și o raționalizare a prețurilor vor fi următoarele puncte importante ale acestei industrii.
Cariere: Cât de mare este distanța dintre România și piețele vest-europene, dacă ne uităm la diferențele de prețuri și oferte?
N.Ç.B.: Eroziunea prețurilor este la un nivel nemaiîntâlnit în nicio altă țară din Europa de Est. Iar acest lucru este, cu siguranță, o carte pierzătoare. Determină o scădere a interesului pentru investiții, scoate valoarea din piață și scade valoarea serviciilor, pe măsură ce operatorul nu-și mai poate permite să păstreze echipamentele la același nivel. Pe de altă parte, în România, companiile sunt stimulate să devină mai inovative cu privire la perspectiva limitării costurilor.
În plan personal
Cariere: Cum vă place în România?
N.Ç.B.: Îmi place foarte mult viața pe care o am în România, unde oamenii sunt primitori și poți vizita multe locuri frumoase și încărcate de istorie. Mi-ar plăcea să petrec mai mult timp ieșind din București, descoperind și restul țării.
Cariere: Unde vă place cel mai mult să mergeți în vacanță?
N.Ç.B.: Datca, în Turcia.
Cariere: Ce vă inspiră?
N.Ç.B.: Să rezolv probleme complexe.
Cariere: Mâncarea preferată?
N.Ç.B.: Îmi place bucătăria turcească, dar și cea italienească.
Cariere: Care este gadgetul de care nu vă puteți lipsi?
N.Ç.B.: Smartphone-ul.
Cariere: Android/iOS (iPhone)/Blackberry/Windows Phone?
N.Ç.B.: iPhone/Android.
Cariere: Ce mașină conduceți?
N.Ç.B.: Audi A5 Sportsback.
Cariere: Cartea preferată?
N.Ç.B.: „Dilema inovatorului”, de Clayton M. Christensen.
Cariere: Ultima carte citită?
N.Ç.B.: „Puterea obișnuinței”, de Charles Duhigg.
Cariere: Un motto?
N.Ç.B.: „Till I collapse, I will stand tall and feel like no one could beat me” („Până când mă voi prăbuși, voi sta drept și mă voi simți ca și când nimeni nu mă poate învinge”).
Despre Euroweb
Euroweb România este unul dintre cei mai importanți jucători de pe piața locală de telecomunicații. Compania este specializată în furnizarea de soluții de busines IT&C dedicate segmentului B2B. Are în prezent 80 de angajați și dispune de centre operaționale în București, Timișoara, Cluj-Napoca și Iași, care deservesc peste 1000 de clienți din segmente precum financiar-bancar, servicii, producție și telecomunicații.
Din 2010, acționarul principal al Euroweb România S.A. este TT International Holdings BV, parte a grupului Turk Telekom, care deține cea mai mare infrastructură de telecomunicații din regiune.