Simbolul rafinamentului
In 1905, la
Londra, Hans Wilsdorf si Alfred Davis infiinteaza Wilsdorf & Davis, o mica
firma producatoare de ceasuri de buzunar. Cativa ani mai tarziu, cand evolutia
tehnologica permite fabricarea mecanismelor cu ajutorul carora puteau fi facute
ceasurile de mana, Hans Wilsdorf incheie un contract cu Aegler, o companie elvetiana
producatoare de astfel de piese. La scurt timp dupa semnarea contractului cu
firma elvetiana, Wilsdorf & Davis incepe sa produca ceasuri de mana si
lanseaza primele trei modele. In 1908, Hans Wilsdorf se hotaraste sa schimbe
numele companiei. Acesta isi dorea ca noul nume sa fie lesne de pronuntat in
orice limba europeana, iar sigla marcii sa fie simpla, eleganta si usor de
inscriptionat pe cadranul unui ceas. Astfel, compania Wilsdorf & Davis
devine Rolex si este creata sigla, sub forma unei coroane cu cinci virfuri si
cu perle. In 1914, Observatorul Kew din Londra certifica calitatea ceasului de
mana Rolex. Era pentru pentru prima oara cand un ceas primea o astfel de
distinctie. Dupa primul razboi mondial, taxele asupra importurilor de mecanisme
din Elvetia cresc foarte mult, iar compania este nevoita sa paraseasca Anglia.
Wilsdorf alege Elvetia ca loc de desfasurare a activitatii.
Primul ceas rezistent la apa
Mutarea companiei
la Geneva a reprezentat o miscare inteligenta a lui Wilsdorf. Caci in patria
ceasurilor, Rolex a reusit cateva dintre cele mai mari realizari din istoria
industriei de profil, acestea datorandu-se in totalitate ambitiei si priceperii
lui Wilsdorf.
Pentru ca la
vremea aceea carcasele ceasurilor nu protejau suficient mecanismul, iar praful si
umezeala care patrundeau inauntru reprezentau cel mai de temut inamic al
ceasurilor de mana, Wilsdorf isi propune sa realizeze o carcasa care sa elimine
aceste probleme.
In 1926, Hans
Wilsdorf, impreuna cu echipa sa de la Rolex, realizeaza primul ceas cu montura
etansa: Rolex Oyster (ermetic precum o stridie). Asa apare primul ceas din lume
rezistent la apa. Pentru a inlatura scepticismul celor care nu credeau ca
ceasul poate functiona sub apa, Rolex Oyster era tinut intr-un acvariu expus in
vitrina magazinelor unde era comercializat.
Mai apoi, cota de
popularitate a ceasului Rolex Oyster creste spectaculos, dupa ce Mercedes
Gleitze il poarta la mana in timp ce traverseaza inot Canalul Manecii.
In 1928, compania
lanseaza modelul Prince care depaseste toate recordurile de vanzari si
consolideaza suprematia Rolex.
In 1931, Rolex produce o placa semicirculara (rotorul perpetuu) care, datorita
gravitatiei, pune in miscare balansul ceasului si permite intoarcerea automata
la fiecare miscare a bratului. Noul mecanism este introdus in modelul
Rolex Oyster Perpetual, primul ceas automatic, lansat in acelasi an. Automatic si rezistent la apa, Rolex
Oyster Perpetual este unul dintre cele mai bune ceasuri realizate vreodata.
In 1953, compania
Rolex lanseaza Submariner, un ceas subacvatic garantat sa reziste pana la o adancime
de 300 de metri.
In 1960 Hans
Wilsdorf moare, iar locul sau este luat de Andre Heiniger. Dupa 12 ani petrecuti
sub directa indrumare a lui Wilsdorf, Heiniger era omul cel mai potrivit pentru
a prelua compania.
Confirmarea suprematiei
In 1961, Rolex
lanseaza modelul Cosmograph, model cunoscut si ca Paul Newman Cosmograph
Daytona (pentru ca ceasul a fost purtat de actor in cursa castigata la Daytona in
1969). Un astfel de ceas s-a vandut in cadrul unei licitatii organizate de casa
Christie la Londra (Christie's a scos la vanzare o colectie de ceasuri Rolex,
din 1910 pana in anii ’90) cu 21.212 de dolari. Cu toate acestea, Cosmograph nu
a avut un succes imediat si a fost produs o scurta perioada de timp. Popularitatea
i-a crescut la inceputul anilor ’90, cand Rolex a lansat o noua versiune a
acestui model.
In 1992, Patrick
Heiniger il inlocuieste in functie pe tatal sau si devine al treilea manager
din istoria companiei.
Specialistii
companiei Rolex au acordat intotdeauna o atentie deosebita detaliilor,
designului, calitatii, dar si rezistentei ceasurilor pe care le-au produs. Se
spune ca pentru realizarea unui ceas Rolex este nevoie de 200 de specialisti si
ca inainte de a fi pus in vanzare un ceas trece prin nenumarate teste de
calitate. Verificarea fiecarei piese in parte si testarea in apa pana la o adancime
de 100 metri sunt doar cateva dintre ele. De asemenea, ele sunt verificate si
reglate cu un ceas special, care are o abatere de doua secunde la 100 de ani.
De-a lungul
timpului, ceasurile Rolex au supravietuit mai multor accidente care i-au confirmat
calitatile: un englez a spalat un Rolex la curatatoria chimica, un parasutist
australian a scapat ceasul de la o inaltime de aproape 300 de metri, iar un
californian a uitat Rolex-ul intr-un cuptor care functiona la 500^0C. De fiecare
data ceasul a functionat fara probleme.
In prezent, compania are o productie anuala de
650.000, dar nu acopera nici pe departe cerintele pietei, calitatea,
notorietatea si designul deosebit facand din Rolex unul dintre cele mai cautate
ceasuri.