Retrage-te la timp!
Wasserman începe prin a afirma că ingredientele magice cu care se lansează un start up sunt pasiunea, încrederea şi viziunea pe care le ai încă de la început. Însă în timp, datele pieţei de schimbă, clienţii vor altceva şi apar concurenţi cu idei şi produse mai apetisante, iar fondatorii vechilor idei care au fost la un moment dat lideri de piaţă, trebuie să-şi schimbe perspectiva. Altfel, dacă rămân prea ataşaţi emoţional de ideile lor iniţiale, deşi perspectivele sunt altele, riscă să păţească exact ce au păţit Yahoo.com şi, mai recent, RIM, producătorul de telefoane BlackBerry.
În opinia lui Wasserman, fondatorii ar trebui să facă faţă unor noi provocări, care s-ar putea să solicite abilităţi pe care nu le au, cum ar fi să îşi scaleze corect organizaţia sau să înţeleagă exact cum funcţionează, dar care acum arată foarte diferit. Mai mult, profesorul de la Harvard crede că fondatorii nu ar trebui să-şi păstreze aceiaşi directori executivi sau alţi angajaţi din posturi-cheie, care, în opinia lui, vor rămâne fideli unor strategii în dezacord cu timpul prezent.
La începutul anului 2008, co-fondatorul Yahoo, Jerry Yang a primit o ofertă de 44,6 miliarde de dolari din partea companiei Microsoft, pe care a refuzat-o. Totuşi, în luna noiembrie, Yang a demisionat şi imediat acţiunile companiei Yahoo au crescut la bursă cu 15 procente. Practic, fondatorul care pe vremuri era de neînlocuit, devenise un indicativ al insuccesului, iar demisia sa i-a făcut pe investitori să sărbătorească.
Soluţia
Ce ar trebui să facă fondatorii să evite această situaţie? Wasserman crede că fondatorii ar trebui să înţeleagă foarte clar unde se îndreaptă startup-ul loc, ca şi cum ar privi o hartă. De asemenea, dacă destinaţia pe hartă se shimbă cu timpul, fondatorul ar trebui să nu-şi piardă reperele pe parcurs. În al doilea rând, fondatorii trebuie să privească sincer către propriile calităţi şi mai ales la limitele acestora şi să îşi dea seama exact dacă pasiunea şi ataşamentul pentru compania lor nu sunt, de fapt, o slăbiciune. Dacă fondatorul este capabil să vadă nepotriviri între traseul companiei sale şi propriile sale reflecţii, atunci ar trebui să discute deschis şi sincer acest lucru cu managerii săi. Wasserman afirmă că este foarte greu pentru un fondator să renunţe la copilul său, la fel cum îi este unui părinte. El mai spune că orice părinte ar trebui să ştie exact momentul în care fondatorul ar trebui să-şi lase „copilul“ în grija altcuiva, mai capabil să se ocupe de educaţia lui, care necesită abilităţi diferite.