Reţeta succesului în antreprenoriat: strategie, viziune, perseverenţă şi leadership
Pe de altă parte studiile efectuate în ultimii ani de diferite companii arată că nu există diferențe semnificative între capacitatea de a conduce a femeilor comparativ cu cea a bărbaților. În acest context am discutat cu Alice Botnarenco, antreprenor și fondator al asociației Femei în Afaceri, despre principalele dificultăți cu care se confruntă femeile de afaceri din România, despre misiunea asociației Femei în Afaceri, dar și despre ce trebuie să faci pentru a înființa un business de succes.
Care a fost motivația înființării asociației Femei în Afaceri? Care este misiunea asociației?
Sunt antreprenoare din 2005, iar în 2009, la începutul recesiunii, moment în care multe afaceri au avut de suferit, am început să aloc mai mult timp internetului și mi-a venit ideea creării grupului Femei în Afaceri pe Linkedin. A fost gândit ca un grup de discuții, vroiam să aflu de la alte femei cu ce probleme se confruntă în business-urile lor, dar și să cunosc persoane cu funcții de conducere din companii. Îmi doream foarte mult să descopăr cum percep alte femei criza financiară, la ce efecte trebuia să ne așteptăm și ce soluții erau necesare în primul rând pentru a rămâne pe piață și ulterior pentru a ne crește afacerile. Cu acest target în minte, de antreprenoare, dar și de femei care lucrează în companii, am fondat asociația Femei în Afaceri, prepoziția în fiind special aleasă pentru a nu limita accesul doar la femeile de afaceri. Misiunea noastra declarată este să încurajăm femeile în afaceri să își dezvolte cariera și să le oferim oportunitățile necesare pentru a face acest lucru, fie că sunt antreprenoare sau lucrează în mediul corporate ca specialiste într-un domeniu de activitate.
Care sunt principalele dificultăți cu care se confruntă femeile de afaceri din România?
Pentru că vă referiți la femeile de afaceri, atunci vă propun să ne raportăm la antreprenoare. E un drum greu pentru că cele mai multe dintre ele încep o afacere având în buzunar o pasiune de care vor să se ocupe și pe care constată că o pot transforma într-un business. Greul începe în absența unui plan de afaceri și a unor noțiuni generale de contabilitate, marketing, vânzări, PR etc. Cu toate acestea, antreprenoarele din prezent sunt ambițioase, tenace și dispuse să învețe și să urmeze toate etapele unei afaceri. Se informează, vin în contact cu persoane care trăiesc aceleași situații profesionale, dar și cu persoane cu experiență, de la care pot să învețe. Prin intermediul evenimentelor pe care le organizăm la Femei în Afaceri, facilităm accesul la informații și persoane experimentate.
Potrivit ultimelor studii făcute în rândul managerilor din România, nu există diferențe majore între femei și bărbați în ceea ce privește capacitatea de a conduce. În aceste condiții, de ce credeți că există atât de puține femei în roluri de top management în companiile din România?
Egalitatea de șanse este o situație despre care se vorbește peste tot în lume. În acest an, Femei în Afaceri a reprezentat România la Global Summit of Women 2012 de la Atena, Grecia, și egalitatea de gen a fost unul dintre subiectele conferinței. Cred că se perpetuează niște obișnuințe și această diferență între femei și bărbați în poziții de top în companiile și instituțiile din România este deocamdată în defavoarea femeilor. Cu toate acestea, femeile perseverează și reușesc să dovedească din ce în ce mai mult faptul că sunt foarte bine pregătite profesional și că au reale calități în postura de manager. E doar o chestiune de timp până când balanța va începe să se echilibreze.
Pentru a putea ocupa funcția de CEO, credeți că este mai ușor pentru o femeie să aleagă calea antreprenoriatului sau ar trebui să rămână într-o companie și să lupte într-un mediu dominat de bărbați pentru a obține poziția de top? Care ar fi atuurile unei doamne în această „luptă”?
Consider că nu este corect să spunem că ar fi mai ușor, ci este vorba despre faptul că fiecare femeie trebuie să aleagă statutul profesional care i se potrivește. În niciuna dintre situații nu e ușor sau muncești mai puțin. Dacă o femeie aspiră la funcția de CEO al unei companii, atuurile ei cred că sunt reprezentate de investiția în pregătirea profesională continuă, de empatie, pozitivism, orientarea către găsirea soluțiilor, nonagresivitate.
Am observat că există companii din industrii considerate mai degrabă adresate bărbaților care au promovat în funtii de top doamne. Aș putea aminti aici ca exemple OMV Petrom, care este condusă de Mariana Gheorghe, sau Lafarge România, condusă de Sonia Artinian. Credeți că acesta reprezintă un vot de încredere pentru capacitățile manageriale ale femeilor, indiferent de industria în care activează?
Sigur că da, revenim la aceleași concepte: pregătirea pe care o ai, dublată de experiență și abilități manageriale, dar și de perseverență și de dorința de a fi mâine mai bun decât ai fost azi – toate aceste aspecte conjugate duc la rezultate excepționale în businessul respectiv. De altfel, tranferul de atribute se produce și în sens invers, sunt mulți bărbați în domenii așa-zise ale femeilor.
Există o dezbatere aprinsă la nivelul Uniunii Europene privind majorarea procentului de femei în posturi de top management în cadrul companiilor. Credeți că promovările din cadrul companiilor ar trebui să țină cont mai degrabă de o directivă comunitară sau de performanțele persoanei respective, indiferent dacă este femeie sau bărbat?
De performanță, evident, atâta timp cât persoana respectivă, indiferent de gen, dovedește că este capabilă să acceadă într-un post de top management.
Ați ales să inițiați o afacere la o vârsta la care alte persoane s-ar fi gândit să își caute primul job. Care a fost motivația deschiderii propriului business?
Am fost independentă dintotdeauna și am crescut cu modelul antrepenorial al tatălui meu – iată deja ingredientele alegerii pe care am făcut-o la 23 de ani. A contat, desigur, interesul pentru domeniul auto (am un business de rent a car) și pasiunea pe care am investit-o în ideea că am propria afacere și că fiecare gest pe care îl făceam însemna profit sau pierdere.
Care au fost principalele dificultăți întâmpinate pe parcursul businessului?
La început, lipsa de cunoștințe antreprenoriale și chiar de specialitate. Cine deține o afacere, am spus și la început, e necesar să aibă cunoștințe primare din toate domeniile care o compun. Sunt foarte multe aspecte în business de care trebuie să te ocupi și despre care, dacă nu înveți la o școală antreprenorială, nu ai de unde să afli. Tocmai din acest motiv s-a născut și Femei în Afaceri, pentru că am vrut să împărtășesc din experiența acumulată, dar și să învățăm împreună de la femei cu multă experiență și competențe recunoscute (chiar în afara țării). Ne propunem să devenim cea mai activă comunitate de femei în afaceri din România și să ne reprezentăm țara la nivel internațional.
Care sunt calitățile necesare pentru a fi un antreprenor de succes?
Cunoștințe de specialitate, formare continuă în domeniul pe care l-a ales, strategie, viziune, perseverență și leadership.
Este vreo diferență între o afacere condusă de o femeie și una condusă de un bărbat?
Nota personală pe care fiecare om o imprimă în ceea ce face.