Work from home – Provocări pe timp de criză (I). Florian Koleci, sfaturi pentru manageri și team-leaders
De la declanșarea crizei COVID 19, tot mai multe companii au ales ca variantă de lucru munca de acasă (work from home) sau de la distanță (remote work), un concept care în România este la început de drum și asupra căruia, înainte de această perioadă incertă, specialiștii încă dezbăteau, căutând implicații, avantaje și dezavantaje, atât pentru angajați cât și pentru angajatori.
Nevoia de izolare, dictată de gradul mare de contagiozitate a coronavirusului însă, a obligat mediul de business să opteze pentru acest mod de lucru. Iată-ne, așadar, angajați și angajatori, într-o situație fără precedent. Căci, categoric, trecând peste modificările birocratice și legislative ce trebuie luate în calcul, work from home/remote work este o provocare pentru noi toți, deopotrivă. O provocare căreia însă trebuie să-i facem față, să ne adaptăm, găsind cele mai bune soluții, cu calm, luciditate și responsabilitate. Acesta este și motivul pentru care, zilele acestea, în mediul online, work from home/remote work este unul dintre subiectele cele mai dezbătute. Antreprenori, responsabili HR, traineri, coaches, psihologi, pun întrebări, oferă soluții, fac recomandări, totul pentru a ușura acomodarea cu această formă de lucru, relativ nouă.
În acest context, pentru a fi cât mai aproape de cititorii ei, Revista CARIERE, publicație care a optat deja pentru munca la domiciliu în această perioadă, lansează o rubrică nouă cu titlul WORK FROM HOME.
Ne propunem astfel să fim o punte de legătură între cei care au nevoie de sfaturi și cei care le pot oferi.
Lansăm așadar și o invitație către dumneavoastră de a împărtăși împreună această experiență și de a învăța împreună să trecem prin această perioadă care ne pune la încercare atât pe noi ca oameni cât și businessurile în care activăm.
Astăzi, primele sfaturi vin de la Florian Koleci, Psychiatrist & Trainer la Fundația Estuar, Equatorial și Key Concept.
Florian Koleci : Sfaturi pentru manageri și team-leaders
Anxietatea și panica au o singură mamă: Frica!
Frica a fost acel mecanism care ne-a ajutat și ne-a stat alături de-a lungul evoluției. Frica a fost cea care i-a facut pe strămoșii noștrii să se gândească de 2 ori înainte să sară în fața animalelor sălbatice sau a inamicului (Sau cum spunea un coleg de-al meu psiholog – “Cine știe, poate eu trăiesc azi pentru că stră-stră-străbunicii mei probabil au fost niște fricoși și nu s-au avântat cu sulița în mână”). Frica este cel mai vechi mecanism de apărare.
Pe de altă parte, o altă sursă a anxietății este faptul că nu avem îndeplinite o serie de nevoi personale. Îndeplinirea lor ne oferă sentimentul de confort și control. Așa cum setea este un semnal că nu ți-ai acoperit nevoia de hidratare, așa și anxietatea este un semnal că nu-ți îndeplinești anumite nevoi.
Cheia de a face față anxietății este să îndeplinești aceste nevoi într-un mod echilibrat.
Anxietatea se mai poate produce atunci când nu ești ancorat în prezent, lăsând gândurile să închipuiască un viitor problematic, sumbru. Saltul de la momentul prezent la cel viitor omite toți pașii intermediari – aceia în care tu ai puterea de a decide cursul acțiunii. Anxietatea cauzată de astfel de gânduri poate să te demobilizeze, astfel încât renunți la luptă fără ca măcar aceasta să fi început. În astfel de cazuri, este util să folosești partea pozitivă a anxietății – capacitatea ei remarcabilă de a anticipa scenarii diverse – pentru a construi planuri de acțiune.
Mai mult, anxietatea poate fi cauzată de lipsa de structură și de informații – ne este frică de ceea ce nu cunoaștem încă.
Așadar, iată sfaturile:
* Ai grijă de propria persoană. Dacă te simți confortabil cu propria persoană atunci sunt mari șanse să reușești acest lucru și cu membrii echipei. Ca manager sau team-leader, responsabilitatea este atât față de echipă și organizație, cât și față de propria persoană.
* Păstrează contacul cu membrii echipei organizând minim 2 sedințe pe zi. (Online – dacă este work-from-home).
* Oferă informații cât mai corecte (nu din surse multiple) tuturor membrilor echipei.
* Asigură-te că fiecare dintre persoanele mai noi sau mai puțin experimentate din echipă are o persoană-resursă clar desemnată. Încurajează această comunicare și munca în perechi. Acest lucru face că să nu rămână persoane fără o conexiune.
* Asigură-te că membrii echipei respectă pauzele. Verifică și insistă asupra acestui punct.
* Verifică dacă membrii echipei au persoane apropiate diagnosticate sau aflate în carantină, nu doar pentru a iniția măsuri de protecție pentru ceilalți colegi ci și pentru a înțelege cu ce emoții va trebui să te confrunți.
* Folosește cu grijă terminologia, dacă o persoană din echipa ta este diagnosticată cu Coronavirus sau se află în carantină ori izolare. NU folosi termeni precum “avem o victimă”, “avem un bolnav”, “avem un caz de coronavirus în echipă”. Acei oameni o să treacă peste acest moment și o să revină în activitatea de zi cu zi. Așa că folosește terminologia: “Un coleg este internat/tratat pentru Coronavirus”.
* Evită să te uiți toata ziua la știri despre situația actuală deoarece acest lucru va face să crească anxietatea ta, și este posibil să transmiți această stare atât echipei cât și oamenilor apropiați. Stabilește intervale clare, nu foarte apropiate (de exemplu de 2 ori pe zi) când te vei informa despre aceste lucruri.
* Asigură-te că sursa informațiilor este sigură și vertificată.
*Asigură-te că oamenii din echipă își dedică timp unor activități aparent simple precum hidratarea, igiena personală de bază – (Da, poți să-i spui: “lasă acum ceea ce făceai și du-te să-ți faci un duș. Poate că te va relaxa.”)
* Dacă unul din membrii echipei se află în izolare, creșteți numărul de contacte la 3-4/zi, cu acordul persoanei respective. În momentele de izolare crește nevoia de a păstra legătura cu cei din jur și a simți că sunt oameni pentru care contezi.
* Pe lângă anxietatea generată de Coronavirus, o altă sursă de anxietate este criza economică și efectele ei. Dacă ai posibilitatea, oferă sprijin, informații despre poziția pe piață a companiei, perspective de viitor.
Citește și:
Foto: Pixabay