Viața la țară prin oglinda educației
Se spune că nu se face carte în mediul rural. Nimic mai greșit!
Se spune că e aproape imposibil să desfășori actul educațional în condițiile existente azi în școli. Nimic mai adevărat!
În ultimii ani au fost elaborate numeroase programe naționale destinate îmbunătățirii condițiilor din școli și reducerii inegalităților socio-educaționale, însă performanța învățământului românesc a involuat. Iar pandemia i-a pus capac. Există calcule care arată că până în 2025, atât în mediul urban cât și în cel rural, vor fi cu 40% mai puțini copii decât în anii 2000…
Să fim sinceri…
Starea sistemului educațional este considerată rea și foarte rea de 78% dintre participanții la Barometrul de opinie publică al Academiei Române (2019). Ce i se reproșează educației românești? Lipsa siguranței în școli, dotarea necorespunzătoare, numărul mare de elevi în clasă, numărul mare de materii, incompetența/indiferența profesorilor, salariile mici, indisciplina elevilor, gradul de intoleranță, politizarea actului educațional și corupția. Totuși, în mod paradoxal, ~90% dintre respondenți se declară mulțumiți de educația pe care au primit-o în școală…
87% din teritoriul țării noastre este rural. Iar 65% dintre școlile românești sunt amplasate în sate și comune, concentrând 33% dintre elevi. Cu o rată a abandonului școlar de peste 15% – în mediul rural fiind cu 25% mai mare față de cel urban – înseamnă că una din patru persoane cu vârsta cuprinsă între 18 și 24 ani nu și-a finalizat studiile. O tendință în creștere…
Să înțelegem și de ce: conform unei analize realizate de echipa Băncii Mondiale, în colaborare cu Ministerul Educației Naționale, 82% dintre școli au fost construite înainte de 1970, 17% nu au acces la o sursă autorizată de alimentare cu apă, 20% nu au toalete în incinta școlii, 25% folosesc sobele ca principală sursă de încălzire, 50% nu au săli de sport, 40% nu au bibliotecă… și problemele continuă.
Dacă vreți să folosim toate aceste argumente în favoarea școlii online, vă spunem de ce nu e cazul: peste 60% dintre gospodăriile rurale nu au conexiune la internet și nici laptop/desktop. Și deși 97% dintre profesori consideră că utilizarea tehnologiei crește atractivitatea disciplinei predate, 76% recunosc că nu au competențele digitale necesare.
Există vreo soluție?
Ce e de făcut într-un sistem în care atât de necesara reformă în învățământ se lasă așteptată, România alocând educației printre cele mai mici procente din PIB (<3%), în comparație cu Suedia care alocă aproape 7%? Răspunsul au încercat să-l găsească în ultimii 31 ani cei 31 miniștri ai Educației… dar fără succes. Totuși, nu se poate pune totul în cârca acestui minister, fiindcă mereu va exista o corelație puternică între nivelul educației, gradul de dezvoltare economică a urbei din care face parte școala, veniturile locuitorilor, precum și gradul de educație al părinților.
Granturile, parteneriatele public-private, inițiativele ONG au mai ajutat la deblocarea situației. Nu într-atât încât să producă o schimbare totală și unitară – fiindcă acest lucru stă doar în puterea unui sistem guvernamental coordonat și bine pus la punct. Însă, mulți elevi eminenți, multe școli și multe comunități au fost ajutate să-și atingă obiectivele prin atragerea unor resurse externe. Sponsorizările obținute de la partenerii strategici au asigurat multor copii șansa la o educație de calitate. Însă, nevoia este mai mare decât oferta, mii de școli erodate de timp având nevoie de investiții considerabile.
O poveste de succes!
Poate părea greu de crezut, însă atunci când un ONG, alături de administrația locală și câteva companii private își unesc forțele, iese ceva extraordinar. Este cazul Școlii Gimnaziale din comuna Unirea (Corp C), județul Călărași, care a ajuns să fie transformată cu ajutorul Asociației BookLand și al partenerului principal, REHAU România, dar și al altor companii private.
Totul a început cu un email trimis Asociației în Nov’20 la miezul nopții de către noul primar, domnul Ciprian Andrei Olteanu, încă activ la ora aceea, mail în care descria nevoile școlii construite în 1895: termoficarea (încălzirea fiind realizată cu sobe), pavarea și împrejmuirea curții, construirea unui teren de sport de aproape 1.000mp și renovarea integrală a laboratorului de informatică.
Școala a intrat în procesul de calificare și a fost aprobată pentru renovare. Între timp la conducerea școlii a venit un director tânăr și pus pe treabă, domnul Liviu Moise, care a reprezentat o verigă excelentă între BookLand și Primărie, armonizând operațiunile și implementând toate deciziile luate de comun acord. Astfel că în nici 2 luni (Oct-Nov 2021), visul comunității din Unirea s-a împlinit! Au ajutat nu numai fondurile puse la dispoziție de REHAU România, ci și materialele oferite de companiile coalizate de BookLand, precum și implicarea Primăriei Unirea care a contribuit material și financiar la fiecare pas.
Astfel că, de acum încolo, comunitatea de aproape 2.000 locuitori se poate bucura de condiții excelente de desfășurare a actului educațional pentru cei 156 elevi înscriși la această școală.
„Comunitatea în care te dezvolți îți poate marca întreaga existență. Cred în puterea exemplului și în importanța educației, iar la asta au contribuit și cei 17 ani ai mei de creștere în echipa REHAU. Și pentru cei mici e la fel: își petrec copilăria pe băncile școlii, ascultă dascălii și își fac visuri pentru viitor, iar dacă beneficiază de condiții proprice, își ating adevaratul potențial. Ne dorim ca acțiunile noastre să contribuie la reducerea inegalităților și la creșterea accesului la educație în zonele rurale. Noi credem în satul românesc și ne face mare plăcere să punem umărul la un viitor mai bun pentru acești copii care merită tot ce e mai bun!” – Alexandru Oprea, Country Manager REHAU România.
„Din momentul în care locuitorii comunei Unirea mi-au acordat încrederea de a-i reprezenta, simt că am nu numai o obligație statutară, cât mai ales morală să le confirm așteptările. Experiența mea profesională și educația pe care am primit-o mă ajută să îmi pun toate competențele în slujba lor. Pot și vreau să aduc schimbarea în comunitate! Nu vreau să cruț niciun efort și nici să mă culc pe lauri. Platforma mea administrativă include mai mulți vectori, iar educația este unul dintre ei. Și trebuie să începem cu începutul – acela de a le asigura elevilor condiții civilizate pentru a învăța. În numele tuturor copiilor, părinților și profesorilor le mulțumesc din suflet acestor companii care ne-au transformat visul în realitate!”– Ciprian Andrei Olteanu, Primar comuna Unirea, județul Călărași.
„Să știți că nu numai pentru copii va fi o plăcere să vină în noua lor școală, ci și pentru profesori. Sunt directorul acestei școli de doar 3 luni și simt că, în sfârșit, acordăm tinerei generații respectul pe care îl merită, asigurându-i toate condițiile pentru desfășurarea eficientă a actului educațional. Abia aștept să dovedească și rezultatele la învățătură că efortul depus de atâtea companii a meritat.” – Liviu Moise, Directorul Școlii Gimnaziale Unirea, județul Călărași.
„Suntem încântați că am dat peste o echipă extraordinară – Școala și Primăria – care ne-a făcut munca mult mai ușoară. Iar partenerilor BookLand, în frunte cu REHAU România, le suntem recunoscători pentru încrederea în misiunea noastră de a renova școlile din mediul rural. Pentru că firul roșu al identității noastre naționale pornește de pe aceste plaiuri veșnice și roditoare care au avut mereu grijă de poporul român. Abia aștept să iasă de pe băncile acestor școli readuse la viață viitorii Eminescu, Creangă, Sadoveanu, Rebreanu, Preda, Cioran…” – Mihaela Petrovan – Fondator Asociația BookLand.
Asociația BookLand și-a propus să crească an de an numărul de școli renovate și anul viitor chiar să pună fundația primei școli etalon pentru sistemul de învățământ românesc.