Unilever Food Solutions România luptă cu deşeurile alimentare
Bucureştenii care au ajuns în Centrul Vechi vineri seară au primit doggy bag-uri la intrarea în restaurante şi pub-uri, în care au fost încurajaţi să-şi ia mâncarea la pachet când le rămâne în farfurie. Evenimentul a precedat comunicarea rezultatelor Raportului Bucătării Sustenabile şi a venit în susţinerea lui, scopul acestei acţiuni fiind de a transforma o simpla masă în oraş într-o acţiune de protejare a mediului, printr-un gest simplu de a lua resturile alimentare acasă, într-o pungă de hârtie (doggy bag), numită Punga pentru bunătăţi, tocmai pentru ca a fost creată ca o soluţie de gestionare a resturilor alimentare.
“Ceea ce am vrut să transmitem prin această acţiune este că prin simplul gest de a-ţi lua ceea ce-ţi rămâne în farfurie acasă, într-un doggy bag, ajuţi la reducerea cantităţii mari de deşeuri alimentare aruncată anual de restaurante. Şi este doar un prim pas, pentru că astfel de acţiuni vor continua, tocmai pentru că până acum am văzut cât de mult rezonează consumatorii cu acest subiect în mediul online, unde am inţiat o dezbatere cu privire la cererea sau nu a doggy bag-ului.”, adaugă Maria Gavrilescu, Channel Marketing Leader Unilever Food Solutions.
În fiecare an, industria alimentară generează în întreaga lume trei milioane de tone de deşeuri alimentare*, dintre care un milion de tone provin din mâncarea pe care consumatorii o lasă în farfurii la restaurante.
Potrivit noului raport al Unilever Food Solutions**, consumatorii sunt conştienţi de proporţiile problemei şi vor să ştie mai mult despre ce se întâmplă cu mâncarea pe care o aruncă restaurantele, de care se simt responsabili: 74% dintre respondenti susţin că e important să afle ce se întâmplă cu deşeurile alimentare. Îngrijorarea este mai mare în ţările emergente: 87% dintre non-occidentalii chestionaţi se arată preocupaţi de modul în care sunt gestionate resturile alimentare din localuri, în timp ce în lumea occidentală 80% dintre respondenţi spun că problema este importantă pentru ei.
Preocuparea consumatorilor pentru mâncarea aruncată de restaurante se manifestă sub forma disponibilităţii lor de a plăti mai mult pentru o masă în oraş în localuri care trateaza responsabil această problemă şi au adoptat scheme de evacuare şi reciclare a deşeurilor alimentare, care nu dăunează mediului: 70% dintre persoanele intervievate în ţările emergente ar plăti mai mult pentru o masă în astfel de localuri, faţă de 46% dintre persoanele intervievate în ţările occidentale.
Această preocupare a consumatorilor pentru mâncarea pe care o aruncă restaurantele ar putea fi explicată de procentul mare de resturi alimentare pe care chiar consumatorii le lasă în farfurii atunci când mănâncă în oraş – potrivit Raportului, care citează Asociaţia Restaurantelor Sustenabile – 30% din totalul de deşeuri alimentare, mai exact un milion de tone de reziduuri alimentare provin din farfuriile consumatorilor.
„Cantitatea tot mai mare de deşeuri alimentare rezultate în restaurantele din lumea întreagă ne-a făcut să ne implicăm într-o campanie de informare asupra risipei de alimente. Prin soluţiile propuse, cât şi prin campaniile de educare a publicului larg, ne alăturăm partenerilor noştri din industria de horeca în lupta de a reduce deşeurile alimentare”, precizează Maria Gavrilescu, Chanel Marketing Leader în cadrul Unilever Food Solutions România.
O altă informaţie furnizată de Raportul Bucatării sustenabile este aceea că un procent mult mai mare de consumatori din ţările emergente – 89% consideră că practicile sustenabile adoptate de restaurante ar trebui să fie făcute cât mai vizibile, pe când procentul celor din ţările occidentale care cred acelaşi lucru este mai mic – 66%.
Consumatorii consideră că responsabili pentru asigurarea transparenţei cu privire la practicile de evacuare si reciclare a deşeurilor alimentare adoptate de localuri sunt in primul rând guvernele – 46% dintre consumatori le consideră responsabile, apoi operatorii din restaurante (chelnerii si proprietarii de restaurante)- 29%, furnizorii din industria alimentară – 13%. 6% dintre consumatorii chestionaţi consideră că cei responsabili să se intereseze dacă localurile au adoptat practici de reciclare a deşeurilor alimentare sunt chiar consumatorii, pe când alţi 6% consideră că ONG-urile specializate ar trebui să informeze consumatorii care sunt restaurantele care au adoptat practici sustenabile de evacuare a deşeurilor alimentare.
*Despre raport
Cel de-al doilea Raport Global “Bucătării Sustenabile: Cum reducem reziduurile alimentare” a fost realizat de BrainJuicer, în parteneriat cu Salt PR, pe baza unui chestionar aplicat unui număr de 3.500 de respondenţi din şapte ţări (Statele Unite, Marea Britanie, China, Germania, Rusia, Brazilia şi Turcia), care mănâncă în oraş cel puţin odată pe săptămână.
** Studiu întocmit in 2010 de Asociaţia Restaurantelor Sustenabile (Sustainable Restaurant Association).
Despre doggy bag
Doggy bag este denumirea recunoscută internaţional pentru punga în care poţi lua acasă tot ce-ţi rămâne în farfurie după o masă copioasă în oraş.