Toată lumea câștigă când îți păstrezi angajații motivați
De multe ori, motivarea angajaților nu necesită neapărat bani. Dimpotrivă! Iar un astfel de exemplu este implicarea angajaților în activități de Corporate Social Responsability (CSR), care a fost și subiectul evenimentului „Social Link”, organizat de Social Responsibility Magazine împreună cu BRD Groupe Société Générale și Hope and Homes for Children (HHC) România.
Ștefan Dărăbuș, Director regional pentru Europa Centrală și de Sud al organizației Hope and Homes for Children, și Cosmina Frîncu, Sponsorship & Social Affairs Manager BRD Groupe Société Générale, au explicat care sunt tacticile prin care angajații dintr-un ONG, respectiv din mediul corporate, pot fi motivați prin programe de responsabilitate socială.
Oamenii rămân acolo unde se simt apreciați
Ștefan Dărăbuș a ținut să precizeze că, în cazul angajaților Hope and Homes for Children, lucrurile sunt mai „emoționale” și a dat ca exemplu șocul pe care l-a avut el când, prin anii '90, a intrat pentru prima oară într-un leagăn de copii.
Dar ce-i motivează pe angajații HHC să se implice în continuare la fel de mult și să aibă rezultate bune în contextul în care și-au propus ca în șapte ani, până în 2022, să ajute un număr de 250.000 de copii?
„Noi, Hope and Homes for Children, încurajăm un comportament expansiv, care este opusul unui comportament reductiv. Contează foarte mult autenticitatea, timpul pentru conversații, care duce la respectul reciproc, și evitarea tiparelor mentale și încadrarea oamenilor în etichetări, care se traduce prin smerenie”, a declarat Ștefan Dărăbuș.
Citește și Speranța unei schimbări de paradigmă
Directorul regional pentru Europa Centrală și de Sud al HHC a mai spus că el și colegii lui nu fac parte dintr-o piramidă ierarhică și că Hope and Homes for Children este asemeni unui „cerc plat”: „Depindem unii de alții și credem în interesul autentic pentru om, în evitarea prejudecăților, în generarea de încredere și în sentimentul de siguranță oferit angajaților”.
În opinia lui Ștefan Dărăbuș, în loc să concluzionăm și să spunem că „Așa ceva n-ar funcționa niciodată la noi”, ar trebui să ne întrebăm „Cum aș putea prelua ideea?”. Pornind de la un citat al Maicii Tereza, potrivit căruia cei care îi ajută pe cei care au nevoie nu sunt decât o picătură într-un ocean, dar fără acea picătură oceanul nu ar fi la fel de plin, Directorul regional pentru Europa Centrală și de Sud al HHC a adăugat că oamenii rămân acolo unde se simt apreciați, în siguranță și unde ceea ce fac are sens.
„Dacă vrei să implementezi un mediu în care angajații să se simtă bine, dă-le de ales cum vor să lucreze. Poate unii lucrează mai bine de la birou, dar poate unora le vin ideile ascultând muzică în mașină. În ceea ce privește implementarea tacticilor de motivație, asta se face prin consultări în echipe, prin brainstorming, prin teambuilding, prin proiecte alocate interdepartamental și prin evitarea abordării 'de tip siloz'. Nu în ultimul rând, cu toții funcționăm după patru adevăruri simple: fiecare dintre noi avem nevoie să fim iubiți, apreciați, încurajați și susținuți. Rezultatele acestor tactici sunt un climat organizațional optimizat, motivarea intrinsecă și creativitatea”, a mai spus Ștefan Dărăbuș.
Activitățile de CSR aduc dezvoltare personală și profesională
Cosmina Frîncu, Sponsorship & Social Affairs Manager BRD Groupe Société Générale, a subliniat motivele pentru care este bine ca angajații să se implice în activitățile de CSR ale companiei pentru care lucrează: impactul social, spiritul de echipă, dezvoltarea personală, leadershipul, dezvoltarea profesională și reputația companiei.
„Sunt niște programe de dezvoltare personală care îi ajută să comunice mai bine, să lucreze în echipă, să lucreze cu publicuri cât mai diverse. Și așa se dezvoltă și profesional. Din punctul de vedere al companiei, ajută și la reputația pe care o are”, a explicat Cosmina Frîncu.
Sponsorship & Social Affairs Managerul BRD a adus în discuție Programul de donații salariale al BRD, care a început în 2009 și care presupune ca angajații să doneze, lunar, din salariu, o anumită sumă de bani pentru anumite cauze stabilite de companie: „ Lunar, se ia automat din salariu o anumită sumă de bani. Se strâng într-un cont, la sfârșitul anului sau la începutul noului an, și ne gândim în ce program vrem să-i investim. Noi recomandăm să fie o sumă care să nu însemne o împovărare a angajaților”.
Citește și BRD donează 200.000 EUR pentru integrarea copiilor abandonaţi
„Suntem cam 8.000 de oameni în BRD. Obsesia companiilor mari este să facă ceva cu impact. Ne interesează programe care să fie naționale sau extinse cât mai mult și care să se traducă, ca rezultate, într-un impact major. Să simțim că am schimbat ceva. Ne-am dorit și ne dorim să alegem programe care nu sunt punctuale și pe care să le considerăm o investiție în viitorul beneficiarilor. Dar e foarte greu. Nu știi întodeauna dacă efectul este de lungă durată sau dacă e temporar. Am făcut și greșeli și am învățat din ele”, a adăugat Cosmina Frîncu.
Un astfel de program este „Super Oameni pentru Super Șanse”, demarat de BRD împreună cu HHC în sprijinul copiilor defavorizați din România: „Am luat legătura cu HHC pentru că, la fel ca noi, voiau o schimbare de paradigmă. Noi credem că programele de educare sunt cele care, în final, ne scapă de sărăcie”.
În opinia Sponsorship & Social Affairs Managerului BRD, într-o companie, trebue să găsești o cauză bună, care să îi aducă împreună pe oameni. „Sunt mulți oameni cărora le place să alerge, să meargă la teatru și să se implice în multe alte activități. Contează interesele și pasiunile angajaților și, sună urât, dar le putem folosi în programele noastre. Iar angajaților, ca să-i motivezi și să își dorească să se implice, trebuie să le spui o poveste, să le spui care au fost rezultatele. De regulă, se implică atunci când vor să ajute un coleg sau un prieten care s-a implicat deja”, a mai spus Cosmina Frîncu.
Așadar, fie că vorbim de organizații nonguvernamentale sau de mediul corporate, angajații pot fi motivați să se implice în proiecte de CSR care să-i ajute să se dezvolte atât personal, cât și profesional, iar „câștigul” este atât al angajatului, cât și al companiei.