Sustinerea copiilor, o prioritate
BINE FACI, BINE GASESTI
Sub numele "Bine faci, bine gasesti", in luna decembrie 2008, Fundatia Anchor Grup a organizat, in Plaza Romania si in Bucuresti Mall, o campanie de strangere de fonduri pentru copiii defavorizati. In cadrul ei, cei mai mici clienti ai mallurilor au fost invitati sa participe la o serie de activitati distractive. Banii stransi in urma acestor actiuni au fost donati Fundatiei Principesa Margareta a Romaniei pentru ajutorarea copiilor dezavantajati. Campania a avut doua obiective: in primul rand, a dorit sa ofere clientilor celor doua centre comerciale o atmosfera speciala de sarbatoare si in al doilea rand, a vrut sa ajute copiii saraci inscrisi in programul "Copii fara copilarie", derulat de fundatia sus-mentionata.
Fundatia Anchor Grup isi propune sa transforme aceasta actiune intr-o traditie si sa organizeze anual, de Craciun, astfel de activitati, implicandu-se financiar, in mod direct, in ajutorarea acestor copii.
In editia de anul trecut, fundatia a mai sustinut doua programe de sprijin al copiilor: "Bursa – o sansa pentru copiii din mediul rural", derulat de World Vision Romania si "Pot fi independent", desfasurat de Fundatia Principesa Margareta a Romaniei.
SIGURANTA COPIILOR
"Fiecare copil trebuie sa aiba o familie care sa il iubeasca, sa il respecte si sa ii ofere siguranta", aceasta este deviza sub care organizatia SOS Satele Copiilor Romania protejeaza copiii aflati in dificultate, un numar de peste 15.000 de beneficiari anual. Ioana Petrea, Coordonator Atragere de Fonduri in cadrul SOS Satele Copiilor Romania, afirma ca, anul trecut, organizatia a investit 2,7 milioane de euro in ingrijirea si educatia copiilor, un procent de peste 30% din aceste fonduri fiind finantare locala, de la sponsorii si donatorii din Romania.
Ce ofera mai exact organizatia? O familie si o mama sociala, un camin permanent, cultivarea talentului personal, vacante si bani de buzunar. Practic, construirea unui viitor mai bun. In fiecare casa familiala SOS exista o mama sociala care ingrijeste copiii, le ofera afectiune, echilibru si protectie. Intr-o casa locuiesc impreuna cinci-sase copii, iar fratii biologici sunt intotdeauna crescuti impreuna. Alte proiecte asociate Satelor SOS intervin si sprijina familiile in dificultate sau aflate in situatia de a-si abandona copiii: centrele de consiliere si sprijin pentru copii si parinti, gradinitele SOS, comunitatile de tineri, tabara SOS si Masina cu jucarii.
MESAJE DE IUBIRE
Programul "Mesaje de Iubire" reprezinta o parte importanta a strategiei de responsabilitate sociala a Cosmote care urmareste sa sustina organizatiile ce ofera asistenta copiilor defavorizati. Proiectul se desfasoara in fiecare an in noaptea de Anul Nou, iar compania doneaza o parte din incasarile colectate din mesajele scrise trimise in noaptea dintre ani.
Cosmote s-a alaturat programului anul trecut si l-a promovat prin intermediul unui spot TV.
La inceputul anului 2009, Cosmote s-a implicat si in alte proiecte de ajutorare a copiilor. Compania a donat cate 15.000 de euro catre trei organizatii: Salvati Copiii Romania, Telefonul Copilului si Fundatia Hospice Casa Sperantei, care ii vor folosi la dezvoltarea si continuarea propriilor proiecte pe parcursul acestui an.
Pana in prezent, compania a derulat o serie de proiecte de sustinere a copiilor aflati in dificultate. De exemplu, in fiecare an, angajatii sunt implicati in actiuni care urmaresc sustinerea copiilor cu o situatie materiala modesta, prin donatii de haine, alimente sau actiuni de voluntariat.
Pentru anul in curs, Cosmote si organizatiile mai sus amintite vor lansa proiecte care trateaza aspecte diferite ale asistentei pentru copii. Salvati Copiii va utiliza banii pentru un proiect in Cluj-Napoca, unde 70 de copii provenind din familii defavorizate vor fi sustinuti pentru a se reintegra in sistemul de invatamant. Acestia vor fi asistati pe toata durata cursurilor scolare, vor primi carti si consumabile, asistenta sociala si psihologica, servicii medicale, alimente si haine. De asemenea, acesti copii vor fi integrati in grupuri si vor participa la activitati recreative.
Telefonul Copilului va folosi o parte din suma primita pentru a lansa un proiect original: un forum online pentru copiii abuzati, unde acestia pot solicita consultanta si suport in astfel de cazuri. De asemenea, forumul va gazdui si dezbateri private si publice al caror scop este sa determine o scadere la nivel national a cazurilor de abuzuri impotriva copiilor. Restul banilor vor fi folositi pentru a sustine operarea Telefonului Copilului, precum si pentru campaniile de comunicare ale acestui proiect.
CENTRE DE ASISTENTA SOCIALA
Compania Western Union prin fundatia cu acelasi nume s-a implicat inca din 2004 in cinci proiecte sociale romanesti, in valoare de peste 180.000 de dolari, care vizau dezvoltarea programelor dedicate copiilor defavorizati.Din 2006, Fundatia Western Union a acordat Fundatiei Agapedia, organizatie care se ocupa de imbunatatirea calitatii vietii copiilor si familiilor aflate in dificultate, doua finantari cu durata limitata. Prima finantare, de 50.000 de dolari, a fost donata Centrului SocioMed, care a fost creat pentru a oferi suport familiilor si copiilor aflati in dificultate. Spatiul destinat centrului a fost amenajat la sediul Fundatiei Agapedia. Centrul si-a inceput activitatea cu 13 angajati: doi medici pediatri, un medic specializat in planificare familiala, patru asistente medicale, patru asistenti sociali, un psiholog si un jurist.
In perioada ianuarie 2007- ianuarie 2008, aceeasi suma a fost acordata pentru deschiderea unui centru de asistenta sociala in Chisinau prin proiectul "Agapedia pentru Moldova".
In februarie 2009, fundatia corporativa a Western Union a facut publice criteriile de eligibilitate privind acordarea de finantari organizatiilor non profit si non guvernamentale pentru anul 2009. Printre aplicanti se numara si Fundatia Agapedia, asa ca, daca propunerea lor de proiect va fi temeinic conceputa, este posibil ca parteneriatul sa continue.
SOLUTII PE TIMP DE CRIZA DE LA SOS
Cu siguranta ca pe timp de criza bugetele companiilor destinate CSR vor fi afectate. Cu toate acestea, exista o serie de modalitati eficiente de a derula in continuare proiecte de impact, fara a implica prea multe costuri. Ioana Petrea, Coordonator Atragere de Fonduri in cadrul SOS Satele Copiilor Romania propune cateva exemple pentru ca aceasta idee sa prinda contur:
Companiile cu un numar mare de angajati pot derula campanii interne de colectare a formularelor 2% de la salariati pentru a sustine o organizatie umanitara. Printre organizatiile care deja au aplicat aceasta strategie se numara FarEst Windows, GfK, Schneider Electric, GPV Mail Services, Alpha Leasing, Distrigaz, Romtools sau revista Cariere;
Cause Related Marketing presupune donarea unui procent din valoarea produsului in favoarea unei cauze sociale. In felul acesta, de exemplu, Otter a asigurat incaltaminte pentru toate anotimpurile copiilor din Satele SOS;
Donatiile in produse sau servicii utile copiilor reprezinta, de asemenea, o modalitate facila prin care o companie se poate implica. De exemplu, o noua comunitate de tineri va fi deschisa anul acesta la Bacau, iar dotarile cu mobilier si electrocasnice vor fi realizate cu sprijinul Real Hypermarket, Adorama si Metro;
Campaniile SOS de atragere de fonduri sunt create si promovate fara costuri. De exemplu, DDB asigura Satelor SOS servicii de creatie pro bono, iar OMV ajuta in promovare, oferind clientilor sai pliantul si formularele campaniei;
Evenimentele organizate de companii pentru partenerii lor pot deveni o formula de suport pentru SOS Satele Copiilor. Selgros a organizat in cadrul unui astfel de eveniment o licitatie in beneficiul asociatiei, invitand astfel alte cateva sute de firme sa ajute;
Actiunile de voluntariat organizate de catre companii pot rezolva probleme reale si pot oferi copiilor zile "insorite". Urmand acest plan, s-au plantat pomi si braduti in Satele SOS impreuna cu P&G si Kraft Foods. S-a infiintat un atelier de pictura cu sprijinul voluntarilor HP, iar toti copiii au primit cadouri personalizate de Craciun prin bunavointa angajatilor OTP Bank.
Asadar, exista solutii de sustinere a proiectelor de CSR fara costuri sau cu sume minime, iar majoritatea companiilor spun ca isi vor respecta promisiunea de a imbunatati si consolida viata copiilor sau familiilor aflate in dificultate, ca si pana acum.