Școala din valiză. Împreună nu lăsăm niciun elev în urmă!
Digitalizarea educației nu mai e o opțiune sau o tendință cu care doar să cochetăm. Nici măcar un proiect pe care, deși îl avem în agenda de lucru, ne propunem să-l implementăm cu pași mărunți. Pandemia ne-a demonstrat că școala viitorului trebuie să fie digitală. Distanțarea socială a amplificat această nevoie și ne-a obligat să accelerăm procesul. Ne-a arătat rolul esențial al tehnologiei și a evidențiat tarele unui sistem incapabil să asigure un acces echitabil la educație într-un moment de criză.
Sunt studii recente care arată că, în starea de urgență, unul din trei copii nu a avut acces la resurse educaționale, adică nu a dispus nici măcar de un dispozitiv care să-i asigure participarea la cursurile online. Asta a însemnat pentru fiecare o ruptură brutală de colegi și profesori, dar și materie pierdută, o prăpastie între el și școală, imposibil de escaladat dacă situația nu se schimbă până la începerea noului an școlar.
În acest context, Fundația Vodafone România a lansat campania „Împreună nu lăsăm niciun elev în urmă!”. Cu obiectivul principal de a ajuta cât mai mulți copii din mediul rural să aibă acces la școala online, campania reflectă misiunea Vodafone de a susține digitalizarea societății românești și de a-i conecta pe oameni pentru un viitor mai bun.
Cu o simplă donație, pe care Fundația Vodafone România o dublează, fiecare dintre noi se poate alătura acestei campanii. Cu cât mai mulți donatori, cu atât mai mulți copii din comunitățile defavorizare care vor avea din toamnă tabletă și conexiune gratuită la internet.
Proiectul presupune și extinderea resurselor oferite în prezent de programul Școala din valiză, prin realizarea de masterclasses specifice pentru toți elevii, oferirea accesului la o bibliotecă digitală și la programe de îndrumare realizate cu ajutorul voluntarilor selectați de Vodafone cu sprijinul Fundației World Vision România, partener în implementarea programului Școala din valiză.
”Nevoia școlilor a depășit bugetul nostru, planificat anterior crizei”
”Noi suntem implicați în programe care susțin educația copiilor din mediul rural încă din 2015, astfel că am avut ocazia să observăm care sunt nevoile învățământului în această zonă. Digitalizarea educației ni s-a părut încă de la început o soluție viabilă pentru reducerea discrepanțelor, deoarece oferă acces la resurse educaționale de cea mai bună calitate și elevilor care locuiesc la sat. De aceea, în 2018 am lansat programul Școala din Valiză, având la momentul respectiv în plan să ajungem, în mod etapizat, în cât mai multe școli din mediul rural al României. Am început cu opt școli, după care programul s-a dezvoltat treptat”, a precizat Angela Galeța, directorul executiv al Fundației Vodafone România.
Odată cu venirea pandemiei însă, presiunea de a extinde proiectul cât mai repede a crescut. Pe perioada stării de urgență, Fundația a primit nenumărate cereri de sprijin de la școli din toată țara sau de la persoane particulare, iar în momentul în care voluntarii le-au centralizat, au înțeles că este imposibil să le poată onora pe toate. ”Nevoia școlilor de a avea instrumentele care să permită desfășurarea cursurilor la distanță a crescut foarte mult în ultima perioadă, depășind bugetul nostru planificat anterior crizei de sănătate. Așa că a trebuit să găsim o soluție care să ne permită să ajutăm mai mulți copii decât am fi reușit în mod normal, într-un timp foarte scurt”, a explicat directorul fundației.
Așa s-a născut campania „Împreună nu lăsăm niciun elev în urmă!”, în care românii sunt invitați să doneze pentru fondul din care se vor achiziționa tablete pentru elevi. Fundația Vodafone România dublează sumele donate, iar Vodafone pune la dispoziție gratuit conectivitate pentru școlile în care ajunge programul. ”Înainte de începerea campaniei, reușiserăm deja să dublăm numărul de școli din program (comparativ cu numărul de unități de învățământ active anterior pandemiei), iar din această toamnă, programul Școala din valiză va funcționa în 50 de unități de învățământ din țară. Pe măsură ce strângem fondurile necesare, ne vom extinde și în alte școli, bineînțeles”, a subliniat ea.
Un simplu SMS la numărul 8846, cu textul „Educație”
Românii care vor să se alăture acestei cauze și astfel să ofere cât mai multor copii acces la școala digitală o pot face printr-un simplu SMS la numărul 8846, cu textul „Educație”, pentru suma de 2 EUR. Cei care vor și își permit mai mult pot face donații online, cu cardul, în acest caz sumele fiind la latitudinea donatorilor. În plus, clienții Vodafone pot dona din creditul existent pe cartela preplătită sau direct pe factura serviciilor mobile, sau direct din aplicația Mystery Box.
Mai multe detalii sunt disponibile aici: https://www.vodafone.ro/educatie.
Digitalizarea învățământului poate oferi o șansă în plus copiilor din mediul rural
Conform studiului „Investiție în educația copiilor din mediul rural“ realizat de Fundația World Vision România în 2017, la inițiativa și cu finanțarea Fundației Vodafone România, peste două treimi dintre unitățile de învățământ din mediul rural se confruntă cu cel puțin un factor de risc educațional, cum ar fi: rezultate slabe la evaluarea națională, risc de abandon școlar, rate ridicate de absenteism și repetenție, precum și cu unul sau mai mulți factori de risc socio-educaționali, ca de exemplu elevi proveniți din familii dezavantajate economic sau spații și dotări materiale insuficiente. Studiul este reprezentativ la nivel național, iar concluziile în urma acestuia au indicat faptul că digitalizarea învățământului poate oferi o șansă în plus copiilor din mediul rural pentru a-și continua studiile, fapt ce contribuie în mod decisiv la creșterea ratei de școlarizare a României.
De aceea Școala din Valiză, un program strategic de implicare în comunitate, este o abordare de tip 360 de grade a educației digitale. ”Proiectul susține profesorii și elevii din mediul rural să-și dezvolte abilitățile digitale prin acces gratuit la platforma de e-learning www.scoaladinvaliza.ro, la o valiză tehnologică dotată cu tablete pentru elevi și laptop pentru profesor, și conexiune la internet. În plus, programul presupune traininguri și workshopuri pentru formarea profesională continuă a cadrelor didactice. Practic, îi ajutăm pe profesori să creeze și să susțină lecții digitale interactive și, în același timp, îi sprijinim pe elevi pentru a fi pregătiți să facă față într-o lume în continuă dezvoltare, din ce în ce mai digitalizată, și pe o piață a muncii dominată tot mai mult de tehnologie”, afirmă Angela Galeța.
În acest fel, continuă ea, profesorii pot transforma școala, iar elevii învață cu și mai multă plăcere și devin mai bine adaptați nevoilor societății.
Pe scurt, Școala din Valiză înseamnă învățământ digital accesibil și de calitate pentru școlile din mediul rural.
Selecție transparentă și echitabilă
La finalul anului 2019, programul era implementat în 10 școli din mediul rural prin acces la platforma www.scoaladinvaliza.ro, dotarea cu valize tehnologice și conexiune la internet de tip WiFi. În prezent, Şcoala din valiză este operațional în 22 de unități de învățământ, având 6.000 de beneficiari direcți (elevi și profesori).
Obiectivul Fundației pe termen lung este ca, până în 2025, în program să fie incluse 450 de școli, ajungând astfel la peste 160.000 de elevi și profesori din zona rurală.
”Procesul de selectare a școlilor din mediul rural în care să fie implementat Școala din Valiză este unul foarte transparent și pe care ni-l dorim cât mai echitabil. Organizăm call-uri publice de înscriere, apoi selectăm pe baza aplicațiilor depuse. Școlilor care vor să aplice le punem la dispoziție Ghidul solicitantului și, desigur, există criterii pe care fiecare unitate de învățământ trebuie să le îndeplinească.
Atât profesorii, cât și elevii sunt foarte încântați. Spre exemplu, am constatat că, în perioada de carantină, numărul de ore petrecut de elevi în clasele virtuale a fost același pe care l-ar fi petrecut la școală. Unul dintre profesori ne-a povestit chiar că, în timpul stării de urgență, elevii lui i-au cerut mai multe lecții cu care să le ocupe timpul pe care erau nevoiți să îl petreacă în casă”, a încheiat, încrezător în viitorul programului, dar și al școlii digitale, directorul Fundației Vodafone.
Articol preluat din Revista CARIERE nr. 267