Educație financiară pentru copiii, adolescenții și adulții din România
„Ideea de a face educație financiară există de mult în BCR. Cred că de opt ani pilotăm tot felul de idei – de la parteneriate cu ONG-uri prin care am dus colegi voluntari în licee să le vorbească liceenilor despre bani şi bănci, până la crearea de ghiduri care să explice clienţilor BCR ce înseamnă să alegi un credit”, spune Andreea Nicoleta Deliu, Șef Departament, Departamentul Comunicare Corporativă și Afaceri Comunitare BCR.
Școala de bani este rezultatul tuturor informațiilor pe care le-au adunat până acum în aceste proiecte anterioare. Astfel, compania și-a dat seama că românii au nevoie de ghidaj în înțelegerea vieţii financiare. Degeaba au încercat reprezentanții băncii să vorbească cu ei despre termeni bancari complicaţi, deoarece problema nu este acolo, este în faptul că, neavând exerciţiul şi expertiza organizării vieţii financiare, oamenii ajung des în situaţii-limită.
De altfel, sunt multe studii care plasează România pe locurile codaşe din lume la capitolul educaţie financiară, iar asta se întâmplă pentru că nu am avut niciodată acces la un anumit gen de informaţie. De exemplu: câţi dintre noi ştim exact care este situaţia noastră financiară actuală? Majoritatea ştim cât caştigăm, dar niciodată nu luăm în considerare fondurile de pensii la care cotizăm, de exemplu. Ca să nu mai spun de faptul că un procent şi mai mic are nişte obiective de viaţă pentru care să aibă o bugetare clară multianuală.
Şi dacă mai aducem în discuţie faptul că foarte puţini iau în considerare probabilitatea unui eveniment nefericit – personal sau în familie – avem o imagine destul de clară a motivaţiilor pentru care România se află pe un loc atât de jos în topurile de educaţie financiară.
Școala de bani
Utilizând toate aceste date – atât din studiile de specialitate, cât și din practică –, BCR a creat un program de educație financiară care să-i ajute pe românii de toate vârstele şi din toată ţara să îşi conștientizeze viața financiară.
Au început de la grădinițe, unde reprezentanții băncii merg împreună cu Asociația pentru Promovarea Performanței în Educație. De asemenea, au Camionul FLIP, pe care-l plimbă prin toată ţara şi cu ajutorul căruia îi învață, prin joc, pe copiii între șapte şi 14 ani despre bani şi resposabiliate financiară.
„Școala de bani pe Roți” (Camionul FLIP) este un proiect realizat în parteneriat cu BCR Leasing și Fundația Vodafone România, fiind o componentă a programului național de educație financiară al BCR – Școala de bani, care li se adresează copiilor, adolescenților și adulților.
Mai mult, au dezvoltat un program care se numește „Masca Infinitelor Posibilităţi”, cu care merg în licee şi facultăţi şi îi învaţă pe tineri primele lucruri despre ce înseamnă să gestionezi un buget personal.
Pentru adulţi, au dezvoltat programul „Şcoala de bani – Seif”, în care fac o trecere în revistă a celor mai importante lucruri pe care o persoană trebuie să le ştie pentru a avea o viaţă financiară sănătoasă: trec prin mai multe etape, începând cu a avea o imagine completă şi actuală a propriilor active, până la planificare financiară pentru îndeplinirea unor obiective de viaţă mari.
Prin programele băncii de educaţie financiară au trecut, doar în ultimul an, peste 30.000 de copii de grădiniţă, 4.000 de copii de şcoală generală, 5.000 de liceeni şi studenţi şi peste 15.000 de adulţi.
„Reacţia este întotdeauna extraordinară, pentru că este genul de program din care oamenii chiar învaţă cum să aibă o viaţă mai bună”, spune Andreea Nicoleta Deliu. Ea completează că aceste programe sunt benefice și pentru bancă, deoarece, pe lângă bunăvoinţa şi deschiderea pentru brand pe care o câştigă pentru că oferă ceva extrem de util şi relevant pentru nevoile oamenilor, faptul că au clienţi care înţeleg mai bine ce se întâmplă cu banii lor este esenţial într-un business care îşi bazează existenţa pe încrederea că o persoană poate să plătească şi peste 25 de ani banii pe care i-a împrumutat acum.
Peste o mie de voluntari
„Un alt rezultat la fel de important al programului «Şcoala de bani» este mândria colegilor care voluntariază în el”, mai spune Andreea Nicoleta Deliu. Peste o mie de angajați BCR au făcut cursurile pentru a deveni profesori de Educaţie Financiară şi toţi sunt fericiți că oferă românilor cunoştinţe care să-i ajute cu adevărat să aibă o viaţă mai bună. Şi asta, în contextul în care studiile băncii au arătat că oamenii se aşteaptă în principal de la bancheri (adică de la oamenii care lucrează în bancă) să îi educe financiar.
Astfel, în ultimul an, peste o mie de angajați ai BCR au devenit, în mod voluntar, profesori de educație financiară și au oferit, până acum, unui număr de 15 mii de români workshopuri de educație financiară, în cadrul proiectului „Școala de bani” – ore de educație financiară pentru adulți.
De altfel, BCR a avut întotdeauna o politică destul de consistentă pentru prezenţa în comunitate. Lucrurile au evoluat în ultimii ani de la programe de susţinere a evenimentelor importante pentru comunitate, până la proiecte dezvoltate de la zero să răspundă unor nevoi pe care compania le-a identificat. „Practic, ce facem în plus acum este să investim nu doar bani, ci şi cunoştinţe în programele de implicare în comunitate. O mare parte dintre colegii noștri sunt voluntari în proiectele BCR. Avem un program anual prin care încurajăm colegii să se înscrie cu proiectele pe care le susţin şi, în urma votului deschis către toţi oamenii din bancă, finanţăm cele mai populare programe”, conchide Andreea Nicoleta Deliu.
Articol preluat din numărul 242/noiembrie 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici