De 10 ani, FARA previne abandonul școlar în comunitățile sărace din Suceava
Proiectul a demarat în anul 2005 în comuna Arbore și apoi a fost extins și în alte sate din județul Suceava, precum Baia 1, Baia 3, Bogata, Petia, Spătărești și Bahna Arini.
Prin acest proiect, 1.028 de copii din comunităţile rurale, din familii cu venituri modeste sau cei care aparțin comunităților de romi și altor minorităţi au primit sprijin să nu părăsească școala. Pe lângă aceștia, proiectul a ajutat indirect peste 2.500 de copii (frații și surorile beneficiarilor direcți) din 760 de familii aflate în dificultate.
„Mulți dintre copiii din comuna Arbore nu mergeau la școală din cauza sărăciei. Am decis să le oferim o masă caldă la prânz, sprijin educațional pentru efectuarea temelor și să-i implicăm în ateliere de lectură, desen, pictură, puzzle, șah, rebus și activități sportive. După 10 ani de consiliere și suport oferite copiilor săraci din mai multe sate din județul Suceava, situația școlară a elevilor s-a îmbunătățit. Beneficiarii au finalizat cu succes ciclul primar și gimnazial. Totodată și comunitatea a devenit mai responsabilă, părinții își încurajează copiii să mergă la școală, iar frații mai mici să meargă la grădiniță”, a declarat Rachila Păstrăv, director dezvoltare rurală, Fundația FARA.
Citește și România prezbită prin ochii primului oculoplastician din țară
Activităţile instructiv-educative de la centrul Fundației FARA, dar si cele organizate în cadrul școlii se desfășoară sub îndrumarea unui învăţător pe baza unei arii curiculare adaptate nevoilor copiilor. De asemenea, pentru copiii proveniţi din familii dezorganizate au loc şedinţe de consiliere individuale sau de grup cu accent pe câştigarea încrederii în sine, formarea stimei de sine pozitive și cultivarea interesului pentru şcoală.
„La centrul Fundației FARA am învățat să corectez literele făcute greșit, să refac primul desen nereușit și să îi salut pe colegii mai mari. Aici am regăsit a doua mea familie. Acum, drept mulțumire, încerc să ajut la rândul meu și alți copii în calitate de voluntar în proiectul unde cândva am fost elevă”. – Teofana D. din comuna Baia, elevă în clasa a VII-a la Școala Nicolae Stoleru, fostă beneficiară a programului de prevenire a abandoului școlar al Fundației FARA, în prezent voluntară în același program.
Citește și Cum ajungi să faci bine
Acum, proiectul urmează să facă un nou pas, prin deschiderea unui prim Centru Social în comuna Bahna Arini, prin care părinții vor fi încurajați să se implice mai mult în viața comunității și să își ajute și mai mult copiii cu temele de acasă.
Totodată, Fundația FARA a început și consolidarea locuințelor aflate in stare avansată de degradare din Bahna Arini, astfel încât să le ofere copiilor un mediu sănătos de viață și în afara școlii. Dacă aceste proiecte vor avea succes, vor fi extinse și în alte sate din județ.
Citește și Faptele bune vin pe două roți. De la managerii români
Principalele cauze ale absenteinsmului și abandonului școlar în satele din Suceva sunt sărăcia, lipsa actelor de identitate, lipsa interesului pentru școalã din partea copiilor și a părinților, exploatarea prin muncă, păstrarea tradițiilor și obiceiurilor etniei din care fac parte, migrația temporară a unui părinte sau a ambilor părinți în străinătate, slaba comunicare dintre școală și familie, precum și lipsa de sprijin comunitar.