Caut responsabilitate. Exclusi indiferentii
Poluarea si schimbarile climatice majore sunt consecinte ale defrisarilor facute de-a lungul anilor. Or, reciclarea presupune in primul rand reducerea poluarii si conservarea resurselor naturale.
Reciclatorii
In Bucuresti, se produc in fiecare luna 273 de tone de praf si 125 de tone de plumb, conform agentiei de publicitate Odyssey. Este un oras in care, daca stai o ora pe un bulevard central, te apuca durerea de cap, iar daca stai patru ore, nu mai poti respira. Fiecaruia dintre locuitorii Capitalei ii revin doar trei metri patrati de spatiu verde, fata de cei 50 metri recomandati de Organizatia Mondiala a Sanatatii. In ultimii 15 ani, din Bucuresti au disparut peste 17 milioane metri patrati de spatii verzi. Pornind de la aceste realitati, agentia Odyssey, alaturi de alte voci si companii, s-a luptat pentru un oras mai curat, prin campania de comunicare "Reciclatorii". Proiectul a vrut sa convinga oamenii ca trebuie sa recicleze, ca trebuie sa foloseasca becuri economice sau sa renunte macar de cateva ori pe luna la masina si sa mearga mai mult cu metroul ori pe jos. Campania a fost derulata pe canale care nu folosesc hartia tiparita: televiziunea si Internetul. "Este o realitate valabila pentru toate companiile, dar in advertising se consuma foarte multa hartie. Ne-am gandit macar sa o folosim cu economie, daca nu ne putem dispensa total de ea. Deci am pornit de la o realitate interna, iar faptul ca realitatea asta e valabila in mai multe locuri a dus la extinderea programului", spune Dan Panaitescu, Creative Coordinator Odyssey.
Plecand de la ideea ca un copac matur retine 20 de kilograme de praf, cei de la Odyssey au decorat copacii din unele zone verzi ale Bucurestiului cu "saci de praf", care purtau mesajul: "Fiecare copac retine 20 kg praf. Nu mai taiati copacii. Reciclati hartia!".
Si pentru ca aceasta campanie, care se va desfasura si in acest an, a plecat de la o initiativa interna, cei din agentie recicleaza hartia in mod organizat. Exista cosuri speciale pentru asa ceva si o persoana care se ocupa ca aceasta hartie sa ajunga la punctele de reciclare. Mai mult, din luna iulie 2007, agentia foloseste exclusiv hartie reciclata.
Reciclarea la Orange
Alte companii isi propun sa reduca impactul activitatilor proprii asupra mediului prin folosirea responsabila a resurselor. Orange are peste 10 milioane de clienti si multi dintre acestia folosesc cartele reincarcabile, iar cantitatea de ambalaje folosita anual pentru pachetele PrePay este considerabila. In acest context, adoptarea ambalajului ecologic este un demers firesc, spun oficialii companiei, care se inscrie in strategia de dezvoltare durabila.
Pentru a avea un impact pozitiv asupra mediului, organizatia a mai lansat actiunea de publicare online a facturilor, in loc de tiparirea acestora pe hartie. Initiativa este anuntata prin afise cu textul "Vesti bune pentru natura", vizibile la fiecare casierie. De asemenea, incepand cu sfarsitul anului trecut, cei care achizitioneaza produse Orange isi primesc cumparaturile in pungi reciclabile, in loc de pungi din plastic. Pentru angajati, Orange a lansat in anul 2005 un program de colectare si reciclare a hartiei. Datorita campaniilor de promovare a comportamentului ecologic si a implicarii angajatilor, peste 32 de tone de hartie au fost reciclate pe parcursul anului trecut.
Educatie ecologica
La inceputul anului, Eco-Rom Ambalaje, companie care se ocupa de procesul de reciclare a deseurilor de ambalaje, a lansat la nivel national un program prin care sprijina educatia ecologica despre colectarea selectiva. Programul consta in distribuirea manualului "Invatam sa reciclam ambalajele" in scolile din localitatile in care se desfasoara colectarea selectiva a deseurilor de ambalaje. Totodata, a fost realizata si versiunea online a manualului (www.ecoromambalaje.ro).
In anul 2009, manualul va ajunge in 25 de localitati din tara si in sectoarele 3 si 6 din Bucuresti. Localitatile in care va fi implementat programul fac parte dintre cele 42 de orase in care exista infrastructura pentru colectare selectiva, numar ce urmeaza sa creasca in 2009 si 2010. Anul trecut, din totalul de 745.000 de tone de ambalaje puse in circulatie de clientii sai, Eco-Rom a recuperat si a valorificat aproape 340.000 de tone de deseuri, depasind cu 14% obiectivul legal. In ceea ce priveste reciclarea ambalajelor de la companii, la sfarsitul anului 2008, portofoliul de clienti al firmei se ridica la 1.153 de companii, in crestere cu peste 25% fata de sfarsitul lui 2007. Firma duce la indeplinire obligatiile legale privind reciclarea si valorificarea deseurilor de ambalaje pe care companiile le genereaza.
Salveaza Padurea
DHL International Romania se mandreste cu faptul ca este prima companie din industria curieratului expres din tara noastra care a obtinut certificarea ISO 14001, fiind astfel recunoscuta pentru alinierea la standardele internationale in domeniul protectiei mediului. Compania a dezvoltat mai multe programe care sa sustina protectia mediului, respectiv reciclarea 100% a pieselor de schimb, a anvelopelor si bateriilor de la masini, reciclarea a 34% din ambalajele DHL, reducerea consumurilor de combustibil, energie, apa, reciclarea deseurilor din activitatile de birou in proportie de 51%, cu program de crestere pana la 65% pana la sfarsitul anului. Crearea si implementarea planului de actiune in situatii de urgenta cu impact direct asupra protectiei mediului si plantarea copacilor in parteneriat cu diferite organizatii sunt alte cateva proiecte ale companiei.
DHL isi instruieste personalul pentru a deveni responsabil in privinta protectiei mediului, stimuleaza initiativele de imbunatatire a protectiei mediului prin premierea celor mai bune idei, contribuie la activitatile de plantare de copaci atat din Bucuresti, cat si din tara. Printre proiectele de protejare a mediului se numara programul "Saptamana verde", derulat din 2007, al carui scop este acela de a colecta materialele reciclabile de la angajati in vederea reciclarii, si "Salveaza Padurea", desfasurat in parteneriat cu clientii si furnizorii companiei pentru reciclarea hartiei si cartonului. Prin acest ultim program, in 2008 au fost reciclate 18 tone de hartie si carton, ceea ce inseamna 306 copaci salvati de la taiere. Programul va continua si in acest an, iar banii rezultati din reciclarea hartiei vor fi alocati asociatiei "Viitor Plus".
Be green in the office
RBS Bank a lansat de trei ani un program de minimizare a impactului asupra mediului care a inclus diverse masuri. Programul intern de reciclare a hartiei, a ambalajelor PET si a cartonului, a strans, din 2006, din sediul central din Bucuresti, 52,2 tone hartie, 6,5 tone carton si 6,7 tone PET. Cantitatea de hartie reciclata este echivalenta cu salvarea a 784 de copaci, spune Georgeta Bora, Sustainable Development Coordinator in cadrul RBS Bank. Folosirea hartiei reciclate, a becurilor economice sau a dispenserelor pentru apa pentru a reduce consumul de PET-uri sunt alte masuri de protejare a mediului pe care banca le-a luat. Programul va continua si in acest an. De exemplu, in perioada urmatoare, RBS Romania va lansa o noua campanie de constientizare a angajatilor: "Be green in the office!", cu scopul promovarii masurilor de minimizare a impactului asupra mediului, cum ar fi: printarea rationala si fata-verso, inchiderea imprimantelor, a luminii si a calculatoarelor cand nu sunt folosite sau utilizarea sistemului de videoconferinte.
Copacul de hartie
Sustine mediul de un an si noua luni si a colectat peste 400.000 kilograme de hartie si peste 29.000 kilograme de carton. "Copacul de hartie" se numeste proiectul si este sustinut de 750 de companii si 200 donatori persoane fizice. Proiectul este dezvoltat de organizatia neguvernamentala care dezvolta campanii sociale, de informare si prevenire, mediaORG. Ce face mai exact "Copacul de hartie"? Strange hartie de la firme, o duce la un centru de colectare si, cu banii primiti, cumpara puieti pe care-i planteaza in parcuri sau in locul copacilor taiati din zonele forestiere. Dincolo de simplitatea acestor idei este nevoie de implicare si de dispozitia de a invata sa fim atenti cu resursele. Initiatorii proiectului spun chiar ca trebuie sa avem constiinta faptului "din clipa in care venim pe lume suntem un poluator, mai mic sau mai mare".
De aceea, important insa este sa compensam prin actiunile noastre de zi cu zi impactul pe care il avem asupra mediului.