Neutralizarea conflictelor la serviciu
Dar nu e imposibil. Când situaţia devine greu de controlat şi aveţi nevoie repede de un armistiţiu, iată ce ne sfătuiesc să facem cei de la thedailymuse.com.
1. Clarificaţi sursa conflictului
O comunicare deficientă sau trunchiată poate informa greşit sau insuficient. Să presupunem că lucraţi la un proiect alături de alţi colegi, dar fiecare independent unul de celalalt. Dacă lipsiţi la o şedinţă, colegii nu ştiu exact în ce stadiu vă aflaţi cu partea de proiect la care lucraţi şi pot face diverse comentarii care ajung la manager. Însă sursa comentariilor nu este legată de răutatea colegilor, ci de faptul că nu i-aţi informat în prealabil de starea proiectului. În loc să o luaţi ca pe o răutate, ar trebui să vorbiţi cu ei şi să vă asiguraţi că au înţeles situaţia în întregime, pentru că resentimentele se pot aduna.
2. Nu vă grăbiţi să trimiteţi un email
Cei mai mulţi oameni evită confruntările directe şi preferă să trimită email-uri de mustrare sau de reproş. Numai că problemele sunt rareori rezolvate prin email, ba chiar se pot agrava. Indiferent cât de mult vă displace confruntarea directă şi indiferent cât de maliţios a fost colegul, gândiţi-vă la ce alte alternative aveţi şi fiţi atent ce scrieţi în email. La supărare cuvintele pot fi interpretate în foarte multe feluri şi nu se ştie unde poate ajunge mesajul dumneavoastră. Mai bine rezistaţi tentaţiei şi alegeţi să discutaţi faţă în faţă cu colegul.
3. Luaţi loc
Sunt şi probleme mult mai profunde decât o simplă neînţelegere. Uneori un coleg prezintă proiectul fără să menţioneze că şi dumneavoastră aţi avut o contribuţie semnificativă la el. Situaţia este foarte neplăcută şi vă demoralizează. Din nou, este recomandat să vă invitaţi colegul la o discuţie, în care să-i spuneţi sincer cât de rău v-aţi simţit că nu va recunoscut munca în faţa celorlalţi. Decât să treceţi la duel, mai bine continuaţi să dezvoltaţi proiectul împreună şi să vă împărtăşiţi unul altuia ideile. Şi evitaţi să fiţi agresiv, altfel vă veţi pune colegul în defensivă.
4. Nu vă certaţi pentru orice fleac
Este important să nu vă certaţi cu toată lumea pentru orice problemă – asta nu face decât să tensioneze atmosfera din birou. Aşa că data viitoare când vreţi să vă mustraţi colegul care nu spală vasele niciodată sau pe cel care insistă să aibă mereu ultimul cuvânt la şedinţă, nu vă grabiţi. Ieşiţi la aer şi reflectaţi asupra problemei. Gândiţi-vă bine dacă merită să vă confruntaţi cu persoana respectivă. În final, canalizaţi-vă energia pentru adevăratele probleme şi pe colegii care vă obstrucţionează în munca dumneavoastră, dar reţineţi că trebuie să fiţi flexibil şi să nu vă pierdeţi controlul.