Michele Ramis, Ambasadoarea Franței în România: “Mondializarea nu înseamnă că trebuie să lăsăm la o parte bogăția culturală!“
La prima vedere niciuna, dar în profunzime încearcă să sugereze esența unui eveniment cu împletite accente gastronomice franțușești și românești, eveniment care zilele acestea este în plină desfășurare.
“Gastronomia nu este numai un mod de a ne hrăni rafinat, ci un patrimoniu! Să nu uităm că, în România, ca și în Franța, gastronomia reprezintă o sursă de valoare adăugată și o dezvoltare economică majoră“.
Acestea sunt doar câteva dintre ideile percutante ale discursului doamnei Michele Ramis, Ambasadoarea Franței în România, cu ocazia deschiderii oficiale a celei de-a patra ediții a Fête de la Gastronomie/ Sărbătoarea gastronomiei, care s-a desfășurat pe 21 septembrie la sediul Ambasadei Franței din București.
Tema de anul acesta a Sărbătorii este „Au coeur du produit – În inima produsului” este în plină desfășurare, iar timp de trei zile (între 22-24 septembrie|), evenimentul apreciat de către români și francezi totodată are loc în diverse locații – restaurante, bistro-uri, spații în aer liber, hoteluri, din București și din țară. Evenimentul este organizat de Camera Franceză de Comerț și Industrie în România (CCIFER), Ambasada Franței în România, Institutul Francez, Business France și parteneri afiliați.
“Salut activitatea desfășurată în România”
“Partenerii sărbătorii, Ambasada în primul rând, doresc astfel să participe la această mișcare de dezvoltare a produselor de origine recunoscută prin evidențierea produselor locale. Salut activitatea desfășurată în România, care, recent, a dus la identificarea unei noi liste de produse care poate contribui la recunoașterea calității și originii în Uniunea Europeană. Alte produse sunt în curs de analiză și patru produse au obținut acest nobil <pașaport>, printre care regăsim Magiunul de prune de Topoloveni (IGP), Salamul de Sibiu (IGP), Novacul afumat din Țara Bârsei (IGP) și Telemeaua de Ibănești (DOP). Este un mare succes!“, a adăugat Doamna Ambasador.
Rețetă specială pentru România
Invitatul special al acestei ediții este Fabrice Giraud (în foto stânga, alături de Michele Remis -Ambasadoarea Franței în România, Adriana Record – directoare executivă a CCIFER și maestrul bucătar Andrei Tamaș), bucătar șef al restaurantului La Maison Blanche din Paris. Fabrice Giraud a pregătit, joi 21 septembrie, un dineu special la restaurant Barbizon, vineri 22 septembrie va pregăti un cocktail la hotel Mercure, iar duminică, 24 septembrie un brunch la hotel Novotel. Printre restaurantele de prestigiu pentru care a lucrat pe parcursul carierei sale Giraud se numără Chantecler Negresco, din Nisa, unde și-a început cariera, Grand Cascade din Paris și Hotel de Paris din Monaco, unde a lucrat cu celebrul maestru bucătar Alain Ducasse. În 1999, când a început să lucreze la restaurantul Le Pain et le Vin din Bruxelles a primit o stea Michelin.
“El ne face imensa onoare de a anima aceste trei zile cu un program încărcat pentru el și încântătoare pentru noi! Îi mulțumesc călduros pentru angajamentul său“, a afirmat doamna ambasador. Giraud a declarant, vizibil emoționat, că sâmbătă, la Digi 24, în cadrul unei emisiuni culinare va pregăti o rețetă dedicate României și bazată pe risotto cu sfeclă, că rețetele sale sunt inspirate din călătoriile sale în jurul lumii, că este pentru prima data în România și că “limbajul cuptorului este oarecum universal!”. “Va face lucruri de vă va lăsa gura apă!“, a adăugat, nu fără umor, Doamna Ambasador Michele Ramis.
Fericirea de a împărtăși
Să nu omitem faptul că, în cadrul evenimentului de la Ambasada Franței , dedicat deschiderii oficiale a Sărbătorii Gastronomiei, maestrul bucătar Andrei Tamaș – ”chef”-ul bucătar al Ambasadei Franței a fost…maestrul de ceremonii: “Am încercat ca, pentru fiecare preparat franțuzesc să scot în evidență un preparat românesc“, a spus Tamaș. Din suma preparatelor prezentate de Tamaș, “vedeta“ a fost bulzul ciobănesc reinterpretat în stil franțuzesc, adică umplut cu brânză Camembert (foto) !
„Meniul a fost gândit sub forma unui <dialog> gastronomic între bucătăria franceză și cea românească, având o grijă deosebită pentru a pune în valoare produsele cu Indicaţie Geografică Protejată, atât din Franța cât și din România. Dincolo de gustul lor autentic, aceste produse valorifică anumite tehnici de agricultură și atestă atenția deosebită acordată produsului, de la plantație, la procesarea tehnologică și până la punerea în vânzare. <Au coeur du produit – În inima produsului> pledează pentru o rețete simple, eliberate de orice încorsetări, o întoarcere la o bucătărie simplă, a fericirii de a împărtăși”, a mai spus Tamaș.
De la fourche à la fourchette!
După cum a remarcat Doamna Ambasador, în timp ce societățile noastre par să fie amenințate de mondializare, gastronomia este una dintre bogățiile culturale care ne marchează identitatea, care exprimă o tradiție, fiind în același timp un vector de comuniune. “Mondializarea nu înseamnă că trebuie lăsată la o parte bogăția culturală. Atenția și atașamentul față de gastronomie ne reunesc dintr-un colț în altul al Europei și reprezintă una din vocațiile acestei manifestări, aceea de a ne reaminti acest lucru”.
Sărbătoarea Gastronomiei a fost organizată pentru prima dată în 2011 în Franța, pentru a celebra aderarea gastronomiei franceze la patrimoniul UNESCO. Scopul acestei inițiative fiind acela de a valorifica produsele specifice – materii prime, modalitatea de preparare și de prezentare, precum și servicile dezvoltate în jurul acestei arte.
Având în vedere bogăția și calitatea ingredientelor gastronomiei francize, este de la sine înțeles că această sărbătoare a gustului – a bunului gust în speță, s-a răspândit și la nivel international, pentru a promova produsele franțuzești atât în rândul experților, cât și în rândul publicului larg. Totul urmărind să evidențieze oferta turistică gastronomică a Franței, să pună în valoare bogăția și calitatea ingredientelor gastronomiei franceze, să încurajeze profesioniști din domeniul gastronomic valorizând calitatea muncii lor și să ofere noi perspective atât pentru specialiști, cât și pentru amatori.
În Franța, sectorul gastronomiei reprezintă o cifră de afaceri de peste 230 miliarde de euro și 1,3 milioane de locuri de muncă în domeniul alimentației, al meseriilor legate de gastronomie și de arta aranjării mesei, după cum a amintit doamna ambasador. “Este o fereastră pentru produsele noastre locale, care au fost puse în valoare în urma includerii în 2010 a gastronomiei francize în patrimonial cultural nematerial al umanității. Din 2018 se vor construi patru cetăți gastronomice, în patru orașe care au răspuns apelului national de proiecte de înființare a cetății gastronomice: Lyon, Paris-Rungis, Dijon și Tours“, a mai subliniat doamna ambasador.
Nu în ultimul rând, unul dintre țelurile acestui eveniment este acela de a încuraja profesioniști din domeniul gastronomic valorizând calitatea muncii lor și să ofere noi perspective specialiștilor și amatorilor. “Sărbătoarea Gastronomiei am demarat-o în 2015 de verificat, ca un liant între prietenia franco-română, totul însemnând produs, culoare, vizual, dar mai ales convivialitate și plăcerea de a trăi lucrurile împreună“, a spus Adriana Record – directoare executivă a CCIFER.
Și, după cum a evidențiat Doamna Ambasador, folosind în context o expresie franceză “gastronomia reprezintă și o dezvoltare economică majoră, ancorată în solul nostru, susținută mai presus de toate de agricultura dinamică, de un întreg lanț uman de talente, de angajamente și de pasiuni, de la fourche à la fourchette!”.