Ne împrietenim cu profesorii pe rețelele de socializare?
De asemenea, cu timpul, chiar şi profesorii au început să îşi dorească să fie mai mult decât acei oameni de la catedră care recomandă cărţi și explică probleme teoretice. Ei şi-au dorit să fie consilieri şi dincolo de porţile şcolii, mai ales că şi interacţiunea legată de teme sau de anumite discipline are loc online. Şi cum practic în zilele noastre numai cine nu există nu are un cont pe o reţea de socializare, tinerii sunt de multe ori cei care îi găsesc pe profesori online şi le cer prietenia virtuală.
În Marea Britanie aceasta a devenit o problemă naţională recent, după ce o elevă s-a înfuriat că profesoara ei nu a vrut să îi acorde prietenia pe o reţea de socializare. Eleva considera că are acest drept, iar profesoara susţinea că este un spaţiu prea intim pentru a-l împărţi cu cei de la şcoală şi în mod special cu elevii.
Respect și admirație
Despre rezolvările acestor posibile probleme şi-a exprimat opinia psihiatrul Milan Balakrishnan. El spune că internetul poate fi, într-adevăr, un mediu extraordinar pentru comunicare şi diseminare a informaţiilor, dar că profesorii nu ar trebui să fie prieteni cu elevii lor pe site-urile de socializare. Psihiatrul consideră că relaţia profesor-elev este mai potrivită atunci când este una de respect şi admiraţie, iar o prietenie virtuală şterge aceste graniţe, depăşind o barieră a vieţii private şi, în final, trivializând relaţia dintre persoana de la catedră şi cea din bancă.
Pe de altă parte, psihologul şi psihoterapeutul Varkha Chulani consideră că fiecare profesor în parte ar trebui să decidă singur ce fel de relaţie doreşte să aibă cu elevii lui. „Dacă profesorul crede că respectul şi poziţia pe care o ocupă vor fi compromise în situaţia în care se împrieteneşte cu elevii lui pe o reţea de socializare, atunci este mai bine să evite această prietenie virtual. Totuşi, dacă profesorul crede că interacţiunea la nivel social cu elevii nu va dăuna în nici un fel relaţia lor anterioară, că elevii nu îşi vor schimba comportamentul faţă de cadrul didactic, atunci nu există nici un motiv ca prietenia virtuală să nu se realizeze”, spune Varkha Chulani.
Mai mult decât atât, sunt cazuri în care profesorii ar putea fi încântaţi de această nouă situaţie, deoarece ar putea la rândul lor afla mai multe lucruri despre elevi, despre comportamentul lor pe aceste site-uri şi ar putea chiar depista anumite probleme la timp. De exemplu, elevii care au probleme în familie caută de multe ori suport emoţional online. Până la urmă, dacă profesorul ştie să păstreze relaţia de autoritate, atunci un cadru didactic implicat poate fi de ajutor. De asemenea, în acest fel virtual profesorii devin mult mai accesibili, mai ales pentru elevii timizi, care nu au curajul să întrebe în clasă tot ceea ce nu ştiu sau îi macină.
Există un risc
Există, însă, şi o serie de motive pentru care acest tip de prietenie virtuală nu este indicată. Specialistul Balakrishnan spune că împrietenirea pe reţelele de socializare este o sabie cu două tăişuri, deoarece îi oferă elevului posibilitatea de a avea acces la viaţa privată a profesorului şi vice-versa. Atât în Marea Britanie, dar nu numai, au existat incidente în care elevii au spart e-mailurile sau paginile personale ale cadrelor didactice şi au postat conţinut nepotrivit pe acestea, ducând la situaţii jenante, chiar la limita legalităţii. De asemenea, există riscul ca această relaţie profesor-elev să devină prea informală şi chiar să existe tentaţii sexuale în cadrul întâlnirilor virtuale de pe reţelele de socializare. Prea multă prietenie virtuală poate duce la lipsă de respect şi la faptul că elevii nu vor mai ţine cont la clasă că au în faţa lor un cadru didactic şi nu un prieten.
Menţinerea unei relaţii respectuoase este esenţială, consideră psihologul, care spune că pentru a evita orice fel de neînţelegere profesorul ar trebui să fie foarte explicit în trasarea graniţelor între el şi elevi. Cadrele didactice ar trebui să ştie foarte bine caracterul şi comportamentul elevilor, pentru a nu avea surprize nici dacă se împrietenesc virtual, nici dacă refuză să facă acest lucru.
Cu alte cuvinte, trebuie păstrată o limită în această relaţie, iar profesorilor le este indicat să devină prieteni cu elevii lor online doar dacă sunt convinşi că în acest mod le pot fi de ajutor, fie în cazul unor probleme private, emoţionale, fie în situaţii de natură şcolară. Totuşi, limita cerută de psihologi şi psihiatri are drept scop păstrarea statutului celor doi, deoarece nici profesorii, nici elevii nu trebuie să devină dependenţi unii de ceilalţi.