Leadership și Parenting – dezvoltare direct proporțională
La fel cum avem grijă ce școală sau ce cursuri opționale ar trebui să urmeze copiii noștri, la fel ar trebui să fim responsabili și de creșterea know-how-ului echipei. Dezvoltarea și construirea unui CV frumos al echipei, este o responsabilitate de bază pentru un manager. Unul dintre obiectivele mele ca manager este ca oamenii să simtă că învață și evoluează constant. Dacă un om decide să-și schimbe job-ul din cauză că nu mai are ce învăța, înseamnă ori că managerul nu se preocupă de dezvoltarea echipei, ori că nu este lăsat să schimbe sau să încerce altceva în cadrul aceleiași echipe.
Suntem atenți la felul în care le vorbim copiilor, există cărți care ne învață cum să facem asta, la fel cum există biblioteci întregi despre cum să oferi feedback echipei. Oamenii au nevoie să fie apreciați când au făcut ceva bine, la fel cum au nevoie să li se explice frumos și cu respect când ceva nu este corect, întârziat sau la nivelul standardelor echipei. În anumite echipe, reacțiile necontrolate sau tonul ridicat al mangerilor par să aibă rezultate, însă doar pe termen extrem de scurt. La fel ca și în cazul copiilor, nici oamenii mari nu ar trebui să facă ceva mai repede și mai bine pentru că le e frică, ci pentru că își doresc asta, își respectă job-ul, echipa și managerul.
Ne preocupă mediul în care copiii noștri învață, prietenii pe care îi au, locurile unde merg după ce termină orele. În egală măsură, un manager ar trebui să ofere echipei un cadru de lucru frumos și adaptat nevoilor acesteia. Pentru dezvoltarea echipei, dar și a fiecărui membru în parte, un manager ar trebui să-și încurajeze și să-și motiveze echipa să participe la evenimentele de breaslă, conferințe, seminarii sau diferite alte evenimente.
De-a lungul celor zece ani de management, mi-am pus o mulțime de întrebări, am abordat diferite stiluri de a conduce o echipă auzite sau citite prin cărți de specialitate și nu m-am raportat mereu corect la echipă și la nevoile acesteia. Pentru că am pornit propriul business de la 22 de ani, am avut o bună bucată de timp teama ca nu mă fac ascultată și înțeleasă sau că nu am autoritate în fața echipei. Am făcut o mulțime de greșeli, am supărat poate niște oameni care nu au meritat asta. Însă, acum mi-am dat seama că nu este nimic rău în a fi un manager uman și apropiat de echipă. Nu mai cred că este greșit dacă echipa îmi simte slăbiciunile, dacă recunosc echipei că ceva puteam face mai bine, dacă mă consult cu colegii în stabilirea unor direcții strategice de business care se presupune că trebuie să vină exclusiv de la manager. Acum, știu că un manager crește împreună cu echipa sa, învață alături de ea și are curajul să-și cunoască oamenii și să investească în ei.
Uitându-mă în urmă la ce am făcut bine și unde am greșit, mi-am dat seama că cele mai bune rezultate le-am avut atunci când am ținut cont de trei lucruri simple, dar extrem de valoroase. Echilibru, respect si încredere sunt cele de care un manager ar trebui să își amintească atunci când își stabilește strategia de lucru, trasează sarcini și obiective sau orice altceva face în relația cu echipa sa.
Dana Nae Popa este Managing Director la Pastel, agenţie pe care a înfiinţat-o încă din timpul facultăţii, împreună cu asociata sa, Ioana Mucenic. Cu studii în marketing și specializări ulterioare în zona de finanțe și management, Dana asigură dezvoltarea armonioasă și sustenabilă a agenției. Manageriază relațiile cu partenerii strategici ai companiei și setează permanent capacitatea agenției de a se adapta la un context de piață tot mai complex. De-a lungul celor 10 ani de existenţă, Pastel şi-a diversificat portofoliul cu clienţi din arii diferite, precum auto, FMCG, servicii, industrial.