Frumusețe și bunătate. Cele mai traduse cuvinte din lume
Frumusețea și bunătatea sunt cele mai traduse cuvinte din lume, conform Google Translate. De ce în frumusețe și bunătate se întâlnesc toți oamenii?
Frumusețea ne trezește, bunătatea ne unește. Amândouă sunt universale și atemporale. Frumusețea și bunătatea sunt cale către adevăr, către noi înșine, către oameni, către lume și viață.
Platon spunea că frumusețea este însemnul unei ordini superioare. Blaise Pascal spune: „În vremuri grele, să porți mereu ceva frumos în minte”. Îndemnul lui Rilke este: „La impas, caută să ai în preajmă ceva din natură, oricât ar fi de mic”.
John O’Donohue scrie că, oricât de împietrită de durere ne-ar fi inima, „există întotdeauna un loc rămas sensibil, la care frumusețea poate ajunge și pe care îl poate atinge” și că „frumusețea este o invitație la ordine, coerență și unitate. Când aceste nevoi sunt îndeplinite, sufletul se simte acasă în lume. Frumusețea este permanentă, dar este mereu nouă. Nimeni nu este imun la frumusețe. Frumusețea nu este niciodată o experiență neutră”.
FRUMUSEȚEA, ÎN VIAȚĂ ȘI ÎN BUSINESS
În interviul acordat The Talks, graphic designer-ul Stefan Sagmeister vorbește despre rolul frumuseții în viață, în lume și în economie. Nu este suficient ca un lucru să fie funcțional. Dacă este și frumos, este cu atât mai valoros. Frumusețea este un necesară formei și crește valoarea oricărui lucru, produs, serviciu, demers pentru că răspunde unor nevoi superioare ale omului.
Frumusețea este o nevoie universală, după care sufletul omului este mereu flămând și la care este mereu receptiv. În preajma frumuseții avem un sentiment de apartenență, de regăsire, sens, liniște interioară. Frumusețea ne este sursă de inspirație, de creativitate, autenticitate, smerenie, originalitate.
Ce este frumos va fi întotdeauna adevărat și valoros. Stefan Sagmeister oferă exemplul vechilor clădiri din Roma, care sunt la fel de fermecătoare, emoționante și impunătoare în orice stadiu de viață s-ar afla.
BUNĂTATEA, ÎN VIAȚĂ ȘI ÎN BUSINESS
Așadar, frumusețea este însemn de bunătate și cere curaj. Ca să creezi frumusețe trebuie să ai curaj, pentru că e nevoie să lucrezi cu inima deschisă, să te străduiești mai mult, să încerci, să riști, să fii vulnerabil. Puterea cere vulnerabilitate.
Pentru ca treaba să iasă bine și frumos, trebuie să-ți pese de ceea ce faci. Ca să creezi produse utile, frumoase și valoroase, trebuie să-ți pese de oamenii pentru care creezi ca să-i poți înțelege și să găsești soluții și idei pentru ei. Ne înțelegem unii pe ceilalți dacă suntem buni unii cu ceilalți. Ca să înțelegi viața ai nevoie de bunătate. Numai cu inima deschisă și cu generozitatea de gândire și simțire aferente poți vedea complexitatea lumii, cu sensurile și opțiunile sale.
Marianne Roling, General Manager, Small Medium Solutions and Partners, CEE, Microsoft, spune că „sinceritatea și bunătatea construiesc relațiile dintre oameni. (…) Bunătatea are impact peste tot. La Microsoft, noi traducem bunătatea prin empatie. Satya vorbește mereu despre empatie și o pune în practică tot timpul. Satya s-a confruntat cu multe dificultăți în viață, iar asta l-a învățat că tristețea te poate face egoist și că e important să începi să te gândești la ceilalți. În afaceri, Satya manifestă empatia prin formarea de parteneriate cu competitorii. Trăim și muncim într-un mediu foarte competitiv. Prin urmare, dacă vrei să ieși pe piață, tu și competitorii tăi trebuie să găsiți o modalitate de a crea un spațiu comun.”
Chris Nel semnalează că „Bunătatea inspiră bunătate. În situații de criză, cred că dacă noi suntem buni, atunci și cei din jurul nostru vor fi mai buni unii cu ceilalți. Asta construiește încredere și colaborare, iar acestea generează întotdeauna un rezultat mult mai bun decât asprimea sau egoismul. (…) Calea către bunătate este vulnerabilitatea – care generează deschidere și încredere. Cu cât ești mai vulnerabil, cu atât mai liberi se simt oamenii să fie buni cu tine.”
Urâtul și disfuncționalitatea sunt însemne de nepăsare. Trebuie să te gândești mereu la oamenii pentru care creezi și să produci pentru binele lor. Altfel spus, trebuie să fii prezent, trebuie să fii atent și trebuie să-ți pese. „Show up, pay attention and give a damn!”, după cum bine ne îndeamnă Jacqui Banaszynski.
Unde, în viața ta, este nevoie de mai multă frumusețe și bunătate? Ce faci ca să prețuiești frumusețea și bunătatea pe care le ai deja? Unde ai putea fi mai prezent și mai atent? Ce poți face acum ca să fii mai frumos și mai bun?