Exclusiv! Laura B. Morse: Companiile mici au nevoie de oameni excepţionali
Deşi nu spune fiecărui antreprenor ce să facă exact cu afacerea lui, Laura poate sugera lucruri la care să se gândească, abilităţi pe care trebuie să le aibă şi, nu în ultimul rând, cum să descopere noi direcţii în care afacerea lor ar putea să meargă mai departe, pentru clienţi din alte ţări. Laura are şi ea o experianţă în antreprenoriat de peste 30 de ani. Alături de soţul său a fost permanent implicată în mediul antreprenorial şi universitar din tehnologie, comunicaţii şi resurse umane. Pe lângă expertiza didactică din Statele Unite, Laura a predat cursuri antreprenoriale în Istanbul şi Barcelona, a lucrat în Franţa, Belgia şi Germania.
„Dacă înfiinţezi o companie şi scopul tău este să ai o afacere mare, nu trebuie neapărat să te extinzi în exterior, în cazul în care pe plan naţional ai deja o piaţa mare“, spune Laura. „Totuşi, spre deosebire de Turcia, unde piaţa este mult mai largă, antreprenorii români au nevoie să se extindă peste graniţă mai repede.“ Laura nu recomandă antreprenorilor să se apuce de startup-uri singuri, ci să îşi facă o mică echipă, în care fiecare om să aibă propriile sale abilităţi şi cunoştinţe. În SUA există deja un trend ca mulţi foşti corporatişti să îşi pună pe picioare propria compania, iar Laura crede că această tendinţă provine din faptul că americanii au avut întotdeauna modele de succes în jurul lor. În plus, acum web-ul şi reţelele sociale îi ajută să se facă cunoscuţi. Startup-urile pe care le înfiinţează cei care vin la cursul ei nu au legătură exclusiv cu internet, ci şi cu zona industrială, tehnologie, fie că e vorba de industria minieră, cea spaţială sau cercetare în diverse domenii.
Avem nevoie de practică
Laura spune că tinerii antreprenori români sunt foarte ambiţioşi, cunosc limba engleză şi sunt interesaţi de ce se întâmplă în afara ţării, deşi sistemul educaţional românesc este mai mult teoretic decât practic. „O antreprenoare mi-a pus o întrebare provocatoare şi pentru asta şi-a cerut scuze“, spune Laura. „În SUA oamenii pun întrebări directe, aici însă sunt mai reţinuţi, au un comportament mai conservator, acceptat de ceilalţi.“ Potrivit Laurei, spre deosebire de SUA sau Spania, de exemplu, marea problemă a antreprenorilor români este că nu au unde să câştige experianţă.
Construieşte-ţi o echipă!
Cursul pe care îl predă Laura este despre forţa echipei într-o companie nouă şi se bazează pe foarte multe studii de caz. Unul dintre ele este povestea din spatele celebrului eBay, în care se detaliează cum s-au facut angajările, ce s-a întâmplat pe parcurs şi aşa mai departe. „Eu învăţ oamenii că, dacă vor să angajeze pe cineva, mai întâi trebuie să înţeleagă care sunt obiectivele, care este ţelul companiei, ce vrei să facă viitorul angajat,“ spune Laura. Când te extinzi şi trebuie să angajezi mulţi oameni, trebuie să ai obiective foarte clare, trebuie să le comunici şi trebuie să ştii când să spui, ok, dacă aveam o creştere de…, trebuie să ştim dacă avem infrastructura necesară şi putem să păstrăm cultura organizaţională a companiei.“
Omul de care ai nevoie
Cum găseşti omul de care ai nevoie? De unde ştii exact că el este cel de care trebuie să ocupe exact acel post? În companiile mari, majoritatea oamenilor cred că este întotdeauna cineva care ştie acest lucru, iar acest lucru cade în sarcina departamentului de HR. În opinia Laurei, directorul trebuie să ştie întotdeauna cine se alătura echipei lui. Mai mult, trebuie să angajeze numai oameni foarte buni, pentru că dacă provocările sunt mari, oamenii se pot descurca numai dacă au calităţi deosebite. Mai mult, cu cât compania este mai mică, cu atât nevoia de oameni excepţionali este mai mare. Laura spune că fiecare poziţie din companie trebuie să fie ocupată de oameni care se regăsesc pe primele 10 locuri dintr-un clasament de 100 de poziţii. „Sunt angajaţi care sunt foarte buni ingineri, însă nu prea se pricep la vânzări sau nu sunt buni manageri“, spune Laura. „Încerc să-i conving pe cursanţi că nu este bine să pui pe oricine în diverse funcţii, doar pentru că se oferă voluntar sau cere un salariu mic.“ Mai mult, oamenii angajaţi trebuie să fie capabili să ţină pasul cu dezvoltarea companiei. „Nu poţi face întotdeauna cea mai bună alegere, însă dacă ţii cont de mai multe aspecte poţi schimba, statistic vorbind, situaţia.“