EXCLUSIV. Arta incantarii in afaceri
Ceea ce m-a determinat sa imi doresc sa obtin un interviu cu Guy Kawasaki a fost mai intai imaginea: tot buzz-ul creat de cartea sa, promovata generos de media online internationala dedicata dezvoltarii personale, de la siteuri, la bloguri, la YouTube. La aceasta s-a adaugat pagina de prezentare a cartii, care contine recenzii semnate de nume precum Sir Richard Branson, fondatorul Grupului Virgin, Steve Wozniak, cofondatorul Apple sau Robert B. Cialdini, cel mai apreciat expert american in tehnici de influentare.
Promovarea cartii in sine este un bun studiu de caz pentru o lansare de impact in mediul online – cont pe FaceBook, filme de prezentare, fotografii cu autorul si coperta cartii, iar disponibilitatea lui Kawasaki de a comunica despre acest concept, intr-un ritm sustinut, este coplesitoare. Toate acestea m-au condus aproape intr-un mod natural catre curiozitatea de a afla mai multe despre acest concept al incantarii in afaceri, destul de neobisnuit pentru lumea serioasa a business-ului si totusi atat de… cuceritor.
Puteti numi una dintre cele mai incantatoare persoane pe care le cunoasteti si ce anume credeti ca o face sa fie asa?
Unul dintre cei mai incantatori oameni pe care ii cunosc este Dominique-Charles Janssens. El conduce Muzeul Van Gogh, aflat in vecinatatea orasului Paris. Reuseste sa ii farmece pe cei din jurul sau cu entuziasmul si pasiunea sa incredibila legate de Van Gogh. Chiar daca nu esti un fan al pictorului, vei fi un fan al lui Dominique.
Ca strategie de marketing, adesea recomandati „plantarea a cat mai multor seminte“ – sa fim prezenti cat mai des, in cat mai multe locuri. Care sunt avantajele in a face acest lucru? Se aplica si in cazul produselor de nisa, cum ar fi, sa zicem, masinile de lux?
Poate ca nu ar fi tocmai usor sa lantezi multe seminte pentru masinile cumpe. Incurajez aceasta abordare pentru ca este foarte dificil sa stim cine a avea un impact asupra succesului unui produs, in lumea post-social edia. Pana la un moment dat, a fost exact invers. Numai liderii de opinie hotarau ceea ce va avea succes. Acum succesul unui produs se raporteaza la cat de repede este imbratisat de utilizatorii Twitter sau FaceBook. Nimeni este noul cineva.
Le recomandati companiilor sa raspunda doar „da“ la solicitarile clientilor. Chiar si atunci cand sunt aspecte in solicitarile clientilor despre care nu garantati ca se vor intampla?
Nu trebuie facute promisiuni neacoperite sau garantate rezultate. Dar oamenii ar trebui sa aiba intotdeauna o atitudine constructiva, pozitiva, atunci cand le sunt formulate solicitari. Pot decide sa spuna nu, dar aceasta decizie ar trebui sa vina dupa ce solicitarea este ascultata cu atentie.
In cartea dvs. vorbiti despre regula increderii in afaceri. Ce se intampla daca o persoana are incredere in parteneri de afaceri care se dovedesc nedemni de acest lucru?
Viata merge mai departe. Este mai bine sa ai incredere si sa o pierzi, decat sa nu fi avut deloc. Pierzi atat de multe oportunitati si bucurii daca mentii o atitudine neincrezatoare.
Care este impactul calitatii de a fi incantator, asupra unei afaceri sau a unei cariere?
Aceasta nu este singura metoda pentru a reusi. Poate ca nu este nici macar cea mai buna cale spre succes. Este o modalitate de a avea succes care a avut efect asupra mea si a multor altor oameni. Impactul este acela ca poti schimba inimile, mintile si actiunile oamenilor pentru ca ai dezvoltat, din proprie vointa, o relatie benefica, profunda, placuta.
Un alt aspect foarte important care are impact asupra succesului unei afaceri este inovatia. Care sunt principalele aspecte care trebuie luate in considerare cand vine vorba despre acest aspect?
Cel mai important aspect legat de inovatie este capacitatea de a-ti da seama de ceea ce le va place clientilor tai inainte ca ei insisi sa realizeze acest lucru. Este un aspect la care Apple exceleaza. Este un exemplu extrordinar de cultura inovatoare de business – au fost pionieri in ce priveste computerele personale, playerele de muzica, smartphone-urile si tabletele. Nicio alta companie nu se mai poate lauda cu asa ceva.
Cand vrei sa faci ceva foarte nou, foarte inovator si nimeni din jur nu intelege si nu iti sprijina ideea, care sunt bazele pe care iti poti construi proiectul?
Ar trebui sa construiesti produsul in care crezi si de care ai nevoie si sa speri ca sunt si altii ca tine. Pe aceste baze s-au dezvoltat companii mari din domeniul tehnologiei – Apple, Google, Yahoo, YouTube. Toti se bazeza pe programatori care au incercat sa construiasca lucruri cool pentru ca au avut nevoie de ele.
Ce i-ati spune unui manager care nu se straduieste sa fie incantator? Dar unui angajat care manifesta aceeasi atitudine?
Unui manager i-as spune ca nu se poate bucura de potentialul maxim al angajatilor, daca acestia nu sunt „fermecati“ de el. Iar cel mai bun mod pentru a-i incanta pe oameni este sa le oferi calea prin care pot dobandi noi abilitati, pot lucra autonom si pot ajuta compania sa obtina un scop mai inalt decat acela de a face bani. Unui angajat i-as spune ca nu va progresa atat de mult si de repede precum isi doreste daca nu este placut, competent si demn de incredere.
Care este povestea dvs. personala? Care sunt principalii factori care considerati ca v-au condus la succesul pe care il aveti azi?
Factorul major din spatele succesului meu este ca sunt dispus sa muncesc din greu – sa lucrez mult si intens. Adevarul este ca chiar imi place sa fac acest lucru. Nu sunt un vizionar sau un geniu, doar muncesc mult si cu placere.