Enchantment, pledoarie pentru sinceritate
Spre deosebire de celelalte carti ale fostului Chief Evangelist de la Apple, Enchantment se concentreaza foarte puternic pe latura „umana“, incercand sa analizeze acel dans emotional subtil dintre antreprenor si clientii lui, dintre angajati si seful lor si, nu in ultimul rand, dintre o companie si angajatii ei.
Intrebarea-cheie la care incearca sa raspunda aceasta carte este: „Cum ii putem influenta pe ceilalti, pastrandu-ne intacte principiile de integritate?“. Enchantment nu este o carte de tehnici de manipulare. Este, in schimb, o carte despre relationare adusa la rang de arta.
To enchant ar putea fi tradus in romana ca „a vraji“, insa conotatia acestui verb la noi nu ar face dreptate cartii lui Kawasaki. „A fermeca“ sau „a incanta“ ar putea fi o alegere mai buna. In viziunea lui Kawasaki, pentru a fi „incantator“ e nevoie de trei elemente – sa te faci placut, sa inspiri incredere si sa ai un mesaj sau o cauza, la care ceilalti sa poata adera. Atunci cand aceste trei conditii sunt indeplinite, magia relationarii se face simtita.
Citeste un interviu in exclusivitate cu Guy Kawasaki
Pentru Kawasaki, enchantment este acea traire care transforma relatiile, care schimba ostilitatea in politete, apoi in simpatie si, in final, ii transforma pe cinici si pe sceptici in sustinatori ai unei cauze sau idei. Si tocmai pentru ca oamenii se lasa fermecati de cauze sau persoane autentice, acesta nu este un „joc“ pentru cei al caror unic scop este sa faca bani.
„Cand ii farmeci pe ceilalti“, spune Kawasaki, „scopul tau nu este sa faci bani de pe urma lor, ci sa ii umpli de bucurie“. Pentru a fi cu adevarat incantator, ai nevoie de un ideal, de un mesaj care sa inspire, iar asta s-ar putea sa nu fie o veste foarte buna pentru cei care isi doresc adepti doar pentru a face mai mult profit. Pornind de la aceste premise, Kawasaki ne poarta prin toate etapele lansarii unui produs, serviciu sau idei – cum iti castigi primii adepti, cum depasesti rezistenta celorlalti la schimbare, cum faci ca ideea ta sa fie durabila, obtinand sustinere pe termen lung si, nu in ultimul rand, cum iti poti „fermeca“ seful sau proprii angajati.
Doua capitole pe care le-am gasit in mod special utile, sunt cele dedicate tehnologiei. Kawasaki considera ca exista doua tipuri de tehnologie pe care le putem utiliza spre a atrage adepti pentru ideea noastra sau clienti pentru business-ul nostru: push (care transmit mesajul tau catre un numar cat mai mare de oameni: Twitter, prezentari PowerPoint) si pull (cele care atrag oameni catre mesajul tau: Facebook, site-uri, blog-ri). Si pentru a utiliza la valoarea lor maxima toate aceste mijloace de comunicare, autorul ofera informatii si reguli extrem de utile si usor aplicabile.
Un alt aspect care da valoare cartii sunt listele de idei pe care Kawasaki le impartaseste cu generozitate. In fiecare capitol exista astfel de liste de bune practici care sintetizeaza ideile expuse – un instrument extrem de util pentru cititorul pragmatic, care isi doreste sa retina esentialul si sa poata aplica recomandarile chiar de a doua zi.
In final insa, ideea-cheie, care pare sa stea la baza intregii carti, este ca pentru „a fermeca“ e nevoie de un permanent exercitiu de sinceritate. Magia care se creeaza in relatiile dintre oameni nu functioneaza cu adevarat decat atunci cand exista autenticitate, preocupare sincera pentru celalalt. Cu alte cuvinte, Kawasaki spune, pe tot parcursul cartii, in zeci de feluri, ca „daca vrei sa faci bani, primul pas este sa nu te gandesti la bani, ci la ce poti face pentru ceilalti“. Iar aceasta este o regula pe care prea putine businessuri o pun in practica. De altfel, tocmai faptul ca sunt atat de putini cei care au stapanit cu adevarat arta enchantment, o face, in viziunea lui Kawasaki, atat de valoroasa.