Planificare sau gândire strategică?
Am primit mai multe cereri de coaching organizațional, orientate (mai toate!) într-un orizont strategic. Fie că este vorba de re-balansarea acțiunilor și deciziilor echipelor de manageri după o fuziune sau de creșterea capacității de răspuns la noile condiții ale pieței, componenta strategică devine din ce în ce mai importantă în afacerile mari și mijlocii din România.
Cu alte cuvinte, oamenii de decizie au înțeles că o victorie pe termen scurt nu îi va duce neapărat la alta și că devine din ce în ce mai evidentă nevoia unui efort pe termen mediu și lung, pentru a solidifica rezultatele și a obține performanță durabilă.
Practicând coaching în România, acest adevărat fenomen mi se pare de foarte bun augur pentru dezvoltarea afacerilor și creșterea sănătoasă a celor care le conduc. Deja i-am găsit și un nume:
Trecerea de la planificarea strategică la gândirea strategică (și la abilitățile practice asociate ei).
Dacă ai lucrat sau lucrezi într-o poziție de management de mai mult de 3 ani, sigur ai participat la o ședință de planificare strategică. Bineînțeles, planificarea asta are în miezul ei un proces de analiză, de disecție a rezultatelor de până acum. Iar pe baza acestor rezultate, vă propuneți să creșteți business-ul sau sectorul de business cu 10-25% anual. Am dreptate?
Bineînțeles, te întrebi: ce-i greșit în asta? Simplu! Cea mai mare greșeală a majorității acestor ședințe și a planurilor care se construiesc în urma analizei strategice este că lumea (citește: piața, industria, etc) este stabilă și se schimbă într-un mod rezonabil, între niște limite. Și oarecum predictibilă. …Poate acum 2 generații, așa era!
Planificarea strategică este un proces aparent liniar, logic, care se concentrează pe analiza de business. Gândirea strategică implică creativitate, interacțiuni non-lineare, sinteză și exploatarea resurselor personale ale oamenilor din diverse zone ale business-ului. Aici se folosește intuiția, întrebările de tipul „cum ar fi dacă…?” pentru a concentra o energie nouă și o perspectivă integrată dintr-o varietate de informații și influențe. Gândirea strategică crează o viziune (mentală + emoțională) a locului în care e necesar să ajungă compania. Bineînțeles, coaching-ul ajută echipele de manageri să își exploreze acest potențial, să îl pună la muncă și să obțină rezultate incomparabile cu așteptările….planificării strategice.
Mai mult decât atât – indiferent de mărimea și impactul în piață al companiei – planificarea strategică are un început și un final. De obicei, este făcută de managementul companiei și rezultatul ei este un plan anual sau multianual, formal, scris, pe care toată lumea încearcă să îl aplice. Și care nu se schimbă. Gândirea strategică este la capătul opus: acceptând că lumea este într-o continuă schimbare, ea nu se termină niciodată. Fiecare ședință de management începe să conțină în ADN-ul ei o secvență de practicare a abilităților de gândire strategică și devine o parte integrantă a modului în care managerii își conduc departamentele și întreaga companie. Și nu numai ei: gândirea strategică implică pe mai toți angajații.
Anul trecut am lucrat cu o echipă de manageri care a suferit o scădere drastică, atât în termeni de resurse alocate pentru hub-ul din România, cât și din cauza eliberării din funcție a 25% din membrii echipei. Practic, toți cei rămași au fost nevoiți să preia din atribuțiile celorlalți, în condițiile în care managementul zonal le-a cerut o creștere a rezultatelor cu minim 15%. Inutil sau nu, piața de profil era în cădere liberă de aproape un an. Cererea de coaching a survenit în momentul în care unul dintre manageri a realizat că dacă fac business în același fel ca și până atunci, nu au nicio șansă să iîși atingă toate obiectivele.
Am început să lucrăm împreună, am stabilit ce abilități strategice au nevoie să dezvolte și cum să implice compania, partenerii de business și clienții într-un nou mod de interacțiune. Pe parcursul anului am făcut 10 ședințe, în care managerii au practicat abilitățile dorite, aplicându-le la ceea ce ei au denumit „relansarea companiei”. Aproape de jumătatea anului au decis să renunțe la planificarea inițială, creând un spațiu virtual în care toți aveau acces să îmbunătățească și să modifice planurile, cifrele și previziunile.
La sfârșitul anului, ultima linie din Excel arăta o creștere de 48%. Bucuria reușitei începuse deja, de câteva săptămâni…
Având peste 20 de ani de experiență în domeniul coaching-ului, te putem susține în dezvoltarea abilităților de gândire strategică. Află mai multe despre cum te putem susține aici.