Elevii care scot România la tablă. Marius-Adrian Boier: Dacă îți împarți efortul în mii de direcții, atunci nu poți deveni un profesionist de top
Nu știu alții cum sunt, dar mie nu mi-au plăcut niciodată cuvintele „extemporal” și „lucrare de control”. Când eram în școala generală, mă treceau fiori reci pe șira spinării când le auzeam. Îmi inspirau nu teamă, ci repulsie. Și nu, nu era pentru că aș fi fost nepregătit. Dinamica între materia învățată pe de rost și aplicabilitate mi se părea încă de pe-atunci profund dezechilibrată.
Poate că generația mea – marcată de o copilărie cu cheia la gât și de o adolescență digitalizată – nu și-a făcut vocea auzită în acea perioadă. Da, am avut și noi momente în care am făcut răscoală, dar doar când situația era pur și simplu insuportabilă.
Acum, generația Z nu-și mai suprimă vocea. Și bine face. Acești tineri nu sunt răsfățați, ci vor să facă lucrurile cum trebuie – și asta cer și de la alții. Realizează că școala nu îi pregătește pentru viitor, așa că nu vor ca anii lor de formare să fie în zadar. Au o minte sclipitoare, sunt conectați și puși pe treabă. Au un drive fantastic și molipsitor, pentru cei care au ochi să îi vadă și urechi să îi audă.
Conștiința civică și conștiința de sine sunt la un nivel ridicat. Nu stau în tribune atunci când văd nereguli în societate și, totodată, fac tot ce ține de ei ca ziua de mâine să fie mai bună ca ziua de azi. Vă invit să descoperiți câțiva dintre mulții elevi care sunt în stare să scoată întreaga Românie la tablă. Dar în loc de lucrare de control sau extemporal, ei ne învață mai degrabă despre o conlucrare atemporală!
Următorul invitat din această serie este Marius-Adrian Boier, care a făcut parte din echipa ce a reprezentat România la etapa națională a CAMPIONATULUI MICROSOFT OFFICE SPECIALIST 2019 și apoi la etapa internațională.
”Am 18 ani și sunt elev în clasa a XII-a la Liceul de Informatică „Tiberiu Popoviciu”. Sunt o fire competitivă, îmi plac provocările și să îmi testez cunoștințele și abilitățile. Pasiunea mea este informatica, domeniu pe care am ales să îl urmez și la facultate în Marea Britanie.” – Marius-Adrian Boier
1. CE TE ENTUZIASMEAZĂ CEL MAI TARE LA VIITOR?
Faptul că o să plec la facultate în Anglia, unde o să încep oarecum de la zero, dar și de viitorul României, deoarece evenimentele din ultima perioadă îmi dau o speranță că ne îndreptăm într-o direcție bună.
CUM AI DESCRIE SISTEMUL DE ÎNVĂȚĂMÂNT ROMÂNESC, CU BUNE ȘI RELE?
Sistemul de învățământ românesc este unul depășit și ineficient. Când vine vorba de gimnaziu, situația este încă OK, deoarece ni se prezintă toate opțiunile pe care le putem alege la liceu. Însă, la liceu, indiferent de profilul ales, suntem nevoiți să facem aceleași materii, dintre care multe nu le vom folosi aproape deloc în viață. Eu consider că măcar din clasa a XI-a sau a XII-a ar trebui să ne axăm pe materiile din care vom da examenul de Bacalaureat. De asemenea, nu prea punem în practică ceea ce învățăm la anumite materii.
DE CE AI ALES SA PARTICIPI LA ACEASTĂ COMPETIȚIE? CARE SUNT LUCRURILE CU CARE AI RĂMAS ÎN URMA EXPERIENȚEI?
E cea mai prestigioasă competiție din domeniul Tehnologiei Informației în momentul actual Olimpiada, din păcate, nu se ridică din punct de vedere al premiilor și al organizării la nivelul acestui concurs.
CUM I-AI DESCRIE PE TINERII DIN ROMÂNIA UNUI STRĂIN?
Tinerii din România știu de multe ori ce vor să facă cu viitorul lor și depun mult efort pentru a-și atinge obiectivele pe care și le-au propus.
DE CE CREZI CA ARE NEVOIE SISTEMUL DE ÎNVĂȚĂMÂNT DIN ROMÂNIA CA SĂ ÎI ÎMPIEDICE PE TINERI SĂ PLECE?
Are nevoie de oameni noi, tineri, atât când vine vorba de profesori, cât și de persoanele din Ministerul Educației. Elevii ar trebui să aibă profesori în care să își poată găsi un model de urmat, ceea ce este foarte rar în momentul de față. Mi se pare că sunt multe domenii în care nu ai un viitor sigur în România sau în care nu poți să atingi o performanță la fel de mare ca în alte țări. Eu nu voi rămâne aici. Am primit oferte de la facultăți din Marea Britanie și cred că ar fi o oportunitate irosită să nu le accept și să rămân în țară.
CE SFATURI AI PENTRU ELEVII MAI MICI CA TINE?
Să-și găsească un domeniu care îi pasionează și să își concentreze atenția și efortul asupra acelui domeniu. Dacă își împart eforturile în mii de direcții, atunci nu o să reușească să devină oameni de top în ceea ce își doresc să facă.
Primii invitați din această serie au fost cei patru elevi care au reprezentat România la etapa europeană a competiției SCI-TECH CHALLENGE de la Bruxelles, din 14-15 mai, organizată de Junior Achievement (JA).
Citește și povestea Mihaelei Florea.
Articol preluat din numărul 259 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.