Dl. profesor de limba și literatura română: „Sunt pasionat din cap până în picioare de educație”
În clasa a VI-a a decis că va fi profesor de limba română. Azi, alegerea este încă validă și reușește să aducă un plus de noutate și har în materia predată, limba și literatura română, elevilor Școlii nr. 1, Pantelimon.
Atât de pasionat era că, fiind elev, doamna de limba română adresa elevilor întrebări, iar el știa mereu răspunsurile, înainte ca lecția să fie predată. Povestește că doamna profesoară de atunci, doamna Maria Radu, a chemat-o pe mama lui să o întrebe dacă face copilul meditație, dar mama i-a răspuns: „nu, doamnă, noi suntem săraci și nu ne permitem meditații”.
El este Bogdan Marius, profesor de limba și literatura română, profesor al primei generații Teach for Romania. Povestește cu haz că de mic își imagina cum va fi ca profesor, își închipuia metode de a-i atrage pe elevi să învețe. Reușește azi să aducă metode inovative în școala din Pantelimon, metode ce stârnesc curiozitatea și dorința elevilor de a învăța, de a se implica.
Programa școlară nu îi mai atrăgea pe elevi, iar competențele din programă nu aduc multe aptitudini practice elevilor, se instaurase o rutină care nu era benefică. Așa că ideea de a îi atrage pe elevi la școală și de a combate absenteismul școlar a fost pusă în practică sub forma unor ateliere de teatru, încât elevii să aducă elemente concrete din viața lor, să relaționeze, să aibă sentimentul apartenenței, să găsească soluții prin punerea în scenă a unor situații trăite de ei.
Așadar, în 2019, în Deva, în cadrul Festivalului Național „Diversitatea – o șansă în plus pentru viitor”, elevii Școlii nr. 1, Pantelimon, au ocupat locul 1 cu piesa de teatru „Norocul”, o piesă construită în colaborare cu două cadre didactice din școală.
„Pentru mine, învățământul este ca un experiment responsabil de susținere a ideii că educația, în general, trebuie să fie utilă elevilor, nu doar «performantă», «relevantă», «bazată pe competențe». Învățământul trebuie să fie cel puțin util, iar eu îmi fac din asta un scop. Un scop pe care mai repede îl ating prin activități extrașcolare”.
Pentru a-i atrage și menține în școală pe elevii care erau în risc de abandon școlar, ideea de „Revista școlii” a creat atribuții și responsabilitate pentru cei implicați, dar a adus și competențe digitale, atât de necesare secolului XXI. Au lucrat în Microsoft Word, au învățat despre titlu, așezare în pagină, au dezbătut idei pe texte și exersat literația, au învățat tehnoredactarea și să facă layout-uri. Practic, obiectivul era să îi aducă pe elevi la școală, să își dezvolte potențialul pentru viitor, iar activitățile să susțină învățarea continuă și interactivă.
Privind înapoi, Marius realizează că e tare norocos: „m-am înscris în cea mai mare taină în programul Teach for Romania și am completat aplicația în ultima zi de înscrieri. M-au anunțat că trebuie să vin în București la interviu. Din Iași, acolo unde eram student, în București. Am renunțat la țigări o perioadă ca să am bani să îmi cumpăr bilet de tren să ajung la București. Atât de ospitalieri au fost toți cu mine, că John, fondatorul organizației, m-a cazat la el acasă până a doua zi când aveam tren. Programul Teach a fost pentru mine mai mult decât o școală fiindcă peste tot, în jurul tău, ei oferă oportunități de învățare. Este o comunitate care aduce împreună oameni care cred în mod profund în viziunea organizației. Colega mea, Henriette, tot profesor Teach for Romania conduce, în prezent, clubul de jurnalism al școlii. I-a organizat pe copii să conducă interviuri telefonice cu alți elevi și cadre didactice, implicați toți în cadrul unui proiect de incluziune socială. Văzând și la ea această orientare către competențele secolului XXI, colaborarea cu ea nu este doar inevitabilă, ci și un modus vivendi”.
Fiind întrebat de ce a ales să se implice în educație, cu atât mai mult, în zonele ce aduc provocări multiple, Marius a răspuns: „sunt pasionat din cap până în picioare de educație, de procesul în sine care face ca educația să se întâmple”.
Cei doi ani de predare alături de Teach for Romania sunt, pentru noi, doar începutul unei cariere de lider în educație. În 2022, comunitatea de alumni Teach for România va fi formată din 220 de absolvenți ai programului. Peste jumătate dintre ei au ales să rămână la catedră în școli publice din România, alții au hotărât să aducă o contribuție în sistemul de învățământ din alte roluri. Teach for Romania lucrează cu oameni care au motivația și abilitatea de a fi lideri în educație, de la catedră, din poziția de director de școală, din instituțiile publice care gestionează sistemul de învățământ, din poziția de inovator social sau de comunicator și formator de opinii. Ne propunem să creștem o comunitate de lideri care au experiența practică de a preda în cele mai provocatoare comunități din România și care vor avea luciditatea și doza de realism necesare pentru a contribui la transformarea educației în favoarea elevului. Dăm forță și încredere celor cu experiență în sistem și aducem oameni noi, valoroși, în educație.