Cum va arăta CV-ul anului 2050: Ce competențe ar trebui să dezvolte copiii noștri
Dacă pentru generația noastră limbile străine au fost atuul pentru un viitor cu mai multe oportunități în piața muncii, pentru generația copiilor între 7 și 17 ani, programarea și robotica sunt cele care le vor da un avantaj pe piața muncii din 2050. E vorba de o piață în care diferența o va face înțelegerea tehnologiei, necesară indiferent că lucrezi în biologie, aeronautică, jurnalism sau agricultură.
Totuși, nu programarea sau robotica sunt joburile viitorului, susțin reprezentanții Școlii internaționale de programare și robotică Logiscool. Ele sunt skillurile care vor amplifica oportunități în celelalte domenii.
Topul competențelor pentru o carieră de succes în viitor
Tinerii născuți în ultimii 15 ani caută să se echipeze din timp pentru un viitor în plină revoluție tehnologică.
La nivel mondial, sistemele educaționale urmăresc să țină pasul cu industriile care dau tonul noilor competențe necesare viitorului. Chiar și Comisia Europeană recunoaște alfabetizarea digitală timpurie ca fiind esențială pentru viitorul “CV” al copiilor.
Revoluțiile industriale și, mai nou, cele tehnologice, continuă să genereze competențe cheie pe care angajatorii le cer în piața muncii.
Cu gadget-uri reinventate de la an la an și limbaje de programare în continuă evoluție, multe din locurile de muncă actuale vor fi fie complet automatizate, fie considerabil devalorizate. “Pentru a ține pasul cu lumea anului 2050, va trebui să facem mai mult decât să inventăm idei și produse noi. Abilitatea cea mai căutată va fi să ne reinventăm iar și iar”, este soluția oferită de profesorul YUVAL NOAH HARARI în cartea sa, 21 de lecții pentru secolul XXI.
Așadar, trendurile tehnologice nu garantează utilitatea limbajelor de programare actuale sau a roboților de azi în viitorul copiilor noștri, ci caută să mobilizeze populația tânără în procesul de adaptare continuă la noutățile tehnologice.
“Mai mult decât a preda cursuri de programare, robotică sau alte discipline digitale, scopul nostru este să le arătăm copiilor că a învăța programare sau robotică este o activitate distractivă și plăcută. Desigur, cunoștințele dobândite îi pregătesc, sperăm noi, pentru joburile viitorului, care, indiferent de domeniu vor fi puternic influențate de tehnologie ”, explică Dana Bănică, Manager Logiscool România.
În opinia ei, cele 5 competențe care-i pregătesc pe copii pentru orice domeniu profesional, indiferent de sectorul de activitate pe care-l vor alege sau noile joburi cu care se vor intersecta, sunt:
- Înțelegerea sistemelor
Aflați în plin proces de inovație tehnologică, volumul informației crește de la o zi la alta. Dacă astăzi asimilăm tot ce putem despre codul digital compus din 0 și 1, mâine își vor face apariția alte limbaje noi.
- Dezvoltarea timpurie a alfabetului digital
Dacă a socoti și a cunoaște alfabetul sunt aptitudini de bază pe care orice elev le dezvoltă încă din ciclul primar, competențele digitale se vor poziționa în aceeași categorie. Vor deveni necesare pentru a avea succes în societate și pe piața muncii puternic digitalizată.
Cel mai probabil, majoritatea copiilor care intră acum la şcoală vor avea la maturitate joburi care încă nu există. Scopul cursurilor de programare și robotică este de a obișnui copiii cu alfabetul digital care va fi utilizat indiferent de domeniul profesional, fie tehnic sau creativ.
- Acces la soft skill-urile complementare digitalului
Dat fiind că procesele de bază din producție și cele analitice sunt din ce în ce mai automatizate, “inserarea” competențelor denumite soft skills în cursurile pentru copii și adolescenți reprezintă unul din atuurile de care aceștia vor beneficia.
Prin numeroasele activități în echipă, aceștia descoperă și comunică ce asemănări și deosebiri există între ei, pe care ulterior le integrează în mod creativ în jocul creat sau în robotul proiectat.
- Comunicarea ideilor complexe
Dezvoltarea economiei a dus la apariția și creșterea numărului de ocupații cu aptitudini complexe și variate. Printre competențele căutate se numără transmiterea și schimbarea constantă a ideilor și cunoștințelor, care este adesea corelată cu persoane care au avut parte de o educație individualizată, personalizată și care au urmărit o abordare multidisciplinară.
Copiii au nevoie de o revoluție a sistemului educațional. Prin personalizarea modului de a descoperi și asimila informația, elevul va putea decide asupra căilor de învățare și își va putea customiza competențele dorite.
- Învățarea continuă
Evoluția tehnologică înseamnă învățare continuă. Iar investiția în învățarea pe parcursul vieții reprezintă cea mai bună promisiune pentru a maximiza angajabilitatea în viitor.
Deschiderea la inovație și dorința de asimila noi competențe este și va rămâne una dintre cele mai atractive competențe în rândul angajatorilor. Deși general definită, această competență va fi identificată în CV-ul tinerilor prin numeroase aptitudini din diferite arii. Complementar integrate, acestea vor servi viitoarelor lor oportunități profesionale.
Prin cursuri ce implică creativitate, adaptabilitate, gândirea critică, muncă în echipă, copiii învață să rezolve exerciții și probleme diferite, mereu provocați să descopere modalități noi. “Accentul trebuie pus pe a înțelege informația și nu pe a învăța mecanic ceva. În programare nu se poate învăța nimic pe de rost, învățarea înseamnă înțelegerea și asimilarea continuă a noțiunilor”, mai spune Dana Bănică.