Vital precum aerul
Studiul anual al Cisco Connected World Technology Report dezvăluie că unul din trei studenţi (şi angajaţi tineri) consideră că Internetul a devenit la fel de important ca aerul, apa, hrana sau locuinţa. Mai mult, jumătate dintre ei (55% dintre studenţi şi 62% dintre angajaţi) au spus că nu pot trăi fără Internet şi că îl consideră „parte integrantă a vieţii lor“.
Antreprenorul Seth Godin, autorul cărţilor „Purple Cow“ şi „Small is the New Big“, spune că dacă stai să contabilizezi câte comentarii primeşti şi câţi prieteni ai sau cât de popular eşti în mediul digital, te laşi distras de la ceea ce contează de fapt.
Internetul oferă şansa de a restabili legătura cu oameni cu care nu am avea nici o şansă de a interacţiona în alt mod. Aţi auzit de Shepard Fairey? El este creatorul portretului în roşu, alb, albastru al lui Barack Obama – cel în care priveşte în sus, având deasupra capului cuvântul "Hope" (speranţă). Posterul a fost trimis pe Internet de la un simpatizant la altul şi a devenit în scurt timp un simbol. În centrul acestei mişcări, a fost artistul însuşi. Faptul că Fairey nu a făcut nici un ban cu posterul, contează prea puţin.Ceea ce contează este că el a adus oamenii împreună şi că arta sa a devenit liantul.
Imaginea creată de el a fost imprimată pe zeci de mii de afişe, tricouri şi alte produse şi a devenit emblema campaniei lui Obama în alegerile prezidenţiale din 2008. Probabil că Fairey nu va mai fi nevoit vreodată să-şi caute de lucru pentru că alţii îl vor căuta pe el. Aceasta demonstrează cât de uşor putem să ajungem la oameni şi că dacă reuşim să le stârnim interesul, putem câştiga influenţă şi autoritate.
Astăzi, astfel de indivizi talentaţi se află în permanentă legătură unii cu alţii, se sprijină reciproc şi sunt în măsură oricând să pornească o mişcare în sfera digitală popularizând idei şi promovând orice produs în care cred. De altfel, mediul de business actual recompensează generozitatea persoanelor care creează lucruri şi care le împărtăşesc celorlalţi. Se pare că Derek Sivers a lansat CDBaby.com la el în dormitor şi a ajuns să dezvolte o companie de milioane de dolari. Până la urmă, Sivers a reuşit să vândă mai multă muzică decât oricine. Secretul? Şi-a investit timpul în popularizarea artiştilor interpreţi pe care îi gestiona.
Software-ul pe care l-a creat, postările pe care le făcea pe Internet, întreg sistemul de lucru pe care l-a instituit a fost iniţial o contribuţie generoasă – pro bono – faţă de artiştii cu care lucra. La rândul lor, aceştia s-au constituit într-o comunitate înfloritoare, una care i-a adus lui Sivers profit.
Mai mult oricând în istoria omenirii un număr mare de persoane se bucură de influenţă şi au şansa (şi puterea) de a schimba lumea. Avem toate condiţiile pentru a face ceva semnificativ, pentru a ne face cunoscute ideile, pentru a avea impact. Voi ce aveţi de gând să faceţi? Şi mai ales, când?
Daniela Oancea este redactor-şef Revista Cariere