Stresul, marele duşman
De ce? Cu toţii ştim că stresul determină în oameni o reacţie de răspuns de tipul „luptă-sau-fugi“. Pulsul creşte, ritmul respiraţiei se modifică. Sângele se pune în mişcare şi ajunge în muşchi şi în organele vitale. Hormonii adrenalină şi noradrenalină se eliberează în sânge şi cresc nivelul nutrienţilor care furnizează energie.
Corpul este pregătit pentru una dintre situaţiile: „luptă-sau-fugi“. Dar la serviciu nu ripostăm cu pumnii când cineva vine cu o solicitare nerezonabilă. Chiar şi dacă ne-am dori să renunţăm la job în secunda doi, n-o facem, pentru că avem nevoie de venituri. Oare ce se întâmplă dacă nu acţionăm conform răspunsului tipic „luptă-sau-fugi“?
Specialiştii spun că organismul nostru nu face faţă acestei dileme şi cade pradă oboselii cronice, depresiei, anxietăţii, migrenelor, insomniei, hipertensiunii arteriale, bolilor de inimă… şi lista continuă. Pentru a preîntâmpina aceste probleme angajatorii caută să instituie programe antistres, dar rezultatele nu sunt spectaculoase. O serie de măsuri de precauţie pe care le puteţi lua voi singuri ar putea fi ceva mai eficiente. De exemplu, puteţi solicita o fişă a postului completă.
Puteţi rediscuta care sunt aşteptările de la voi şi de la munca pe care o faceţi. Puteţi solicita instrumentele de lucru care vă lipsesc şi pe care dacă le-aţi avea, aţi mai reduce din starea de stres. Puteţi să vă rearanjaţi biroul ori de câte ori simţiţi nevoia şi să faceţi orice schimbări de decor pe care le doriţi, ca să vă simţiţi confortabil. Dacă vă gândiţi puţin, s-ar putea să schimbaţi ceva în procesul de lucru sau să vă realocaţi diferit resursele.
Dacă jobul vostru nu vă mai spune mare lucru, fiţi creativi. Întrebaţi-i pe alţii cum lucrează ei, cum îşi reduc ei pierderile de timp şi ce fac să îşi crească eficienţa. De asemenea, orice nouă provocare poate ajuta imens la a face faţă stresului. În sfârşit, spuneţi „nu“ cerinţelor inutile. Dacă aveţi vreun coleg care stă mult în pauza de masă şi apoi vă cere să îl ajutaţi ca să termine ceea ce are de făcut, puteţi fi de acord o singură dată, a doua oară va trebui să-i spuneţi că nu e o practică echitabilă.
Tot aşa, dacă v-aţi obişnuit să rămâneţi la birou până când pleacă toată lumea chiar dacă dimineaţa sosiţi primul, anunţaţi politicos că munca voastră începe întotdeauna mai devreme şi că nu aveţi de gând să mai aşteptaţi pe nimeni. Specialiştii spun că veţi face faţă mai bine stresului la locul de muncă atunci când veţi şti care sunt „maimuţele pe care le aveţi voi de hrănit“ şi când veţi refuza „să le hrăniţi pe ale altora“.
Daniela Oancea este redactor-şef CARIERE. Foto: Ilina Schileru
Articol preluat din Revista Cariere de octombrie. Pentru detalii legate de abonare, click aici