Nimic desuet, dimpotriva!
Pentru repunerea adevarului in drepturi, mentionez cateva definitii sau intelesuri ale indicatorului. Productivitatea este eficienta cu care sunt utilizati factorii de productie, spune dictionarul enciclopedic. Conform the Oxford English Reference Dictionary, ea reprezinta eficacitatea efortului productiv sau productia obtinuta pe unitatea de efort depus. Are mai multe formule de calcul, dar cea mai simpla este raportul dintre rezultatele obtinute si resursele consumate.
Nu mi-am propus sa vand castraveti gradinarilor. Cu certitudine, cei mai multi dintre voi stiti despre ce vorbesc si n-aveati nevoie de definitia de dictionar. Dar faptul ca in plina economie de piata, macar si doar o voce atribuie productivitatea exclusiv comunismului ma tulbura. E drept ca a fost leitmotivul demagogic al regimului apus, dar asta nu o face sa dispara odata cu el.
Productivitatea este despre munca si n-am auzit ca ea sa fi disparut si nici n-am stire ca va disparea prea curand. (Stiti voi ceva ce eu inca n-am aflat?)
Acesta fost primul aspect asupra caruia am vrut sa ma pronunt. Cel de-al doilea este vestea buna: criza a facut ca, in fine, atentia romanilor sa se indrepte spre productivitate. A devenit subiect de discutie si sursa de neliniste. Numita ca atare sau prin derivati, eficienta cu care se consuma resursele pentru unitatea de produs apare pe agenda unora care pana mai ieri ignorau astfel de aspecte. Fiind nevoiti sa-si restructureze activitatea si, respectiv, sa dea oameni afara, managerii s-au trezit calculand. Si au descoperit ca se intampla lucruri bune cu randamentul productiei lor. Ca prin redesenarea fiselor de post, prin eficientizarea fluxului tehnologic si, mai ales, printr-un mai bun control al costurilor, isi maresc eficienta. Adica lucreaza la competitivitate.
Productivitatea produselor si serviciilor noastre este de cateva ori mai mica decat cea a statelor dezvoltate. Aici trebuia umblat de mult. Cata vreme au fost bani si comenzi, "detalii" precum "cat de eficient producem?" n-au ridicat probleme. Acum insa, vrand-nevrand, vom fi nevoiti sa ne uitam la procese ca un chirurg si sa privim in ochi productivitatea. Companii uriase, ca General Motors, au pierdut cursa preturilor fata de competitorii lor (japonezi ori germani), pe motiv de productivitate. Nu ne mai putem permite luxul risipei de resurse. Luati la puricat cifrele si veti descoperi surse mult mai inteligente de profit.