Nici un om nu este o insulă
Pentru că niciun om nu e o insulă, emoţiile se transmit de la o persoană la alta ca un virus. În ultimii 30 de ani, cercetătorii, dar şi managerii de companii au început să-şi dea seama că emoţiile angajaţilor fac parte integrantă din bunul mers al organizaţiei. Sigal Barsade, coautoarea cărţii „Why Does Affect Matter in Organizations?“, afirmă că starea de spirit a angajaţilor, emoţiile şi dispoziţia generală au impact asupra performanţei la locul de muncă, influenţează luarea deciziilor, creativitatea, munca în echipă, leadershipul şi fluctuaţia de personal.
În fiecare zi venim la serviciu cu o anumită încărcătură emoţională. Sentimentele pe care le trăim ne determină prestaţia profesională, ne afectează comportamentul şi generează alte sentimente. Oamenii nu sunt insule, ci mai degrabă nişte „conductori“ de emoţii, cum ar fi bucuria, furia, teama, dezgustul. Toate aceste sentimente sunt contagioase şi chiar dacă manifestările noastre nu sunt explicite, nu sunt deloc lipsite de urmări. E suficient ca cineva să se încrunte şi ni se strică toată ziua.
Chiar dacă unii îşi stăpânesc emoţiile mai uşor decât alţii, aceasta nu înseamnă că cei din preajmă nu receptează starea de spirit. Până şi emoţiile pe care nu le conştientizăm ne influenţează gândirea şi comportamentul. S-ar putea să consideraţi că nu afişaţi nicio emoţie, dar expresia facială sau limbajul corpului vă trădează.
În aceste condiţii, cercetătorii încearcă să stabilească dacă e bine sau e rău să îţi ascunzi sentimentele la muncă sau dacă există vreun dezavantaj în a fi prea transparent.
De exemplu, în cazul în care compania pierde bani şi se află în plină restructurare, cum ar fi bine să procedeze managerul? Dacă se simte epuizat şi copleşit, să le arate angajaţilor disperarea lui? Sau să încerce să pară cât mai vesel şi să se comporte ca şi cum nimic nu s-ar fi întâmplat? Specialiştii susţin că cel mai bine ar fi ca managerul să fie onest dar să transmită emoţii pozitive, de genul: „Ştiu că sunteţi îngrijoraţi. Lucrurile nu merg. Dar trebuie să găsim o cale să ieşim din impas şi pentru acest lucru am nevoie de susţinerea voastră.“
Voi ce părere aveţi: vor aprecia angajaţii onestitatea şi mesajul optimist?
Sau nu?
Daniela Oancea este redactor-șef CARIERE