M-am săturat de stereotipurile de gen!
Publicitatea, de pildă, este o sursă nemaipomenită de stereotipuri de gen. Femeile apar mai des în reclame, pentru că sunt considerate responsabile de achizițiile zilnice. Bărbații apar mai ales în publicitatea la mașini, la produsele bancare destinate creditelor sau investițiilor, în timp ce femeile sunt prezente mai degrabă în spoturile la produse cosmetice și de uz casnic. Ele sunt prezentate în mediul de acasă, spre deosebire de ei, care apar în birouri sau implicați în activități sportive.
Cel mai popular mod de a prezenta o femeie într-o reclamă este în rol de gospodină obsedată de pata de pe fața de masă sau de pe cămașă, sau de mamă a cărei unică problemă este lipsa de idei pentru pregătirea cinei în familie. Celelalte exemple nu sunt neapărat „tradiționale”, deși tot stereotipuri sunt. Aici intră reclamele cu femeia-obiect, vampă, seducătoare. O vedem mai ales în publicitatea la cosmetice sau la băuturi. Un alt stereotip este cel al femeii a cărei preocupare majoră este cum să-și păstreze frumusețea. Are un stil de viață sănătos, este activă și folosește o gamă largă de cosmetice pentru față și corp.
Doar modelele „90-60-90” prezintă acest tip de produse, ceea ce poate conduce la concluzia că doar femeile subțiri sunt frumoase și sănătoase. Și reclamele destinate copiilor indică „locul” pe care societatea îl rezervă femeilor. Fetele au grijă de păpuși și fac curățenie într-o casă roz, în timp ce băieții fac sport sau joacă jocuri pe calculator. O altă distincție constă în a le arăta pe femei în plan întreg, iar pe bărbați în prim-plan. În limbaj vizual se consideră că planul întreg nu spune nimic despre inteligența persoanei din imagine.
Aștept vremea în care rolurile de gen reflectate în publicitate să fie redefinite, iar creativii să-și dorească să găsească soluții nestereotipizate pentru promovarea produselor. Una dintre campaniile care a reușit să spargă paradigma de gen a fost a brandului Dove care le viza pe femeile de orice vârstă, cu diferite tipuri de siluetă. Ea aducea un elogiu frumuseții imperfecte în locul celei „perfecte”. Pentru că telespectatoarele vor să-și ia ca model femei cu care se pot identifica, respectiva campanie a avut un succes nesperat.