Cu stil, despre MANIERE…
Lasati introducerea, spuneti-mi cum se fac banii! sau Mie imi vorbiti despre cum sa ma port? Cu cifra mea de afaceri? Desigur, exista printre noi oameni cu o intuitie desavarsita a business-ului sau care au reusit in afaceri abrupt, fara prea multe fandari si joc de glezne. Ceilalti, cei mai multi, suntem inca sensibili la norme sociale. Inca dispusi sa cucerim, sa ne lasam cuce-riti, sa asteptam, sa mimam dezinteresul de moment ca sa ne aruncam apoi flamanzi asupra prazii; intr-un cuvant, sa ne jucam.
Chiar daca i-am spus „joc”, nimic nu e mai serios. Pentru ca, trebuie sa recunoasteti, cea mai mare parte a timpului, a vietii, nu ne-o petrecem numarand banii, ci lucrand sa-i facem. Eticheta sau manierele in afaceri inseamna acest „sa-i facem” (si unii se vor gandi imediat la sensul argotic al acestui verb, mai nou!) Citind articolele din cuprinsul revistei, veti afla, asa cum am facut si eu, cat de complex e ritualul. Cat de incarcat de semnificatii este fiecare gest. Cat de dantelata e structura umana. Veti afla, in fine, cat de sofisticati suntem si cat de mult ne place sa fim asa. Veti afla ca in Franta e nedelicat sa vorbiti despre cat castigati, ca in Bolivia trebuie sa intarziati vreo doua ore ca sa fiti considerat punctual, ca in SUA femeile se simt discriminate daca le acordati prioritate la intrarea in lift. Veti afla, domnilor, ca parul de pe piept nu trebuie nici macar sa vi se ghiceasca. Si, doamnelor, ca puteti fi sexy si in clasicul „deux-pieces”.
Doar un lucru as mai adauga la cele ce vor fi citite: eticheta in afaceri este, in esenta, o chestiune de onoare. A avea maniere in afaceri exclude „tunurile” si „tepele”. Nici un parfum din lume, oricat ar fi el de rafinat, nu sterge urma unei „haiducii” in business. Nu e cazul sa insist. Cititorii mei stiu asta. Si inca multe altele, despre care mi-ar placea sa aflu. Ne recitim pe 8 septembrie, dupa vacanta!