A apărut ediția de septembrie 2018 a Revistei CARIERE
În ediţia de septembrie, Revista CARIERE te inspiră cu articole care dau o imagine de ansamblu a felului în care se transformă educația în era revoluției digitale.
Coverstory
Educaţia în era revoluției digitale. Revoluția transformării noastre ca societate.
Am invitat câteva dintre cele mai active voci ale educației din România să ne dea o imagine cât mai aproape de adevăr a ceea ce se întâmplă la ora actuală în acest domeniu care ne preocupă pe toți. Profesioniști în educație au dat răspunsuri la întrebările:
Cum ar trebui să arate o strategie a educației în România? Una care să permită societății românești să recupereze decalajul față de societățile vestice din perspectiva performanței economice și sociale? Este educația românească pregătită să instruiască elevii pentru meseriile viitorului? Cum ar trebui să arate „educația ALTFEL”, în concordanță cu standardele comune sistemelor de succes în educaţia pe mapamond?
Trend
Liderul conștient în era vortexului digital
De ce umanitatea are nevoie de lideri conștienți? Fiindcă lumea noastră se schimbă mai repede decât ne putem noi adapta. Prinși ca într-o capcană de viteză, complexitate și incertitudine, mulți dintre noi nu sunt pregătiți pentru această accelerare. Liderul conștient e o resursă prețioasă nu doar în era digitală a transformărilor de tot felul, ci în toate epocile în care e nevoie de o minte luminată. Companiile au nevoie de lideri conștienți fiindcă ei sunt responsabili și bine informați, sunt autentici și acționează cu intenție, îndrăzneală și curaj. Mai mult decât oricând, conștiența este antidotul lor împotriva factorilor perturbatori care generază marile schimbări. Cu atât mai mult în plin „vârtej digital”, în care liderul conștient va dirija magistral orchestra transformărilor. Cele două articole vor răspunde la întrebarea „ este compania ta e pregătită să devină un virtuoz al transformării digitale?
Interviu cu profesorul Radu Gologan, antrenorul lotului olimpic de matematică
„Sistemul de educație nu trebuie salvat. Deocamdată ar trebui frânat din cădere. Peste 20 de ani, sunt sigur că totul va fi digitalizat. Atunci rolul dascălului va fi de mediator între virtual și gândirea copilului.” Radu Gologan își dorește ca profesorii care predau matematică în școli să nu urmărească doar bifarea examenelor, ci să vadă în această materie o metodă de dezvoltare a gândirii. Este convins că un copil care se dezvoltă pentru excelență într-un domeniu sau altul ar trebui să o facă doar prin forțele lui proprii și prin pasiunea pentru acea materie, și nu pe presiunea familiei de a face performanță cu orice preț. Olimpiadele internaționale i-au confirmat faptul că mai importante decât punctajele obținute sunt profilul psihologic și inteligența emoțională a elevului, felului în care face față uriașei presiuni a unor astfel de examene. Încurajează elevii să gândească liber, să facă exact ceea ce le place la nebunie, să aleagă competiția corectă. Și crede în combinația matematică – sport – limbi străine, pe care o consideră o bază necesară pentru competitivitatea pe care o cer noile profesii ale viitorului.
Citeşte reportajele speciale despre profesori-lideri care te inspiră – inventivi şi curajoși, care vor să schimbe în bine educația din România:
Momentul de cotitură: Când îţi dai seama că schimbarea începe de la tine
Despre profesorii ALTFEL din România. Sunt altfel în sensul că au ales să îşi adapteze modul de predare vremurilor în care trăim, pe cât se poate. Sunt altfel pentru că au conştientizat nevoia de schimbare, dar şi că schimbarea începe din interiorul fiecăreia. Sunt altfel pentru că nu s-au lăsat încorsetate de un sistem învechit şi au decis că ELEVUL este piesa centrală a puzzle-ului. Acești educatori fac parte din proiecte derulate de Centrul de Evaluare şi Analize Educaţionale (CEAE), condus de Cristian Hatu, care ajută profesorii să predea altfel prin metoda investigaţiei.
Leadership strategic
Foarte mulți angajatori se confruntă actualmente cu probleme create de nivelul scăzut de educație al forței de muncă și de o atitudine necorespunzătoare față de muncă. Ei mai reușesc încă să găsească o rezolvare parțială a acestor probleme. Dar oare câți își dau seama că în viitor acestea pot deveni insurmontabile? Și, mai mult, câți înțeleg că este nevoie să fie proactivi și să acționeze responsabil pentru a le reduce, nemaifiind suficient să aștepte soluții guvernamentale? De fapt, la ora actuală, angajatorii sunt chemați să se preocupe de dezvoltarea educației și să investească în acest scop, alături de guverne. În condițiile în care informațiile se perimează rapid, capacitatea de dezvățare de cele vechi și de deprindere a celor noi, necesare pe piața muncii, devine obligatorie. În acest context, învățarea devine continuă, pe parcursul întregii vieți.
Kids management
În era digitală, dacă ne învățăm copiii ce înseamnă valoarea, vor ști singuri să își selecteze conținutul
Când ni s-au născut copiii, acum 5-10-20 de ani, nu știam cum va arăta lumea lor. Ca urmare, nu am fost pregătiți nici noi, ca părinți, să facem ceva programatic. Cum conviețuiesc pașnic o generație de „digital immigrants” și cea de „digital natives”, adică părinții analogi și copiii lor digitali? Lăsând copiii să se exprime, să își arate personalitatea!”.
Citește Revista CARIERE de septembrie. Afli poveşti reale, de valoare, despre leadership autentic.