E sfârșitul lumii așa cum o știm
Să scrii despre „Afacerile, pentru oameni“ (Screw Business as Usual) – o altă carte semnată de Richard Branson-, i-ar putea face pe mulți să dea ochii peste cap, mai ales că nu o singură dată am fost acuzați că „prea îi facem cultul personalității“. Numai că ultima carte semnată de celebrul afacerist britanic -apărută la editura Publica-, nu este despre el sau despre Virgin. Este o carte despre o nouă paradigmă în afaceri, care s-a accentuat pe fondul crizei, pe fondul nesfârșitelor conflicte din întreaga lume, a maladiilor în fața cărora încă nu avem răspuns, a resurselor limitate și a emisiilor de carbon. Așa cum a spus și când a venit la București, Branson se simte norocos că s-a îmbogățit și că are viața pe care o are. Însă se simte neîmplinit dacă nu îi ajută pe ceilți. Din punctual lui de vedere, afacerile reprezintă o forță a binelui în lume.
Cum probabil vă închipuiți deja, nu e o carte în care britanicul povestește cum el și Virgin salvează vieți sau aruncă cu bani în stânga și în dreapta, așa cum se mai întâmplă la noi uneori. E drept, Virgin Unite e implicată în nenumărate proiecte, finanțează oameni inteligenți și întreprinzători, se asociează cu alte companii, cu localnici sau reunește oameni importanți, precum Nelson Mandela, Peter Gabriel, Charlize Theron sau Jimmy Carter, cu care încearcă să schimbe ceva. Este mai degrabă o carte care reunește o serie de povești de succes care au reușit să facă profit și mult bine acolo unde au acționat sau încă acționează. Cartea e bine scrisă, în stil jurnalistic, și e plină de anecdote și exemple. Ba parcă e puțin cam densă, cu prea multe exemple și prea multe afaceri pentru gustul meu. E ca și cum Branson nu a vrut să omită pe nimeni din cei pe care i-a întâlnit, urmărit sau cei de care a auzit. Spun asta pentru că am observat la el cât de atent scoate în evidență calitățile oamenilor care îl impresionează. Interesant este că Branson este foarte atent la ce fac ceilalți, știe să asculte și să învețe de la ei, fie că sunt oameni experimentați sau tineri care pur și simplu activează într-un domeniu pe care el nu îl cunoaște. Deși ar putea să afișeze o autosuficiență nesuferită, Branson este umil și gată să asculte povesta unei femei în vîrstă din Gaza, sau a unui fermier din Africa de Sud. Însă nu o face de dragul voturilor, ci pentru că e conștient că numai așa poate să-i înțeleagă, să-i cunoască și, eventual, să contribuie cu ceva. Branson nu se ocupă personal de toate. Însă se ocupă personal să aleagă oamenii potriviți, pentru care are cu adevărat un simț desăvârșit.
„Afacerile, pentru oameni“ v-ar putea oferi multe sugestii de afaceri interesante. Cum spuneam, aveți multe exemple de unde puteți alege. Totodată, cartea este o călătorie prin lumea lui Branson, așa că veți avea ocazia să-l vedeți stand la masă cu Seniorii pe insula Necker, în Carbon War Romm, alături de producători de filme documentare și de o groază de antreprenori, oameni responsabili sociali, oameni vizionari, motivați și implicați.
P.S. Titlul recenziei este inspirat piesa "It's the end of the world as we know it" a trupei americane REM, o referință pe care Branson o face în epilogul acestei cărți.