Despre succes. O lecţie de la John Mackey
Compania lui John Mackey are vânzări anuale de peste 10 miliarde de dolari , iar Whole Foods Market domină piaţa americană de produse alimentare natural, devenind un brand iconic.
O strategie win-win-win-win
Într-un interviu acordat la un moment dat pentru Harvard Business Review, Mackey a descris ce anume a adus succesul afacerii sale: “Clienţii, angajaţii, investitorii, furnizorii, comunităţile mai largi în care ne desfăşurăm afacerea şi mediul înconjurător sunt, cu toţii, interdependenţi”, a explicat el. “La Whole Foods, treaba managementului este să se asigure că angajăm oameni buni, că ei sunt bine instruiţi şi că înfloresc şi se dezvoltă în mediul de lucru, iar managerii au aceste responsabilităţi fiindcă noi am constatat că, atunci când oamenii sunt cu adevărat mulţumiţi în joburile lor, ei le oferă clienţilor servicii de un nivel mult mai înalt.
Din faptul că oamenii care sunt membrii ai echipelor tale sunt mulţumiţi rezultă nişte clienţi mulţumiţi. La rândul lor, clienţii mulţumiţi fac mai multe afaceri cu tine. Ei devin nişte susţinători care îţi promovează public afacerea, iar datorită acestui fapt ai şi nişte investitori mulţumiţi. Aceasta este o strategie win-win-win-win”. John Mackey de fapt, atrage atenția că este vorba despre succesul afacerii, la modul general.
Mergând pe idea lui Mackey, analiștii subliniază că din cauză că majoritatea oamenilor din echipele de management nu-şi identifică publicul-cheie, ei nici măcar nu ajung până la punctele de mai sus. Iar cei care fac totuşi acest lucru se lansează adesea direct în ceea ce trebuie să facă pentru clienţi, angajaţi și așa mai departe, fără să se gândească mai întâi la ceea ce îşi doresc ei de la aceste grupuri de persoane implicate şi interesate.
Nu întâmplător Mackey a primit distincția „Antreprenorul anului” în Statele Unite, acordată de către Ernst & Young, a fost numit „Cel mai bun director general din America” de către Institutional Investor, unul dintre „Cei mai buni directori generali din lume” de către revista Barron’s, „Directorul general al anului” de către Market Watch, „Omul de afaceri al anului” de către revista Fortune și unul dintre „Cei mai inspiratori directori generali ai Americii” de către revista Esquire.
Mackey este implicat în promovarea unui model de afaceri luminat: ”Capitalismul Luminat ne propune o viziune asupra capitalismului și afacerilor ce reflectă mai bine starea lumii de astăzi, locul nostru din perspectiva destinului umanității și potențialul antreprenoriatului de a genera impact pozitiv asupra oamenilor. Companiile luminate sunt inspirate de scopuri superioare ce servesc tuturor principalelor grupuri cointeresate și rezonează cu interesele acestora, pe care le integrează în obiectivele lor. Gradul de conștientizare din aceste organizații le permite să înțeleagă relațiile de interdependență dintre părțile cointeresate și, astfel, să scoată la iveală și să pună în valoare contexte creatoare de sinergii ce rămân nedescoperite în raporturile de afaceri dominate de compromis. Companiile luminate au lideri luminați dedicați scopurilor organizațiilor lor”.