De ce ai vrea să devii un lider?
Ca în orice activitate sau job, există şi părţi bune şi părţi rele. Şi pentru că mai sus am enumerat câteva din cele „rele”, să vorbim şi despre avantajele unui lider şi ce ar trebui să faci să le obţii, fără prea multe bătăi de cap.
Chiar dacă vorbim despre un business de proporţii sau de o mică afacere care abia acum ia avânt, liderul este cel care va „dicta” succesul. Toţi putem fi lideri însă nu neapărat buni. Nu trebuie să te naşti cu aceste calităţi, ci le poţi dobândi în timp… mult timp.
În orice afacere începi cu un plan. Planul include atât detaliile administrative, cât şi cele de domeniul emoţionalului, dacă îmi permiteţi să spun aşa, în relaţia cu angajaţii. Ca să te faci respectat şi auzit în propria afacere, trebuie să ştii să-ţi manageriezi echipa şi să obţii rezultate dorite. Trebuie, de asemenea, să ştii să generezi un feed-back şi să faci în aşa fel încât să menţii o relaţie productivă. În continuare, este bine de ştiut că liderul trebuie să fie într-o continuă formare. Acum, trainingurile specializate generează un impact major asupra business-ului în momentul în care „învăţăcelul” este capabil să facă conexiuni, dar mai ales când este provocat să facă faţă unor deadline-uri şi situaţii critice, care apar de multe ori la locul de muncă. Liderul trebuie să se descurce foarte bine în situaţiile de criză, dar asta nu înseamnă că va sta mereu să se gândească cum să dezvolte strategii pentru a ieşi din următoarele situaţii limită. Un lider bun analizează, face planuri şi le adaptează noilor circumstanţe şi oportunităţi.
Viziunea este esenţială dacă vrei să fii un bun conducător şi coordonator al afacerii tale. Viziunile oferă direcţii de urmat, şi fără direcţii nu există un punct esenţial al planificării, mai ales dacă ai o mică afacere încă în faza incipientă şi are nevoie de resurse. Dacă nu există deja o viziune, fă primii paşi în leadership creându-ţi această viziune proprie afacerii tale.
Şi pentru ca viziunea să devină realitate, trebuie să o împarţi cu ceilalţi. Astfel va şti fiecare ce are de făcut şi vor aduce un aport asupra rezultatului final. Faptul că îţi împărtăşeşti ideile arată că ai încredere în tine şi, astfel îi faci şi pe cei de lângă tine să creadă acelaşi lucru despre tine şi despre ei. Angajaţii se simt importanţi atunci când şeful lor comunică cu aceştia şi le vorbeşte despre noua sa idee.
Odată realizată conexiunea cu angajaţii, trebuie să iei atitudine, să fii eficient şi să rezolvi situaţiile de criză care intervin. Nu este de ajuns doar să urmăreşti de la distanţă, să oferi sfaturi şi să pleci. În aceste situaţii, descrise mai devreme, intervine şi puterea exemplului. Dacă tu lupţi pentru un succes, atunci şi echipa ta va face acelaşi lucru şi te va susţine necondiţionat. Faptul că poţi oferi exemple şi te poţi ghida după ele, îţi poate dezvolta propriul business.
Şi pentru că nimic nu e uşor, să fii lider însemană şi… să inspiri. Să fii capabil să „iei cu tine”oamenii, echiepele, fără condiţionări manageriale, fără să-i pui la bătaie „ascendentul” pe care ţi-l conferă poziţia cu putere de decizie… indiferent de provocări, greutăţi, reuşite. Mai presus de toate, eşti capabil să faci asta?
Nu este uşor să devii lider, necesită mult timp, devotament, efort consistent pentru a dezvolta aceste deprinderi. Totodată, nu putem deveni buni lideri în primele zile ale afacerii noastre, toate astea se întâmplă în timp. Important este ca oamenii să conştientizeze că nu toți se nasc lideri, dar oricine poate depune acest efort pentru a deveni în timp un conducător de succes. Reușita unei afaceri constă mai ales în puterea liderului şi în aptitudinile sale, iar când lucrurile sunt bine făcute, este imposibil să nu fii răsplătit cu moneda succesului.
Acum că am trecut prin „fişa de post" a unui lider… mai vrei să devii unul dintre ei ?