Dacă țelul tău este să devii bogat, niciodată nu vei reuși
Romanii aveau chiar și un zeu care patrona comerțul și acest lucru pentru că activitățile mercantile aveau un rol deosebit de important în viețile lor. Simboluri lui Mercur sunt sandalele cu aripi și un sac mic în mână. Mi-aș permite interpretarea celor două simboluri prin viteză și bani – și între cele două există o legătură. Bani sunt importanți în societate și sunt un deziderat pentru mulți. Legat de importanța banilor în cadrul societății cred că un argument relevant este dat numai de multitudinea de expresii, citate și dictoane care fac referire la ei.
Însă chiar dacă valorificăm succesul în plan finaciar, acest lucru are impact și asupra altor comportamente conexe. De exemplu, dorința de a depăși concurența, dorința de a lăsa ceva în urmă, de a fi mereu într-o poziție de avantaj sau chiar de a fi ambițios, energic, competitiv pot fi legate de ceea ce măsoara MVPI prin scala de „Comerț”.
Cum arată o organizație a cărei valoare este Comerțul?
Toate organizațiile au probabil ca valoare comerțul, acesta fiind rațiunea pentru care ele au fost înființate. Însă unele companii mai mult ca altele. O organizație care are ca valoare importantă „Comerțul” prețuieste profitabilitatea și ținerea sub control a costurilor, în astfel de organizații fiecare persoană este atentă la resursele pe care le risipește și care caută mereu noi oportunități de afaceri, noi linii de business pe care să le dezvolte și mereu ceva cu care să fie în fața competiției.
Cum arată un lider a cărei valoare este „Comerțul”?
Persoanele din top management sunt cele care creează cultura în organizație. Când un astfel de lider are ca valoare „Comerțul” acesta tinde:
- Să lucreze pe baza de previziuni financiare;
- Să analizeze costul și randamentul companiei în detaliu;
- Să fie vigilient la produsele competiției și la amenințările din piață;
- Să evalueze continuu productivitatea și performanța;
- Să prețuiască meritocrația.
Până aici, titlul articolului nu pare să aibă legătură cu conținutul său. Însă acest articol nu este o apologie a banilor, nici pe departe. Chiar dacă valorificăm câștigul și bunăstarea financiară, acestea nu trebuie să fie tot ceea ce este important sau un obiectiv în sine. Organizațiile care au doar ca singur obiectiv „să facă bani” nu rezistă timpului și sunt multe exemple care confirmă acest lucru.
De aceea, este importantă misunea unei organizații, ceea ce oferă perspectivă și rațiunea pentru care ea ca entitate există. Misiunea, Viziunea și Valorile unei organizații nu ar trebui să fie doar un trend corporate, ci o bază pentru viitorul unei companii.
Cristian Mihai este Consultant / Head of Psychology Department HART Consulting
Mai multe detalii şi chiar şi studii de caz despre acest subiect puteţi afla participând la Conferinţa HART HR Strategic, organizată de HART Consulting și susținută de revista Cariere, ce are ca temă: „CEOs and organizational culture: what makes it or breaks it?”, din 22 mai 2013.