Vrei să ai noroc în carieră? Ne pare rău, nu se poate
1. Caută plusurile și minusurile
Pe scurt, descoperă cum se face o analiză SWOT și aplic-o la propria ta persoană. Vezi la ce excelezi și la ce nu ești atât de priceput. Gândește-te ce skilluri te-au ajutat în trecut la alte joburi și vezi cum le-ai putea utiliza și mai eficient pe viitor. De asemenea, gândește-te atent la domeniile și activitățile în care nu ai performat, întreabă-te de ce și cum ai putea să-ți depășești aceste handicapuri profesionale. Important în acest pas este să chestionezi asupra motivațiilor care te fac să fii productiv și nu în ultimul rând ai nevoie să te clarifici asupra valorilor tale care implicit se vor reflecta și în cariera aleasă.
2. Descoperă avantajele competitive
După ce te-ai lămurit cu plusurile și minusurile, este timpul să identifici avantajul competitiv: acesta se refera la un lucru pe care îl faci foarte bine. Ce te diferențiază cu adevărat de ceilalți. Este important să-ți știi acest avantaj pentru că în jurul său se va construi întregul plan de carieră. Dacă nu îți este clar, treci în revistă experinețele la care ai răspuns eficient și vezi exact ce ai făcut atunci și mai ales cum ai dus la îndeplinire task-urile. Amintește-ți exact de ce te-a lăudat șeful ultima oară, care au fost atributele pentru care ai primit laude și aplauze la scenă deschisă.
3. Află oportunitățile
Din momentul în care te-ai lămurit și despre avantajele competitive este timpul să începi să cauți oportunitățile. Ele nu vor fi întotdeauna ușor de găsit. Răbdare și perserverență. Vezi ce îți poate oferi organizația în care ești și descoperă ce au de oferit rivalii companiei tale. Tehnici de perfecționare în vânzari sau curusri de management pe care firma pe oferă ar trebui să fie în topul căutărilor tale. Oamenii pot fi în sine oportunități. Poți găsi un mentor în șeful tău direct sau un partener de proiect în colegul din echipă. Oportunitățile de creștere profesională sunt la tot pasul. Vital este să ai flerul necesar să le cauți și inteligența de a profita cum vezi de ele.
4. Construiește expertiza
Deja ai o idee despre traictoria pe care vrei s-o adopți. Ai descoperit la ce ești bun. Acum este timpul să câștigi expertiza necesară. Vezi ce skill-uri formale și informale îți trebuie, ce date ai nevoie ca să intri în rolul pe care l-ai găsit. Poate ai nevoie de o diplomă ca să urmezi cariera pe care o dorești. Poate ai nevoie de un social skill și atunci trebuie să descoperi cum poți fii mai bun în relaționarea cu colegii.
5. Dezvoltă networkingul
Networkingul profesional este un pas esențial în realizarea planului de carieră. Ai nevoie de oamenii potriviți la locul potrivit care să te ajută să avansezi profesional. Poți folosi instrumentele obișnuite de networking de la conferințele la care participi, dar poți apela și la variantele mai facile ca twitter sau linkedin. Important este să cunoști lumea și lumea să știe că poți fii un asset important în organizația lor.
6. Analizează situația actuală
Ți-ai făcut deja un plan de bătaie și ai o imagine de ansamblu. Ai decis strategic ce este de făcut. Acum este momentul să vezi care sunt oportunitățile tactice de care poți profita pe termen scurt. Descoperă care proiecte îți pot face profilul mai vizibil la actualul job, înainte să cauți în altă parte o dezvoltare profesională. Poate vei beneficia de o avansare profesională la care nu te gândeai acum câteva luni.
7. Răspunde întrebărilor esențiale
- Este timpul să tragi linie și să răspunzi unor întrebări esențiale.
- Care sunt cele mai importante atuuri ale tale?
- Care sunt cele mai mari slabiciuni?
- Ce te motivează cu adevărat?
- Care sunt valorile în care crezi?
- Care îți este avantajul competitiv
- Ce cunoștințe îți trebuie ca să avansezi?
- Cine te poate ajuta?
- Ce opțiuni imediat ai?
După ce ai răspuns la toate aceste întrebări este timpul să pui planul de carieră în acțiune.