… te bucuri oricand de sprijinul echipei
Cred ca daca ai o echipa cu un astfel de profil, o situatie de criza, cu tot ce implica ea – stres, sarcini suplimentare si, implicit, mai multe ore de lucru, poate fi depasita fara a necesita explicatii suplimentare din partea managerului sau de ore de… terapie motivationala.
In cazul in care ai o echipa de profesionisti, poti fi 90% convins ca fiecare membru isi va asuma responsabilitatile date si va trata situatia cu seriozitate si loialitate. In al doilea rand, cred ca o relatie profesionala reusita a managerului cu echipa sa este esentiala pentru depasirea situatiilor de criza. Experienta mi-a demonstrat ca aceasta se construieste in mod constant si continuu si poti fi sigur de existenta ei atunci cand constati ca membrii echipei iti recunosc profesionalismul, iti respecta deciziile, iti contesta cu respect si prin argumente ideile, fara sa se teama de urmari generate de emotional.
Nu cred in motivarea pe termen scurt
Cred in relatiile profesionale construite in beneficiul fiecarei parti, in recompensarea performantei si a eforturilor depuse, cu acceptarea micilor compromisuri, acolo unde ele nu afecteaza bunul mers al companiei.
Daca relatia dintre manager si echipa sa este una exigenta si obiectiva, insa in acelasi timp deschisa si umana, cred ca membrii echipei vor raspunde apelului de a contribui la rezolvarea unei situatii de criza, chiar daca aceasta presupune eforturi suplimentare.
Importanta este comunicarea permanenta cu membrii echipei
Daca fiecare dintre persoanele implicate intelege datele problemei si este la curent cu evolutia proiectului, trasarea sarcinilor se va face mai usor, iar timpul de reactie va fi mai scurt. De aceea, eu sunt adeptul management-ului transparent si constructiv, in care calmul si stapanirea de sine au rol crucial, indiferent de situatia data. Plecand de la aceste premize, voi enumera cateva dintre principiile pe care le aplic in lucrul cu echipa:
Motivarea constanta a colegilor: In acest fel, ei vor realiza ca sunt parte importanta in bunul mers al unui proiect si ca de fiecare dintre ei va depinde buna finalizare a acestuia.
Crearea unei relatii profesionale deschise si cordiale: Asigura comunicarea constructiva, incurajand creativitatea si proactivitatea, fiind o unealta indispensabila a managementului performant.
Comunicarea clara si directa cu membrii echipei, adaptand mesajul fiecarei situatii: un "brief" corect si concis este primul pas in inceperea unui proiect sau in rezolvarea unei situatii de criza. De acuratetea informatiilor oferite, dupa caz, liderului sau tuturor membrilor echipei depinde realizarea oricarui proiect. Tocmai pentru ca acest pas este esential, prefer ca discutiile pe proiecte sa aiba loc fata in fata, cu toti cei implicati, astfel incat intrebarile sau eventualele probleme sa nu consume din timpul alocat realizarii proiectului. In plus, mai multe minti impreuna reusesc sa genereze idei foarte bune.
Pastrarea calmului si stapanirii de sine: Este una dintre calitatile care nu ar trebui sa lipseasca nici unui manager. Expunerea cu calm a problemei si analizarea ei cu luciditate si stapanire de sine duc la identificarea solutiilor ideale. Abordarea de acest tip confera profesionistilor implicati confortul psihic necesar continuarii unui proiect chiar daca acesta se afla in dificultate. Un manager care isi pierde cumpatul reuseste sa isi demotiveze colegii si sa diminueze increderea acestora in reusita proiectului.
Recompensarea performantei: Trebuie sa fie un proces constant, raportat la performanta si loialitatea angajatului. El trebuie sa fie reglementat de cultura organizationala a fiecarei institutii si aplicat fara discriminari.