Studiu: Care sunt cel mai des întâlniţi factori de stres la locul de muncă
Cum sărbătorile de iarnă au trecut e timpul ca oamenii să revină la rutină de dinaintea sezonului festiv, ceea ce pentru mulți înseamnă tipicul program de muncă de opt ore. Un studiu efectuat de experții britanici de la Health and Safete Executive (HSE) arată că aproximativ 600,000 de oameni care lucrează suferă de stres la locul de muncă, precum şi de anxietate și depresie. De fapt, 15.4 millioane de zile de muncă din 2018 au fost pîrdute pe motive de stres.
Din această cauză, specialiștii în marketing de la Reboot Digital Marketing Agency au decis să investigheze care sunt cele mai întâlnite motive pentru care oamenii au fost stresați la locul de muncă, și modalitățilile prin care aceștia au încercat să combată stresul.
Aceștia au realizat un sondaj în care au întrebat 1,274 britanici care sunt cele mai frecvente motive pentru care aceștia s-au simțit stresați din cauza locului de muncă iar acestea au fost cele mai întâlnite răspunsuri:
- Peste 80% dintre participanți au numit “volumul de muncă excesiv” ca find cel mai mare motiv de stres, urmat de “așteptări nerealiste” cu 79%. Pe locul trei urmează “lipsa de competență a colegilor”, cu 72% dintre oamenii intervievați spunând că acesta este unul dintre motivele principale provocatoare de stres.
Alte motive de stres au fost: lipsa oportunităților de a progresa (63%), lipsa securității locului de muncă (59%) și o cultură organizațională negativă (42%).
Când vine vorba de modurile în care oamenii s-au confruntat cu stresul la locul de muncă în acest an, rezultatele arată următoarele:
- 76% dintre cei care au participat la sondaj au mărturisit că se plâng la o altă persoană, fie că e un prieten, un membru al familiei sau chiar un coleg, în timp ce 70% recunosc că iau pauze de toaletă frecvente pentru a scăpa de spațiul lor de lucru. 66% au decis că cea mai bună soluție este să își caute un alt loc de muncă, pe can 44% au cerut să lucreze de acasă. Alte moduri de abordare a stresului cauzat de locul de muncă au fost: au cerut ajutor profesional (41%), au devenit indiferenți/nepăsători (37%) sau au recurs la terapie prin băi frecvente (12%).
SITUAŢIA LA ROMÂNI
Potrivit unui studiu întocmit de Dynamic HR, publicat în 2017, 99% din angajaţii din România sunt stresaţi şi suferă de stări de oboseală sau epuizare.
Când vine vorba de efecte. 99,7% din cei intervievaţi au declarat că au dureri de cap, resimt oboseala sau nu-şi pot controla bine emoţiile.
Studiul a fost realizat pe un eşantion de 804 persoane. Aproape 50% din cei intervievaţi au vârste cuprinse între 26 şi 35 de ani.
Stres la locul de muncă: Modalităţi de relaxare şi destresare
Laura-Maria Cojocaru, Psihoterapeut şi Trainer NLP, a oferit cititorilor Revistei CARIERE câteva sfaturi pentru a îndepărta acest „duşman” la job:
1. Ia o pauză de lucru
Corpul uman nu este programat să stea prea mult timp într-un singur loc (astfel se explică durerile musculare şi de spate care apar la persoanele ce desfăşoară o activitate sedentară). După fiecare oră de muncă încearcă să te opreşti 5 minute şi să ieşi din birou, să bei apă, să te plimbi prin birou, să ieşi pe terasă, să discuţi un coleg, să stai 5-10 minute în faţă unei ferestre deschise, respiră adânc de câteva ori, îndreaptă-ţi atenţia asupra eliberării tensiunii şi a calmării bătăilor inimii, ieşi pur şi simplu din încăperea în care lucrezi pentru câteva clipe şi priveşte pe fereastră sau sper un lucru frumos, liniştitor sau haios.
Scopul este să te deconectezi şi să îţi relaxezi mintea, astfel încât să poţi preveni orice posibilă stare de anxietate sau neplăcere fiziologică.
În pauza de prânz, ridică-te de la birou şi mănâncă în altă parte, în special evită să lucrezi în timp ce mănânci. Evita preparatele şi gustările nesănătoase!
2. Ia o pauză de atitudine
Treizeci de secunde sunt suficiente pentru că ritmul alert al inimii să se liniştească, de aceea este recomandată angajarea inimii şi a minţii într-o direcţie pozitivă, relaxantă:
– vizualizează cu ochii minţii orice ar putea declanşa sentimente pozitive, imaginea familiei, a copilului, a partenerului de viaţă, a animalelor de companie, un tablou relaxant, un peisaj de vis, o imagine plăcută din vacanţă, culori, imagini, sunete, senzaţii tactile plăcute.
– bea un ceai relaxant, ascultă o melodie de relaxare, aprinde un beţişor parfumat, pune-ţi pe birou o vază cu flori.
– priveşte în jur câteva clipe, dându-ţi voie să te bucuri de forma şi culorile florilor, de ciripitul păsărilor, de frumuseţea unui copac, de razele soarelui sau de prospeţimea ploii, etc.
– schimbă modul de respiraţie (există o legătură directă între starea noastră emoţională şi felul în care respirăm). Respiraţia unei persoane calme este profundă, lentă şi controlată, preferabil cu atenţia centrată abdominal. Respiră astfel de cel puţin 5 ori.
– oferă-ţi un mic automasaj în zona cefei, a capului, umerilor şi braţelor.
3. Gestionează-ţi mai bine timpul:
– opreşte-te din multi-tasking care presupune de fapt “multi-gândit”
– analizează care sunt priorităţile, ia-le pe rând şi menţine-ţi atenţia pe o singură activitate până este finalizată.
4. Fă-ţi prieteni la locul de muncă – în felul acesta vei avea în jurul tău persoane cu care poţi discuta atunci când ai nevoie de o pauză sau când ai nevoie să iei o decizie mai dificilă.
5. Păstrează o atitudine pozitivă faţă de locul de muncă:
– reaminteşte-ţi aspectele care îţi plac în activitatea ta, motivaţiile pentru care ai ales-o, beneficiile pe care le obţii făcând ceea ce faci.
– premiază-te la finalul îndeplinirii unei sarcini sau la atingerea unui obiectiv cu un moment de relaxare, un gând bun, o glumă, sau orice altceva îţi aduce plăcere.
6. Oferă şefului tău sau oferă-ţi (dacă eşti propriul tău şef) un plan de gestionare a factorilor stresori identificaţi, menit să te ajute să performezi mai bine.
Acest plan este bine să includă dezvoltarea unor abilităţi de management al timpului, clarificarea sarcinilor, primirea resurselor sau a suportului necesar de la colegi, adăugarea unor sarcini mai provocatoare, modificarea spaţiului de lucru pentru a fi mai confortabil, oferirea unor resurse de relaxare din partea companiei.