Relațiile personale la locul de muncă. Condamnate sau încurajate?
Psihologii și specialiștii HR din întreaga lume au efectuat, pe parcursul ultimilor 30 de ani zeci de studii pe tema relațiilor amoroase la job. În afara aspectului lipsit de etică al acestui aspect, majoritatea studiilor arată că cel mai puternic impact de luat în seamă este acela asupra productivității, moralului și eficienței mediului de lucru, în special în cazurile în care cel implicat în acea relație se află pe o poziție de conducere.
Aceleași studii, efectuate în marile companii din America și Europa și citate de revista Psychology Today, arată că peste 60% din angajați au recunoscut că au remarcat o relație amoroasă între colegii alături de care lucrează zi de zi, în timp ce doar 10% dintre ei au declarat că au avut, într-adevăr, o relație cu unul dintre angajații aceleiași companii.
Relații de familie și de prietenie din biroul tău
Nu doar relațiile amoroase sunt dăunătoare la locul de muncă. Potrivit specialiștilor în resurse umane, nici relațiile de prietenie apropiată nu sunt recomandate în interiorul unei companii, mai ales dacă vorbim despre același departament. Totuși, spun aceștia, este dificil să refuzi să te împrietenești cu oamenii alături de care lucrezi.
”Dacă vorbim despre structuri ierarhice la job din care fac parte membri aceleiași familii nu este recomandat să ne aducem copii sau părinții la același loc de muncă. Totuși, se consideră că rudele de gradul 2 (unchi, mătuși, verișori) nu au o relație atât de apropiată cu persoana de referință. În ceea ce privește prieteniile la job, o atitudine caldă și un comportament apropiat de cel familial este recomandat la locul de muncă. Mare atenție însă la felul în care se interpretează aceste comportamente. Dezamăgirile sau favorurile personale nu trebuie să treacă de pragul profesional”, ne-a declarat, prin intermediul platformei LinkedIn, Lester Vriend, HR manager CMIS Group – The Hague Area.
Aproximativ aceeași părere împărtășește și Jacqueline S.D, Human Resources Professional University of Phoenix:
”Este foarte dificil să ții oameni la distanță oamenii alături de care lucrezi 8-12 ore pe zi. Totuși, pentru că este nevoie să păstrăm o etică a carierei fără a avea parte de dezamăgiri emoționale sau senzația că suntem sabotați, sugestia mea este ca prieteniile să se limiteze la persoanele care nu lucreză în același departament și care nu interacționează profesional zilnic. În ceea ce privește aducerea soțului/soției sau a unui membru al familie în compania în care lucrăm, e un lucru pe care nu îl recomand în general”
Pe de altă parte, Zdravka Bubalo – HR Vice President MOL Group, spune că prieteniile la locul de muncă aduc un plus de valoare în companie și fac ca oamenii să vină cu drag la serviciu în fiecare zi.
”Nu există o linie clară în sfera profesională și cea personală, mai ales în contextul unul mediu organizațional tot mai flexibil. Prieteniile există la locul de muncă, chiar și eu am două prietene foarte bune pe care le-am cunoscut la joburile anterioare. Așa că până la proba contrarie, prieteniile la serviciu nu fac decât să creacsă angajamentul din partea oamenilor față de companie”
Psihologii aduc în final și o explicație pentru această nevoie a omului de a se apropia de persoanele în prezența cărora lucrează, așa că nu trebuie să vă îngrijorați de faptul că începeți să vă atașați de colegii de la locul de muncă. La fel ca și în viața personală, persoanele care au același nivel de educație, aceleași interese și aceleași pasiuni se vor atrage unele pe altele involuntar.