Primele 100 de zile ale unui CEO
1. Fii vizibil si asculta
In prezent, numerosi directori executivi schimba domeniul de activitate sau chiar revin in tarile de origine din misiuni in strainatate sau ajung in prima lor pozitie de CEO intr-o tara straina. Chiar daca stii sau nu sectorul de activitate al companiei, este mereu important sa asculti la inceput. Pentru aceasta, trebuie sa stii ce anume vrei sa asculti, adica sa pui intrebarile potrivite.
Nimeni nu se asteapta ca directorii executivi sa cunoasca indeajuns de multe la inceput pentru a construi o strategie bine definita de actiune, nici macar ceea ce favorizeaza strategic afacerea in sens detaliat. A-i asculta pe cei implicati in companie te poate ajuta sa-ti pui ideile in ordine si de asemenea sa intelegi anumite filtre si tendinte pe care s-ar putea sa fi nevoit sa te bazezi sau pe care sa le schimbi.
2. Arata deschidere
Dupa ce ai ascultat, arata cine esti tu ca persoana, care sunt valorile tale, pasiunea si devotamentul pentru companie. Importanta acestui lucru nu poate fi subestimata. Persoanele cu putere de decizie din companie vor dori sa-si formeze o parere despre tine ca individ, cat de sincer esti, care sunt valorile tale si sa-si creeze o impresie in legatura cu hotararea si entuziasmul tau de a conduce compania intr-o noua etapa. Nu pierde aceasta ocazie pentru a contrui o relatie cu oamenii.
3. Petrece timp cu presedintele si cu board-ul inca de la inceput
Este important sa te gandesti la construirea unei relatii cu membrii board-ului si cu presedintele inca inainte de a te alatura. E important sa discuti din timp despre asteptarile legate de modul optim de lucru si despre nivelurile de comunicare, precum si despre alte subiecte strategice.
4. Petrece timp alaturi de clienti
Majoritatea companiilor au clienti-cheie. Nu-i ignora si fii pregatit inainte de a-i intalni. Ar putea fi relevant sa-i intalnesti pe unii singur, iar pe altii alaturi pe persoane-cheie din compania ta, dar trebuie sa te gandesti cu atentie cu cine mergi si ce semnale creeaza acest lucru.
5. Promite putin si fa mult
Am auzit cu totii aceastra formula inainte. Nu e momentul sa o uitam. Daca esti un CEO al unei companii listate la bursa, presa va fi probabil interesata de tine si ti-am recomanda sa te concentrezi asupra business-ului si nu asupra promisiunilor sau a aparitiilor in mass-media. Fiecare CEO isi doreste sa produca un impact pozitiv asupra afacerii. Asigura-te, insa, ca nu promiti mai mult decat tu si echipa ta puteti realiza.
6. Nu actiona nici prea repede, nici prea incet
Exista un echilibru intre luarea de hotarari decisive cu multa atentie si gasirea intervalului de timp corespunzator. Nu vrei sa actionezi prea repede ca sa nu gresesti necunoscand informatia corecta in privinta organizatiei. Pe de alta parte, a nu actiona atunci cand stii ca trebuie s-o faci e, de asemenea, o greseala. Cazurile tipice in care directorii executivi actioneaza incet sunt chestiuni care privesc oamenii, gandindu-se ca pot schimba in bine indivizi pe care probabil nu-i pot schimba si neluand masuri financiare de la inceput.
Desi punctele de mai sus ar putea parea evidente, sunt greseli frecvente pe care directorii executivi le fac in “luna de miere”. O trecere rapida in revista a acestor factori poate fi foarte oportuna pentru provocarile de zi cu zi.
Athena Tavoulari
Regional Manager SEE / Managing Director Bucharest
Stanton Chase International