Prea empatic la locul de muncă (și nu numai)?
Pentru a verifica daca si tu faci parte din aceasta categorie, poti raspunde la urmatoarele intrebari:
- Iti este dificil sa refuzi solicitarile persoanelor, chiar daca stii ca nu ai avea timp suficient pentru a le rezolva?
- Consideri in mod frecvent ca se profita de tine tocmai pentru ca nu poti spune”Nu!”?
- Iti lasi colegii sau prietenii sa iti atribuie activitati pe care ei insisi nu doresc sa le faca?
- Ii lasi pe ceilalti sa decida, chiar daca tu stii ca unele situatii ar trebui sa fie diferite?
- Bunavointa si devotamentul oferite de tine sunt adesea nerasplatite?
- Consideri ca iti vor fi respinse ideile, asa ca accepti solutiile lor?
- Ai ca prioritati nevoile celorlalti fata de nevoile tale?
Daca raspunsurile tale sunt predominant afirmative (cel putin 4 din 7), atunci esti o persoana prea binevoitoare, prea empatica, cel putin in majoritatea domeniilor in care ai activitate.
Acest lucru nu sugereaza faptul ca nu este in regula sa empatizezi. Pana la urma, lumea este un loc mult mai frumos atunci cand cuprinde oameni generosi si saritori. De luat in considerare este faptul ca empatia trebuie sa fie utilizata in beneficiul tuturor (mai ales tie) si astfel, nimeni nu iese in dezavantaj.
In continuare, iti vor fi prezentati sapte pasi catre castigarea aprecierii si respectului celor din jur.
1. Respectul de sine – Cunoasterea drepturile individuale
Mai multe studii (Lefcourt, Ng si altii) sustin ca sanatatea mentala este intretinuta de controlul intern asupra vietii noastre. Acest control il poti mentine prin alegerea relatiilor sanatoase, prin refuzarea unor activitati fara sa te simti vinovat, prin stabilirea prioritatilor in functie de dorintele tale si prin adaugarea fericirii in viata ta. Asa ca, din cand in cand, stai cateva momente in care sa te gandesti ce sarcini ai de facut, cat iti va ocupa si vei reusi astfel sa te si organizezi. Nimeni nu va putea patrunde in programul creat de tine, decat daca ii permiti tu sa faca asta.
2. Reducerea atitudinii empatice
Este o diferenta destul de mare intre a fi dragut pentru ca iti doresti acest lucru sau a fi dragut pentru ca trebuie. Prima situatie apare atunci cand vine din suflet, insa a doua situatie devine intr-un timp foarte scurt o povara. De cele mai multe ori, situatia numarul doi este argumentata de idei sau emotii negative, dar care sunt intocmai, eronate.
De exemplu:
Ideea nr. 1: “Sunt egoist daca nu imi ajut colegii intotdeauna.”
Emotia nr. 1: vinovatie
Ideea nr. 2: “Nu voi fi placut daca nu voi accepta ce mi se spune.”
Emotia nr. 2: teama de respingere
Este important de stiut ca nimeni nu se asteapta ca o persoana sa fie amabila tot timpul. Nu este nici rezonabil, nici real. Astfel, in momentul in care apar ideile si emotiile negative ca rezultat al empatiei, poti sa iti oferi raspunsuri de confirmare.
De exemplu:
Confirmarea nr. 1: “Daca imi dau voie sa ma gandesc la incadrarea activitatilor mele in timpul meu, voi putea fi mai organizat si pot efectua mai bine ce am de facut.”
Confirmarea nr. 2: “Daca respect activitatile pe care le fac, voi atrage mai mult respect de la colegi.”
Asadar, de fiecare data cand ti se solicita sa indeplinesti si activitatile altora sau activitati suplimentare, gandeste-te la cat de important este sa inchei mai intai ceea ce iti era alocat inainte si astfel vei reusi sa te gandesti si la cat de bine se reflecta persoana ta in ceea ce faci.
3. Diferentiaza situatiile in care esti doar amabil cu persoanele de langa tine fata de situatiile in care faci activitati pentru ele
Asa cum este mentionat si in titlu, sunt doua situatii: cea in care doar empatizezi si cea in care iti sunt solicitate doar serviciile. Prima o poti practica in orice moment si cu oricine nu doar la locul de munca, atat timp cat nu iti sunt incalcate principiile si limitele. Poti fi politicos cu persoanele de langa tine si in acelasi timp sa fii si selectiv in ceea ce vrei sa faci sau nu pentru ele si astfel, vei putea sa diferentiezi foarte usor prima situatie de cea de-a doua.
4. Nu incerca sa multumesti pe toata lumea
Nici o persoana nu poate fi atenta la toata lumea din jurul ei si mai ales sa incerce sa o multumeasca, asa ca nici nu mai este cazul sa mai incerci sa faci asta. Oamenii isi creeaza foarte repede obiceiul de a primi ajutorul tau. Asadar, solutia poate veni doar de la tine, prin crearea limitelor si includerea raspunsurilor de “Nu!” alaturi de cele de “Da!”. Daca oferi si acest gen de raspuns, nu inseamna ca devii nepoliticos, ci doar vei incepe sa iti oferi generozitatea in mod limitat pentru a putea fi apreciata.
5. Cum sa spui “Nu!” in mod delicat, dar ferm
Abilitatea de a putea spune “Nu!” politicos, dar in acelasi timp categoric, consta in arta comunicarii. Mai exact, se face referire la tonalitate, la articulare si la cuvintele utilizate. De exemplu, daca vrei sa iti refuzi un coleg care te roaga sa ii faci tu o activitate, deoarece el nu are timp, insa nici tu nu dispui, ii poti spune “As prefera sa finalizez ceea ce am si ulterior te pot ajuta cu placere!” sau “Este important sa termin aceasta activitate pentru astazi si nu cred ca imi va permite timpul!” (pentru mai multe sugestii, poti consulta si acest articol).
6. Nu esti tu cel responsabil de sentimentele celorlalti
De multe ori ne simtim fortati sa facem lucruri pentru a putea multumi persoanele de langa noi sau cel putin pentru a nu le cauza un sentiment de neplacere. Acest lucru reprezinta faptul ca suntem prea concentrati pe cum vor reactiona ceilalti daca lucrurile nu se petrec asa cum isi doresc si mai putin concentrati pe reactiile noastre.
In astfel de situatii, este important sa iti amintesti de faptul ca nu esti tu persoana care sa isi asume responsabilitatea pentru ceea ce simt ceilalti, atat timp cat esti corect, rezonabil, cinstit si constiincios. Ei vor trece peste situatie, iar tu vei cere in schimb apreciere si respect.
7. Ofera mai putin persoanelor care s-au obisnuit sa primeasca
Asa cum este mentionat si in economie: cu cat oferta este mai mare, cu atat mai mult scade valoarea. Aceeasi regula se aplica si la nivelul relatiilor interumane. Astfel, cu cat oferi mai mult persoanelor care s-au obisnuit sa primeasca (nu doar de la tine), cu atat mai mult va scadea aprecierea oferita tie. Acest lucru se produce, deoarece munca pe care o depui pentru a-i ajuta pare a fi facila si inepuizabila.
Cand consideri ca este adecvat, poti incepe sa iti creezi limite si sa stabilesti standarde in oferirea generozitatii (cum ar fi respect, apreciere, consideratie, dar cu reciprocitate). Cu siguranta persoanele carora le vei impune limite vor opune rezistenta si vor fi usor contrariate, insa tu vei mentine limitele si toata lumea se va adapta. In momentul in care colegii si prietenii vor reactiona asa cum le “propui”, atunci vei sti ca s-a instalat reciprocitatea si ai stabilit o relatie mult mai sanatoasa si benefica amandurora.
In concluzie, nu este absolut nimic gresit in a-ti oferi generozitatea persoanelor care au nevoie, care merita sau pentru care doresti tu sa le oferi ajutorul. Fie ca discutam despre mediul profesional, fie despre cel privat, dar este mai intelept sa fii o persoana empatica, dar care are stabilite limite si standarde in oferirea amabilitatii. Persoanele empatice merita la randul lor apreciere, respect si consideratie in aceeasi masura in care le ofera.
Iolanda Cocioaba este Consultant Resurse Umane, HRS Outsourcing
Articol publicat inițial pe 29 iul. 2014