Nu te teme de conflicte. Acceptă-le, înțelege-le, rezolvă-le și folosește-te de ele!
Leadership-ul și management-ul conflictelor sunt inseparabile. Putem spune că leadership-ul poate fi comparat cu un sport de contact, iar o persoană care nu poate sau nu vrea să rezolve conflictele prin metode eficiente și productive nu este pregătită pentru un rol de leadership. Din punctul meu de vedere, principalele dificultăți ale soluționării conflictelor pot fi depășite prin însușirea următorului motto: “Nu te teme de conflicte. Acceptă-le, înțelege-le, rezolvă-le și folosește-te de ele– este responsabilitatea ta.”
De câte ori nu ați văzut cazuri ale oamenilor foarte inteligenți care ajung să își distrugă cariera de unii singuri, doar din cauza fricii de conflicte? Să vă izolați de restul lumii, sperând că astfel veți evita orice potențial conflict nu este cea mai eficientă metodă de a soluționa problemele.
Sunt foarte rare cazurile când conflictele se rezolvă de la sine – de fapt, în mod normal, dacă nu este depus un efort conștient pentru rezolvarea unui conflict, acesta se va intensifica odată cu trecerea timpului. Nu este un caz ieșit din comun ca micile conflicte nesoluționate să devină, în timp, probleme majore.
Liderii adevărați nu discriminează
Unul dintre cele mai relevante exemple pentru situația descrisă mai sus este cazul liderilor slabi, care nu știu cum să se descurce cu subordonații ce se folosesc de elementul emoțional pentru a obține ceea ce vor. Fiecare loc de muncă este plin de oameni care încearcă să-i manipuleze pe ceilalți cu ajutorul emoțiilor și creează conflicte pentru a-și putea ascunde propria lipsă de substanță. Acestea sunt persoane care, atunci când sunt puse față în față cu propria lipsă de performanță și cu propriile greșeli, vor ajunge, inevitabil, să arunce vina asupra altora. Ei au învățat foarte bine cum să îi păcălească pe ceilalți, folosindu-se de crize emoționale simulate, de minciuni și învinuiri, pentru a ieși câștigători din orice situație. Singurul element care poate înrăutăți și mai mult această situație este liderul care nu înțelege ce se petrece și/sau nu face nimic pentru a o remedia. Liderii adevărați nu discriminează, nu se implică în drame și, cu siguranță, nu tolerează comportamentele egoiste și manipulative.
Dezvoltarea unor abilități de soluționare eficientă a conflictelor reprezintă o componentă esențială în construirea unui model de business sustenabil. Conflictele nerezolvate afectează, în timp, productivitatea și creativitatea angajaților și determină apariția unor bariere ce împiedică orice tip de cooperare sau muncă în echipă.
Pe lângă toate acestea, abilitățile dezvoltate de soluționare a conflictelor asigură și o îmbunătățire a retenției angajaților. Liderii care nu pot rezolva conflictele vor ajunge inevitabil să își piardă cei mai talentați angajați, deoarece aceștia vor părăsi locul de muncă actual în căutarea unui mediu mult mai sigur și mai plăcut.
Deci, ce anume cauzează conflicte la locul de muncă? Puncte de vedere contradictorii, tensiuni competitive, dorințe de putere, ego-ul, mândria, gelozia, discrepanțele vizibile de performanță, probleme financiare sau pur și simplu o stare proastă. În timp ce acest răspuns pare să ducă la concluzia că un conflict de la locul de muncă poate fi cauzat de literalmente orice, adevărul este că majoritatea conflictelor apar, în general, din două cauze principale: comunicarea ineficientă sau inabilitatea unei persoane de a-și controla emoțiile.
Comunicarea: Încercați să reflectați asupra conflictelor pe care le-ați întâlnit în ultimii ani. Veți ajunge la concluzia că cele mai multe dintre ele au apărut dintr-o lipsă de informare, din transmiterea unor informații false sau din interpretarea eronată a acestora. Chiar dacă, în unele cazuri norocoase, ați primit informațiile corecte, dar nu ați știut ce să faceți cu ele, acestea reprezintă tot anumite probleme de comunicare ce vor duce într-un final la un conflict. Comunicarea clară, concisă și la timp a informațiilor va reduce semnificativ din numărul și severitatea conflictelor.
Emoțiile: O altă greșeală frecventă ce cauzează conflicte la locul de muncă este luarea unor decizii bazate pe componenta emoțională. Foarte mulți manageri ajung să își prețuiască mai mult superioritatea emoțională decât îndeplinirea obiectivelor profesionale. Nu ați văzut niciodată un angajat care să se lase controlat de furie, ajungând să spună lucruri pe care avea să le regrete mai târziu? Dacă da, atunci ceea ce ați văzut a fost o persoană ce prefera să se lase în voia emoțiilor, în loc să-și protejeze propriul viitor.
Cea mai mare problemă a existenței umane, intrinsecă oricărui om, este nevoia de a fi diferit – nevoie ce va rezulta întotdeauna în discrepanțe majore în mentalitățile și filozofiile de viață ale oamenilor, indiferent cât de mult ne prefacem că lucrurile ar sta diferit. Așadar, întrebarea care apare este cum putem să gestionăm eficient aceste conflicte inevitabile? Este esențial pentru sănătatea și performanța organizațională ca fiecare conflict să fie acceptat, recunoscut și gestionat prin metode eficiente de soluționare a conflictelor. Deși este important să aveți un plan clar de soluționare a conflictelor, acestea nu vor putea fi rezolvate niciodată fără ca toți cei implicați să înțeleagă beneficiile soluționării conflictului respectiv și, chiar mai important, fără ca ei să-și dorească să ajungă la un consens. Acestea sunt câteva sfaturi pentru a gestiona mai eficient conflictele de la locul de muncă:
Definiți clar ce înseamnă un comportament acceptabil: Definirea a ceea ce constituie un comportament acceptabil reprezintă primul pas în evitarea conflictelor. Construirea unei structuri pentru luarea deciziilor, instituirea unei organigrame oficiale, încurajarea folosirii practicilor eficiente de business prin colaborare, team building, dezvoltarea leadership-ului și managementul talentelor vor ajuta în egală măsură la evitarea situațiilor conflictuale. Trebuie să aveți descrieri foarte clare ale jobului astfel încât oamenii să știe ce se așteaptă de la ei și, de asemenea, o ierarhie explicită ce va facilita o comunicare eficientă, ajutându-vă, de asemenea, în evitarea conflictelor. Este esențial ca fiecare angajat să cunoască ce anume este tolerat și ce nu.
Abordați conflictul în mod direct: Chiar dacă nu veți putea întotdeauna să preveniți conflictele, în experiența mea, secretul soluționării acestora este, de fapt, prevenirea lor atunci când este posibil. Este recomandat să identificați potențialele conflicte și să interveniți într-un mod proactiv și decisiv, eliminând încă de la început diversele probleme ce ar putea denatura. Dacă se întâmplă ca un conflict să ia amploare, va trebui să acționați imediat pentru a diminua severitatea/intensitatea acestuia. Timpul petrecut identificând și înțelegând tensiunile existente vă va ajuta să evitați posibilele conflicte.
Înțelegerea factorului“ Ce am de câștigat EU din asta?”: Este absolut esențial să înțelegeți motivația celorlalți înainte să vă exprimați părerea. Un mod de a evita conflictele este să îi ajutați pe cei din jurul dumneavoastră să își atingă obiectivele. Dacă veți aborda conflictele din perspectiva identificării măsurilor benefice pentru ceilalți, ajutându-i să își atingă obiectivele, veți întâmpina mult mai puține obstacole în calea dumneavoastră atunci când va trebui să rezolvați un conflict.
Factorul prioritizării: Alegeți-vă cu grijă bătăliile și evitați conflictele doar de dragul acestora. Totuși, dacă situația este suficient de importantă încât să genereze un conflict, atunci cu siguranță trebuie rezolvată. Dacă problema, circumstanța sau situația este suficient de importantă, oamenii vor face tot posibilul pentru a comunica eficient și pentru a-și rezolva diferențele de opinie.
Priviți conflictul ca pe o oportunitate: În aproape orice conflict există un potențial remarcabil de dezvoltare. Fiecare diferență de opinie aduce cu sine un potențial inerent pentru creștere și dezvoltare. Dacă sunteți un CEO care nu se folosește de conflict pentru îmbunătățirea relațiilor dintre membri echipei și dezvoltarea leadership-ului, atunci ratați o imensă oportunitate. Abordarea pozițiilor divergente poate stimula inovația și dezvoltarea în moduri în care nici nu ne putem imagina.
Concluzia este că soluționarea conflictelor poate avea loc doar atunci când există o dorință sinceră de cooperare. Să faceți compromisuri, să iertați, să arătați compasiune, empatie, să găsiți întotdeauna o cale de mijloc, să fiți un bun ascultător, să puneți binele celorlalți înaintea binelui propriu și numeroase astfel de abordări vă vor permite întotdeauna să reușiți să construiți o legătură cu ceilalți, dacă dorința dumneavoastră este suficient de puternică. Totuși, când niciuna dintre abordări nu are succes, iar diferențele de opinie nu pot fi soluționate, este important să fiți obiectiv și imparțial, luând întotdeauna deciziile corecte.
Doru Dima, PhD.
CEO Romania, CPO International
Great People Inside