Networking – legătura dintre ce dai şi ce primeşti
Mergi acolo unde sunt potenţialii tăi prieteni, cei cu care îți doreşti să faci afaceri în viitor. Cunoaşte-i bine, câștigă-le încrederea, ajută-i să obțină ceea ce-și doresc și … vei deveni un prieten de care să nu se poată lipsi. În limbaj de business această activitate se numește networking. Cu toate acestea, mulți oameni încă nu au cunoscut această perspectivă.
Pentru cei mai mulți, activitatea de networking arată cam așa:
„Merg acolo, gust ceva, schimb cărți de vizită cu cine pot și … fug repede. Dacă nu mă întreabă nimeni nimic, cu atât mai bine.”
Sau cam așa:
„Bună ziua, eu sunt … . Mă ocupă cu …. . Dvs cu cine lucrați în acest domeniu? Şi , sunteți mulțumit de ei? Nu ați vrea un alt furnizor? … Nu… Nici dacă vă fac un preş mai bun? … Haideți că vă dau pe email, am o ofertă super tare … cel mai bun preț!”.
Apoi se întorc la birou cu o mână de cărți de vizită pe care nu reușesc să le lege nicidecum cu imaginea unui chip și încep să trimită email-uri cu oferte.
Ei bine, dacă atunci când vrei să cunoști oameni noi asta este tot ceea ce poți să oferi … ghici ce ai să primești. Iar dacă revin la copilărie, îmi amintesc că erau unii care nu se lipeau de nici un grup de prieteni … erau aceia care ar fi dat orice să profite de jucăriile unui alt copil fără însă să fie dispuși să ofere şi ei ceva în schimb, fie vorba chiar și de un zâmbet și puțină recunoștință … Pentru că, să fim sinceri: relațiile presupun un schimb. Acest schimb nu este unul direct, ca într-un schimb comercial, însă este un schimb. Dacă nu dai de-a lungul timpului, nici nu o să (mai) primești.
Ce urmărești când faci networking?
Așa cum ți-am arătat în exemplele de mai sus, cei mai mulți oameni urmăresc interese simple, directe: vor să vândă ceva sau să obțină ceva, cât mai rapid posibil. Iar asta îi duce la eșec atât în networking cât și în vânzări. Pentru că oamenilor nu le place să li se vândă.
Provocarea mea pentru tine este o schimbare de paradigmă: nu face networking pentru a-ți umple baza de date cu contacte despre care nu știi nimic. Fă networking pentru a-ți câștiga noi prieteni; prieteni de afaceri și de viață, deopotrivă!
Cum poți face asta? Află pe hrmanageronline.ro