Joaca la locul de muncă. Ce este învățarea experiențială
În urma cercetărilor din ultimii ani în domeniul educației și eficienței muncii, s-a demonstrat că inovația și creativitatea sunt unele dintre cele mai valoroase calități pe care companiile le caută la angajații lor. În mod contrar, prin standardizare și uniformizare – specifice mai ales marilor companii –, angajații devin demotivați, ineficienți sau blazați.
„Regulile distrug în mare măsură talentele, abilitățile și creativitatea”, spune Alecsandra Ioniță, Well-being Specialist în cadrul Smart Experience, parte a grupului Ascendis. Tocmai de aceea atelierele creative, precum şi cursurile de dezvoltare experienţială reprezintă soluțiile prin care se pot recupera și valorifica aceste date esențiale pentru fiecare individ.
În ceea ce priveşte atelierele creative aflate sub umbrela well-being, acestea fidelizează, destind și consolidează relațiile dintre angajați, le dezvoltă imaginația și gândirea out of the box și le asigură dezvoltarea personală prin activități relaxante și practice, după cum precizează Alecsandra Ioniţă.
Citește și Ia decizii la foc automat!
Şi Marius Decuseară, Brandenburg, Managing Partner Trendconsult, este de părere că adulții nu mai au răbdare sau nu mai au capacitatea tinerilor de a învăţa prin intermediul cursurilor teoretice, la care au participat deja şi de la care nu aplică tot ce au aflat. Prin urmare, ei învață mai uşor din experiență. „Folosind această metodă experiențială, are loc în primul rând o conștientizare a schimbărilor necesare și o modificare la nivel de atitudine”, spune Marius Decuseară-Brandenburg.
Unde este întâlnită învăţarea experienţială? Este o metodologie care poate fi folosită în arii foarte diverse: de la abilități de comunicare, eficiență personală, time management sau conflict management până la leadership în schimbare, leadership strategic etc.
Un exemplu de astfel de curs desfăşurat de Trendconsult este Gold of the Desert Kings™: scenariul acestui curs conține o poveste desfăşurată în deșert, unde echipele părăsesc tabăra confortabilă în care se află pentru a găsi și exploata aurul despre care legendele spun că există în munți. Fiecare echipă își face propria strategie și pornește în periculoasa aventură cu scopul declarat de a aduce cât mai mult aur posibil. Participanţii învaţă eficiența personală, time managementul, gândirea strategică, orientarea către rezultat, reacția la schimbare.
Practic, acest tip de program experienţial este o activitate de tip joc care implică participanții într-un scenariu aparent fără nicio legătură cu viața de zi cu zi. Ulterior este analizat comportamentul din această experiență și rezultatele la care a condus. În al treilea pas sunt identificate modalitățile în care participanții ar fi putut obține performanțe mai bune. În final, participanții identifică situații similare din viața de zi cu zi în care pot acționa diferit pentru a-și îmbunătăți performanța.
Simulatorul de zbor Airbus A320
Dacă pentru Gold of the Desert Kings™, participanţii nu se deplasează efectiv în deşert în vederea rezolvării sarcinilor impuse, în cazul cursului desfăşurat de TMI România la stimulatorul de zbor, angajaţii merg până la Sofia, unde iau primele lecţii de aviaţie pe un simulator de zbor al unui aparat Airbus A320, simulator rezervat până acum exclusiv piloților pentru a-și face pregătirile și a-și lua certificările.
Mai exact, participanții, sub îndrumarea unui instructor – comandant cu peste 4.000 de ore de zbor pe A320, certificat ca instructor de piloți și ca examinator de zbor, din 2012 unul dintre puținii International Certified Test Pilot pentru Airbus 320 şi Airbus 310 – petrec nu mai puțin de patru ore în simulatorul de zbor. Înainte de asta însă ei au trei ore de briefing, în care nu doar că învață comenzile principale, ci parcurg şi un training important pe teme esențiale oricărui manager: luarea deciziilor, gestionarea situațiilor de criză, lucru în echipă, comunicare. Toate temele au exemple din practica de zi cu zi a piloților. După simulator mai are loc un debriefing, pentru fixarea celor învățate și identificarea principalelor arii de acțiune ulterioară.
Compania Ascendis a făcut un pas şi mai înainte, dezvoltând o divizie separată pentru acest tip de cursuri. Ei au observat că de doi ani, în România, a început să fie tot mai populară practica de a-i implica pe angajați în ateliere creative pentru ca nivelul de stres al acestora la locul de muncă să scadă. Ascendis a lansat această divizie denumită generic „well-being” în urmă cu patru ani, iar ulterior a alipit-o liniei de business SmartExperience. „Motivul care a stat la baza acestui concept de ateliere creative a fost generat de nevoia companiilor de a-i ajuta pe angajați, cât se poate, să îmbine viața profesională cu cea personală, încercând să îi aducă mai aproape de hobby-urile lor chiar în timpul programului de lucru”, spune Alecsandra Ioniţă.