… iti planifici destinatia
In fiecare an, in primele zile ale lui ianuarie, trimit membrilor echipei cu care lucrez un mesaj care subliniaza incercarile pe care noul an le aduce in fata noastra. Fac acest lucru din dorinta de a deschide sezonul de afaceri cu un mesaj de aliniere la misiunea companiei si de a pune in perspectiva elementele fundamentale de planificare, executie si control pe care fiecare manager din linia de comanda trebuie sa le pastreze permanent in atentie.
Iata cum incepeam, recent, un astfel de mesaj:
"Dragi colegi,
Doresc in primul rand sa va urez La Multi Ani! Fie ca acest an sa va aduca rezultate extraordinare atat in aria dezvoltarii personale, cat si in cea a rezultatelor generale de afaceri.
Acest nou an este unul al consolidarii brandului companiei pe piata. In acest an, eforturile voastre extraordinare sunt necesare mai mult ca oricand. Concentrati-va toata energia pe activitatile care fac diferenta, pe acele proiecte care aduc vanzari mai mari. Faceti asta cu pasiune pentru calitate si cu angajament clar pentru excelenta. Sunteti o echipa minunata de profesionisti, cu un apetit grozav pentru performanta de top. Pastrati acesta directie, viitorul va apartine!
Contez foarte mult pe implicarea voastra continua in afacere! Contez foarte mult pe voi in realizarea tintelor! Randurile urmatoare vor enumera prioritatile acestui an…"
Am observat ca in fiecare an, fara exceptie si indiferent de organizatia in care lucram, mesajele pe care le adresam erau centrate exclusiv pe activitatea profesionala. Toate mesajele aveau ca element central "productia", mai precis rezultatele activitatii profesionale. Nu ma intelegeti gresit, este exact ceea ce trebuia comunicat echipei, rezultatele afacerii sunt cele ce conteaza pana la urma. Ce am observat dupa cativa ani este faptul ca niciodata nu am luat in considerare in mod explicit, "capacitatea de productie". Ma adresam colegilor mei, cei care impreuna cu mine obtineau rezultate in fiecare an, dar nu am discutat niciodata deschis, explicit, despre ei, despre noi, despre faptul ca fara o atentie mare data "capacitatii de productie a personalului", adica noua insine, "productia" nu va mai fi la acelasi nivel.
Desi in cadrul fiecarei organizatii din care am facut parte se discuta despre echilibrul "viata profesionala – viata personala", dialogul era in permanenta intrerupt, deoarece conversatia era centrata exclusiv pe "a face" si "a avea" fara a tine cont de elementul fundamental de "a fi".
Sunt dator sa explic. Viata de afaceri, ca si viata de zi cu zi se desfasoara in mod natural, fundamental, in secventa "a fi – a face – a avea". Acesta este cursul firesc al lucrurilor.
In goana noastra nebuna dupa rezultate ne lasam condusi de ceea ce trebuie sa avem, astfel incat sa putem face, ca sa fim. Ne ducem viata intr-o continua devenire – "vreau sa am o functie mai mare in companie ca sa pot face mai multi bani, ca sa fiu fericit". Consecinta: ne plangem permanent de lipsa de timp sau de resurse de tip material. Ne uitam la ceea ce avem si la ceea ce nu avem. Neglijam constant, consecvent, sa privim la ceea ce suntem. Pentru a putea privi la viitor cu incredere si cu putere atat in viata personala, cat si in cea profesionala este necesar sa ne concentram asupra a ceea ce suntem. Ceea ce avem (sau nu) reprezinta trecutul si trebuie pus in trecut. Ceea ce facem este prezentul si trebuie adus in prezent. Iar ceea ce suntem reprezinta viitorul.
Echilibrul intre viata profesionala si cea personala exista, la fel cu tot ceea ce tine de oameni, in limbaj. Totul incepe insa prin a fi responsabil. Aceasta inseamna sa fii dispus sa fii cauza in viata ta, sa fii dispus sa tratezi orice situatie constient ca tu si nimeni altcineva nu genereaza cine esti, ce faci si ce ai. Atunci cand esti responsabil, creezi un context de putere personala care iti permite sa ai cu adevarat un cuvant de spus in viata ta.
Spuneam in randurile anterioare ca echilibrul intre viata profesionala si cea personala exista in limbaj. In general, puterea de a crea sta in limbaj, in declaratie. Iar cea mai puternica declaratie pe care o poti face este cea prin care iti planifici destinatia. Este un proces prin care secventa "a fi, a face, a avea" capata o forma determinata, tangibila si executabila in detaliu.
Planificarea destinatiei pentru o viata profesionala si personala echilibrata se face in trei etape, fiecare etapa fiind caracterizata de un atribut fundamental.
Etapa I: Diagnoza valorii
Stabiliti o perspectiva clara a felului in care arata succesul in viata voastra personala si profesionala. Intelegeti in profunzime si evaluati toti factorii care contribuie la progresul catre destinatie. Determinati valoarea pe care o aduceti, a felului in care familia, prietenii, colegii de munca vor gandi/simti/actiona in relatie cu voi. Faceti asta cu integritate (atribut fundamental).
Etapa a II-a: Arhitectura strategica
Stabiliti si prioritizati o structura a beneficiilor functionale si emotionale pe care cei care intra in legatura cu voi le obtin in urma interactiunii. Aveti in vedere pastrarea lucrurilor in existenta (atribut fundamental) – posibilitatea traieste in conversatie, iar conversatiile dispar daca nu sunt tinute in viata.
Etapa a III-a: Comunicarea aliniata
Stabiliti punctele de interactiune pe care le aveti cu familia, prietenii, partenerii de afaceri si acordati mesajul pe care il transmiteti in functie de aceste puncte de interactiune. Oamenii sunt resurse in viata voastra, iar legaturile interpersonale (atribut fundamental) ne permit ca acestia sa contribuie la atingerea destinatiei noastre.
Planificarea destinatiei si, in consecinta echilibrul profesie/viata personala este un proces, nu un eveniment. Aceasta inseamna ca trebuie sa revedeti in permanenta toate aceste etape si sa actualizati in fiecare an tintele catre care va indreptati.