Ieşi din zona de confort şi spune NU plafonării
Mediul de afaceri, sau cel exterior dar relevant, este într-o continuă schimbare. Astfel că nu putem subestima importanţa inovaţiei continue care să ajute la adaptare continuă. Există însă şi exemple care s-au dus într-o extremă opusă şi au avut de suferit.
Poşta Engleză a încercat la un moment dat să ţină ritmul cu dezvoltarea tehnologică atât de mult încât şi-a modernizat sistemul până la nivelul la care l-a făcut de fapt să fie mai puţin performant. În loc să desfăşoare o supraveghere corespunzătoare a mediului, a lăsat acest lucru în seama unor profesionişti externi care nu erau la curent cu nevoile specifice ale Poştei. În final, această modernizare nu a corespuns cererilor şi nevoilor clienţilor şi întregul proiect a fost un eşec care a plasat Poşta în urma competitorilor săi, conform unui studiu de caz realizat de Supravegherea mediului la Biblioteca Publică din Stockholm şi la librăria Akademibokhandeln.
Schimbările, evenimentele şi tendinţeledau naştere în mod continuu unor semnale şi mesaje care trebuie recunoscute de către organizaţie. Pentru a primi aceste semnale şi a folosi informaţiile, organizaţiile trebuie să desfăşoare o supraveghere eficientă a concurenţei şi a mediului tangenţial cu domeniul de activitate.
Bineînţeles că în toate aceste schimbări, cea mai mare greutate o are cuvântul liderului. Acesta este mereu în mijlocul afacerii şi caută modalități de a inova. „O inovație este ceva original, nou, și important – în orice domeniu”. În această definiție a lui Per Frankelius, profesor asociat al Universităţii Örebro, din Suedia, cuvintele „originale, noi şi importante”, sunt vitale.
Ce trebuie să faci pentru a da start la inovaţie
Este ca atunci când pleci să te stabileşti într-o ţară străină: îţi schimbi obiceiurile, începi să te acomodezi şi mai apoi să împrumuţi tradiţiile lor, îţi schimbi convingerile, într-un final lovindu-te de greutăţile de acolo. Într-o organizaţie este mai greu. Fiecare om are propriile idei preconcepute şi să trebuiască să se alinieze cu toţii la o cu totul altă strategie în acelaşi timp este foarte dificil. De inventat este mai uşor, însă inovaţia vine doar cu munca în echipă.
Jeffrey Phillips, consultant în inovare la compania OVO a pus întrebarea „care sunt principalele obstacole pentru inovare în cadrul organizaţiei dumneavoastră?” După ce a trecut prin toate răspunsurile, a făcut o listă cu zece obstacole de inovare, şi anume:
1. Noi nu suntem conștienți de nevoia de inovare.
2. Nu putem schimba obiceiurile noastre. Ne lipsește capacitatea de a invoca schimbarea, abilitatea de a schimba mentalitatea noastră.
3. Nu suntem creativi.
4. Noi nu credem în inovare până nu se întâmplă.
5. Ne temem eșec. Inovațiile noastre din trecut nu au avut succes și au costat o gramadă de bani.
6. Compania se concentrează pe obţinerea de rezultate în trimestrul următor. Asta se datorează gândirii pe termen scurt.
7. Nu există nici un sprijin. Cea mai grea parte este de a obţine sprijinul pentru ideea de inovație. Lipsa de comunicare între colegi şi manageri este un obstacol principal împotriva inovării.
8. Cum descoperi nevoile clientului? O mulțime din noile noastre produse nu a reușit, deoarece clienții nu le-au vrut.
9. Ne lipsește un proces și o structură. Procesul nostru de inovare este neorganizat, este ad-hoc.
10. Nu avem resurse. „Noi” nu are timp pentru „ea”. „Noi” nu obține resursele financiare pentru „el”. Și
nu avem oamenii potriviți în compania noastră să-l dezvolte.
La voi în companie care este factorul principal care blochează inovaţia?