Două puncte de vedere, o perspectivă matură
Motivele pentru care un manager ar opta pentru „mutarea” întregii vieţi pe un traseu ascendent atât de provocator, în care trebuie să devină din nou student pentru mai mult de un an, sunt diferite de cele de acum câţiva ani. Ar putea fi puse, pe o listă formală: schimbările din mediul de business, viziunea diferită, avangardistă, faţă de strategia companiei… Dar când întrebi un cursant sau absolvent de ce a ales o asemenea provocare, precum cea a unuia dintre programele CODECS – Open University Business School, multe alte argumente se adună cu repeziciune şi pasiune.
Să renunţi la cântatul după ureche…
Liliana Hagicalil, medic, director al Grupului de firme ROMAR Medical, ne explică despre ce este vorba: «Managerii sunt ca doctorii, au o mulţime de cursuri şi diplome şi tot mai vor sa înveţe. Am avut tot timpul apetenţa să mă perfecţionez în domeniul managerial, de aceea am urmat multe cursuri specifice de vânzări şi comunicare, un masterat în Managementul Serviciilor Sociale şi de Sănătate, cursuri de Management Spitalicesc, cursuri MBA la Open University CODECS şi doctorat în Managementul Serviciilor Medicale. Afacerile le-am început din 1990 alături de soţul meu şi s-au dezvoltat de-a lungul timpului, dobândind experienţă în diverse domenii de business. La un moment dat simţi necesitatea să nu mai „cânţi după ureche” ci să înveţi să conduci „după partitură”. E o meserie de sine stătătoare, durează şi e costisitor să o aprofundezi. Dar merită.».
Costin Ghiţă, Director Naţional Jidvei, susţine că şi-a dorit ceva mai mult chiar atunci când a avut şi impulsul de moment determinat de întâlnirea cu un grup de colegi din firmă care activau pe pieţe internaţionale. În momentul respectiv credea că poate ajunge alături de ei numai având o pregătire de business mai specială, genul de impuls „stai, că şi noi suntem valoroşi!”. Dar hotărâtoare a fost necesitatea de a înţelege şi alte zone ale afacerii – finanţe, strategie, legătura cu întregul. Nu în ultimul rând, a fost vorba despre dorinţa de dezvoltare proprie: „Job-ul meu la acel moment avea şi o componentă de training de aceea m-am gândit că e important când vorbeşti în faţa unor oameni, a unor colegi, să apelezi la referiri către nişte modele verificate, exemple concrete de business. Desigur, contează foarte mult şi aportul companiei care a avut deschiderea către un astfel de program şi care, la rândul ei, constituie un motor”, spune Costin.
Un puzzle uşor de înţeles
Curiozitatea stârnită de modul în care s-a schimbat activitatea profesională de zi cu zi ne este potolită tot cu multe argumente, rostite cu pasiune şi care se adună ca piesele unui puzzle. Costin Ghiţă spune mai întâi că a învăţat să vadă în perspectivă, să înţeleagă întregul. Cuvântul strategie a căpătat noi înţelesuri şi i-a dezvoltat raţiunea de a o urmări. „Odată înţeles tabloul de ansamblu, am înţeles mai bine oamenii şi provocările fiecărui departament. Sigur, familia mea, la rândul ei, a înţeles efortul necesar studiului. De multe ori, şi colegii de la locul de muncă mi-au fost alături”, declară Costin.
Pentru un manager care a avut în grijă destinul şi evoluţia a peste 10.000 de angajaţi de-a lungul timpului, dar şi familia, nu a fost uşor să urmezi astfel de program. Liliana Hagicalil ne-a spus că „un curs bun îţi aduce întotdeauna trei lucruri esenţiale: cunoştinţe, abilităţi şi o atitudine nouă, aşa cum a fost în cazul cursurilor CODECS. Prima dată am fost nemulţumită de mine şi de cei din jurul meu deoarece am văzut că lucrurile pot fi îmbunătăţite, dar că nu poţi mereu să aplici rapid ceea ce înveţi. Oamenii nu acceptă uşor schimbarea şi fiecare îşi caută o stare de echilibru. Şi toate astea îţi pot opri evoluţia profesională, începi să rugineşti şi să crezi că nu mai ai nimic de îmbunătăţit la tine, ca manager. Dar a intervenit sprijinul profesorilor pe care i-am avut la cursuri, exigenţi dar inspiraţionali”, spune Liliana.
Familia, jobul şi timpul, mereu în balanţă
Viaţa de la serviciu, viaţa de familie, nu stau în loc pe perioada de studiu la CODECS, deoarece vorbim de ani de studiu şi nu de cursuri de câteva zile. «Cursurile, aşa cum sunt cele de la CODECS, te învaţă în primul rând să vezi ce e „bolnav” într-o organizaţie, să pui un diagnostic cauzal şi, automat, să cauţi soluţii şi tratamente. Gândesc ca un doctor, dar cred că e o comparaţie bună. Am născut al doilea copil în timpul acestor studii, de aceea spun şi că e foarte important sprijinul familiei, să îţi înţeleagă dorinţa ta de perfecţionare şi să te încurajeze”, declară medicul, mama şi managerul Liliana Hagicalil. Ea subliniază că la cursuri i-a plăcut mult atmosfera efervescentă, dinamică, modul în care se punea tot timpul accent pe performanţă. Exact pentru acest lucru veniseră acolo, la CODECS, pentru performanţă.
Cât de „lung” sau „scurt” a devenit timpul? „Cred că timpul a rămas în curgerea lui naturală, doar modul în care-l consum s-a schimbat. Gândirea pe termen mediu şi lung ocupă mai mult loc acum atât în viaţa profesională cât şi în cea particulară”, susţine Costin Ghiţă.
Când e momentul cel mai bun?
Dacă ar fi de recomandat o vârstă la care să optezi pentru astfel de provocare… cei doi absolvenţi ai CODECS au fiecare, punctul lui de vedere, dar aceeaşi perspectivă constructivă, dictată de experienţă. Ca o mică lecţie de viaţă, Liliana spune că: „Dorinţa unui adult de a învăţa lucruri noi scade cu vârsta. Asta pentru că apar alte şi alte priorităţi în viaţa personală. De aceea cred că vârsta optimă de a începe aceste cursuri este în jurul a treizeci de ani. Mai devreme, nu ai experienţa necesară să înţelegi ceea ce înveţi, deoarece nu ai timpul fizic să ajungi într-o poziţie managerială. Nu contest că poate sunt şi manageri excepţionali la vârste foarte tinere, dar e bine să nu sari etape. Vârsta maximă la care poţi urma aceste cursuri este cea la care vrei să te opreşti”.
Completând perspectiva, Costin Ghiţă concluzionează: „Cred că există şi o vârstă şi un moment propice. Nu aş recomanda persoanelor foarte tinere să urmeze aceste cursuri până nu sunt preocupate de înţelegerea matură a oamenilor şi colegilor. Trebuie să intervină şi nevoia de perfecţionare şi de dezvoltare. Aş recomanda etapa MBA într-un context organizatoric şi/sau de poziţie în organizaţie în care poţi aplica şi experimenta pe deplin conceptele dobândite”.
Articol preluat din Revista Cariere de noiembrie. Pentru detalii legate de abonare, click aici