Cum sa dam valorile jos de pe postere si sa facem organizatia sa le traiasca?
De fiecare data cand vorbesc, la vreo conferinta, despre conducerea prin valori, sunt intampinat de un val de scepticism informat care considera subiectul ca pe o gogorita de consultant. Si totusi el este fundamental.
Organizatiile lipsite de valori au nevoie de multe reguli pentru a putea functiona. Prin urmare, devin repede inflexibile si depasite. Avem multe exemple de organizatii care au fost lideri de piata pentru o vreme, dupa care au decazut sau chiar au disparut.
O organizatie flexibila trebuie sa aiba reguli putine si simple si sa se bazeze pe oameni puternici si bine aliniati la scopurile comune. Doar ei pot lua deciziile potrivite, si ca atare trebuie sa creada in valorile comune ale firmei.
Dar cum facem asta? Subiectul este vast, dar iata cateva idei de baza:
Proiectati un sistem de valori. Problema principala a unui sistem de valori este alinierea lui strategica la misiunea organizatiei. Cu alte cuvinte, „de ce aceste valori, si nu altele, de ce acum si nu altcandva?”. Liderii trebuie sa fie in masura sa dea raspunsul la aceste intrebari pentru oamenii lor. Valorile trebuie sa fie suficient de putine, pentru a putea fi retinute si impartasite, dar si suficient de multe pentru a acoperi spectrul comportamentelor dezirabile. Trebuie sa fie, deci, suficient de generale pentru a descrie multe comportamente, dar si suficient de specifice pentru a descrie unic organizatia.
In plus, sistemul de valori trebuie sa permita declinarea acestora in norme si stiluri comportamentale la nivelul fiecarui angajat. Prin urmare, feriti-va de formulari vagi, de forme fara fond, alese mai ales pentru ca „suna bine”, cum ar fi „share the dream”, dar si de platitudini generale gen „angajament”.
Demersul trebuie sa fie mereu de la misiune la valori, si nu invers. Valorile nu sunt niste vorbe frumoase, bune de pus pe postere si de afisat in receptie, ci chintesenta spiritului dorit de organizatiei.
Comunicati valorile. Nu e vorba aici doar sa le enunti (desi si asta e foarte important), ci sa le faci sa traiasca. Sunt foarte importante: traducerea lor in norme de comportament de fiecare zi (de pilda, valoarea poate fi „respectul”, iar o norma de aplicare – faptul ca venim la timp la intalniri), exemplul personal al managerilor, feedback-ul constant acordat angajatilor.
Aliniati-le. Valorile trebuie sa fie aliniate misiunii organizatiei, nu doar la nivel formal, declarativ, ci si la nivelul actiunii si obiectivelor concrete. De pilda, unul dintre clientii mei are printre valorile sale „inovarea”, dar intreg sistemul de conducere pune accent pe respectarea regulilor. Cele doua componente ale conducerii, structura si cultura organizatiei, sunt astfel in conflict flagrant. In fata unui astfel de conflict, oamenii vor urma mereu obiectivele formale si vor deveni cinici fata de valori.
Traiti-le. Aici primii vizati sunt managerii, stilurile lor de actiune si comunicare, valorile lor personale. Exista, din pacate, o mare discrepanta intre ceea ce organizatiile declara si ceea ce fac. Iar firul se rupe, de regula, in zona de management si in felul in care fiecare manager isi intelege si exercita rolul.
Intariti-le. Multe dintre cele de mai sus contribuie la intarirea sistemului de valori, dar nu strica sa aveti metode si procese specifice. Cea mai importanta este recunoasterea publica a eroilor, proces care trebuie clar delimitat de cel de recompensare a meritelor profesionale. Nu strica sa aveti si cadre de evaluare, pe care sa le includeti in evaluarea generala, mai ales in cazul pozitiilor de conducere. Feedback-ul frecvent si exemplul personal sunt si ele foarte utile aici. Nu uitati: pentru ca oamenii sa traiasca valorile unei organizatii, nu este suficient sa le permiteti sa o faca: trebuie sa ii incurajati.
Sistematizati-le. Valorile companiei trebuie sa transpara in intregul sistem de management, atat cel operativ, cat si cel de conducere a oamenilor. Recrutarea, dezvoltarea, promovarea si recompensarea trebuie sa tina seama de aderenta acelui om la valorile organizatiei. Nimic nu poate fi mai daunator unui sistem de valori decat evidenta ca el nu are nici o importanta in cariera oamenilor. Ba, mai mult decat atat, ca nemernicul egocentric care calca pe cadavre, dar isi realizeaza obiectivele, este promovat. Un singur astfel de „accident” va poate darama ani buni de munca.
Puteti crea institutii special dedicate intaririi valorilor organizatiei. De exemplu, daca doriti o mai mare implicare a oamenilor cu idei si initiative in conducerea firmei, nu puneti cutii de idei pe holuri (va garantez eu ca nu obtineti nimic). Mai bine creati echipe de proiect multi-disciplinare care sa primeasca teme spre rezolvare si care sa aiba un buget atasat si angajamentul conducerii ca recomandarile lor vor fi implementate.